Analysis of the Proposal for a Self-Applicable Professional Guidance Framework
DOI:
https://doi.org/10.18540/revesvl8iss1pp21254Keywords:
Career Project, Professional Planning, Professional GuidanceAbstract
This is a review of two scientific articles published in the XXIV and XXV editions of SEMEAD - Seminários em Administração FEA-USP. The articles analyze professional guidance practices, focusing on Coaching, Mentoring, and Career Counseling. The first article investigates the characteristics and applications of these processes in competitive organizational environments, proposing a preliminary theoretical model. The second article enriches this model with insights from specialists, reinforcing the importance of self-knowledge and career protagonism. The relevance for undergraduate and graduate students lies in the extensive availability of information on professional guidance processes most frequently worked within the organizational context. Furthermore, the articles present various scientific methodologies, illustrating the transposition of theory into practice. This integrative approach contributes to the enhancement of both practical and theoretical knowledge, enabling academics to apply relevant concepts in their professional trajectories.
Downloads
References
BATISTA, M. et al. Uma iniciativa de educação profissional para a construção de carreira dos alunos de Administração. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, 2022.
CALVOSA, M. O planejamento estratégico ainda é válido e eficaz para as organizações contemporâneas? Cadernos EBAPE, FGV, v. 20, n. 3, 2023.
CALVOSA, M. et al. A contribuição de pós-doutores Bolsistas CAPES no conjunto da produção científica: o caso UFRRJ. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 27, n. 3, p. 446–469, 2023.
CALVOSA, M. Relevância do trabalho e da qualidade de vida no trabalho para a sociedade. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 62, n. 2, 2022.
CALVOSA, M.; KRAKAUER, P. Fluxo de Retóricas para a Seleção de Orientação Profissional: avaliação do modelo por especialistas para o desenvolvimento profissional autodirigido e para a construção de carreira. In: XXV SemeAd - Seminários em Administração FEA-USP, São Paulo, 2022.
CALVOSA, M. Verificação e Diretrizes para a Publicação de Resenha Crítica. In: III Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. Dez.2021.
CALVOSA, M. et al. Processos de Orientação Profissional nas Organizações: coaching, mentoring e career counseling. In: XXIV SemeAd - Seminários em Administração FEA-USP, São Paulo, 2021.
CALVOSA, M. Modelo de Template para a Elaboração de Resenha Acadêmica e Crítica. In: II Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line, 2020.
CALVOSA, M. O que é uma Resenha Acadêmica e Crítica? In: Seminário Virtual de Liderança e Gestão - Evento NEPE do Programa de Extensão DEGECAR, UFRRJ, On-line. Jul.2020.
CALVOSA, M. Pós-Doutorado e o Cenário dos Resultados na Carreira Docente: uma análise da área de Psicologia. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 11, p. 201-223, 2020.
CALVOSA, M. A Análise de Especialistas sobre o Modelo das Decisões Axiológicas: o equilíbrio e a sustentabilidade da tomada de decisão no processo de Planejamento Estratégico Pessoal. In: Encontro da ANPAD - XXXVII ENANPAD, Rio de Janeiro, 2013.
CALVOSA, M. As Competências e as Expectativas do Futuro Administrador: o estudo do perfil do estudante de Administração da UFRRJ. Revista Universidade Rural. Serie Ciências Humanas, v. 29, p. 201-218, 2008.
CALVOSA, M.; FERREIRA, M. Liderança: Representações sociais e modelos mentais dos séculos XX e XXI. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), v. 29, n. 01, p. 224-260, 2023.
CALVOSA, M.; ALVARENGA, M. Os funcionários percebem a gestão do conhecimento no ambiente de trabalho? Estudo de caso na realidade de uma pequena empresa. Revista Uniabeu, v. 3, n. 5, p. 203-229, 2010.
CARDOSO, D. et al. Percepção de Qualidade no Atendimento Público: um estudo de caso sobre eficiência e satisfação na SAG-ICEx-UFF. Revista de Casos e Consultoria, v. 13, n. 1, p. e28122-e28122, 2022.
CORREIA, F. et al. Trocas Intertemporais: do total comprometimento à independência do seguidor em relação ao líder. Revista Ramal de Idéias, v. 3, 2010.
FERNANDES, A. et al. Empreendedorismo no Mercado Digital: como identificar e inserir ferramentas no negócio adequadas às demandas dos clientes digitais. Revista Valore, v. 7, n. 3, p. 47–66, 2022.
FORTUNATO, W. et al. Escreva o Futuro Acadêmico: Relato de Experiência de Estudantes de Administração da UFRRJ/CEDERJ em um Projeto de Extensão. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 2, p. e2255, 2024.
KRAKAUER, P. et al. Análise sobre os Processos de Orientação Profissional nas Organizações. In: XVII CONVIBRA - Congresso Virtual de Administração, 2020.
LEITE, R. et al. Mentorias Spot: vantagens, desvantagens e operacionalização. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 14, n. 1, p. 118-140, 2024.
LEITE, R. et al. Mentorias Spot: oportunidade de orientação profissional para iniciativas empreendedoras. In: XI EGEPE-Encontro de Estudos sobre Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, Belo Horizonte/MG, 2020.
LIMA, M. et al. O Constructo Liderança Contemporânea A Partir Das Mídias Sociais Virtuais. Revista de Administração Unimep, v. 19, n. 10, p. 83-108, 2022.
LIMA, R. et al. Uma Visão sobre Carreiras dentro da Estrutura Organizacional em Redes. Revista Cadernos de Administração (Macaé), v. 1, p. 76-95, 2008.
MACEDO, J. et al. A. Um ensaio sobre inovação gerencial e TICs em organizações competitivas. International Journal of Scientific Management and Tourism, v. 10, n. 3, p. e963, 2024.
MACHADO, C. et al. 'Fourth Party Services' vs. Outsourcing: a competitive advantage. World Academy of Science, Engineering and Technology, v. 4, p. 1-15, 2010.
MARTINS, A. Learning Analytics Aplicada às Áreas Pedagógica e Educacional: verificação do aumento da motivação e do desempenho acadêmico em alunos do nível superior. South American Development Society Journal, v. 10, n. 28, 2024.
MELO FRANCO, I. et al. What are the Expectations of Business Administration Students for Building a Career? Journal of Business and Management - IOSR-JBM, v. 25, p. 9, 2023.
MELO, K. et al. Desenvolvimento de carreira: o papel da mulher nas organizações. Revista Cadernos de Administração, v. 2, n. 1, p. 130-148, 2009.
MENDONÇA de SOUZA, F. et al. Gestão Estratégica de Pessoas e de Instituições no Ambiente VUCA. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão em Gestão, v. 7, n. 1, 2024.
QUEIROZ, A. de et al. Market fit e decisões empreendedoras em uma cidade desigual. Revista Brasileira de Casos de Ensino em Administração, v. 13, n 2, 2023.
QUEIROZ, A. de et al. Canvas and the marketing tools as assumptions for managerial decision making. In: Principles and Concepts for development in nowadays society. California/USA: Seven Publicações, 2022.
SAMPAIO MARTINS, A. Autoeficácia vs. Estresse: como gerar estudantes mais comprometidos, com maior qualidade de vida e com sentimento de sucesso acadêmico? Revista UFG, v. 22, 2022.
SOUZA NETO, S. et al. As competências de liderança: atributos e práticas do líder do século XXI, uma pesquisa quantitativa. Revista de Administração da UNIMEP, v. 4, n. 1, 2006.
VILAS BOAS, A. et al. Analysis of Customer Digital Behavior through the Canvas Business Model: An Initial Proposal. Journal of Economics, Finance and Management Studies, v. 7, n. 5, 2024.
VILAS BOAS, A. et al. The Potential of Leadership: Differences between Mental Models of Leadership in the Twentieth and Twenty-First Centuries. IntechOpen, 2023.
XAVIER, A. et al. Desenvolvimento Pessoal e Profissional de Futuros Gestores: como a Geração Y encara as competências necessárias para o aumento da empregabilidade e para o sucesso no ambiente profissional. In: XXXVI ENANPAD, Rio de Janeiro, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 REVES - Revista Relações Sociais

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.