MOTOR SKILLS FOR PRACTITIONERS AND NOT PRACTITIONERS OF SOCCER

Authors

  • Bruno Sachetti Bacharel e Licenciado em Educação Física.
  • Clesly Guimarães Bacharel e Licenciado em Educação Física
  • Antonio Carlos Pereira de Oliveira Especialista em Educação Especial

Keywords:

Motor skills; Students; Soccer

Abstract

This study aimed to evaluate the level of development of motor skills between practitioners and non-practitioners of soccer aged between 10 and 13 years old, enrolled at the KG10 Soccer School and in a Local School in Barra Bonita-SP, Brazil. For this evaluation, we selected 30 students divided into two groups, practitioners and nonpractitioners of soccer. The students were evaluated in the Wall Volley Test (pass) and Soccer Dribble Test (ball conduction between the cones) (McABLE; McARDLE, 1978). Repetition variables were obtained from passes in the Wall Volley Test and from time (seconds) in the Soccer Dribble Test. The results showed an average of 15.47 repetitions in the Wall Volley Test for practitioners and 11.33 for non-practitioners. In the Soccer Dribble Test, practitioners had an average of 13.33 seconds while the non-practitioners had an average of 16.86 seconds

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANASTASIADIS, S.; ANOGEIANAKI, A.; ANOGIANAKIS, G. et al. Real time estimation of physical activity and physiological performance reserves of players during a game of soccer. Stud. Health Technol. Inform., v. 98, p. 13-5, 2004.
BENDA, R. N. Sobre a natureza da aprendizagem motora: mudança e estabilidade e mudança. Revista Brasileira de Educação Física, Esp., São Paulo, v.20, set. 2006.
BOCILENHO, O. B. Análise da estrutura do futebol brasileiro: atualização do futebol uma proposta prática. Curitiba, 2001. Monografia (Especialização em Administração Esportiva) – Universidade do Esporte.
BRAZ, G. De C. Brincando e aprendendo com jogos sensoriais. Rio de Janeiro: Sprint, 1998.
CAMPOS, W.; GALLAGHER, J.; LADEWIG, I. Os efeitos da idade e nível de experiência na performance motora em crianças praticantes de futebol. Revista Synopsis, Curitiba, v.7, 1996.
CAMPOS, R. S. Estudo comparativo das habilidades motoras e cognitivas em praticantes de futebol de diferentes locais de prática. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Departamento de Educação Física, UFPR, Curitiba, 2004.
DAÓLIO, J. Cultura, educação física e futebol. Campinas: Ed. Unicamp, 1997.
ERICSSON, K. The acquisition of expert performance: an introduction to some of the ussue. In: ERICSSON, K. (Ed.) The road to excellente: the acquisiton of expert performance in the arts and sciences, sports and games. USA: Lawrence Erlbaum Associates, 1996.
FREIRE, J. B. Pedagogia do futebol. Londrina: Midiograf, 1998.
FREIRE, J. B. Pedagogia do futebol. Campinas: Autores Associados, 2003. (Coleção Educação Física e Esportes).
GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2001.
GARGANTA, J. Para uma teoria dos jogos desportivos coletivos: o ensino dos jogos desportivos. Porto: Universidade do Porto, 1995.
GOMES, A. C.; MACHADO, J. A. Futsal: metodologia e planejamento na infância e adolescência. 1. ed. Londrina: Midiograf, 2001.
LADEWIG, I.; MARTINS, D. F.; CAMPOS W.; GALLAGHER J. Soccer decision making: cross-cultural differences between Brazilian and American women. Journal of Sport & Exercise Psychology, v.24, p.83, Jun. 2002.
LADEWIG, I.; CIDADE, E. R.; LADEWIG, J. M. Dicas de aprendizagem visando aprimorar a atenção seletiva em crianças. In: ___________. Avanços em comportamento motor. Rio Claro: Editora Movimento, 2001. p. 166-197.
McABLE, J. F.; McARDLE, W. D. Team sports skill test. In: MONTOYE, H.J. (Ed.). An introduction to measurement in physical education. Boston: Allym and Bacon, 1978.
MARINS, J.C.B.; GIANNICH, R. S. Avaliação e prescrição de exercício – guia prático. 2. ed. Rio de Janeiro: Shape, 1998.
PEREZ, L. M.; BÃNUELOS, F. S. Rendimento desportivo: claves para la optimización de los aprendizages. Madrid, 1997.
REILLY, T. Energetics of high-intensity exercise (soccer) with particular reference to fatigue. J. Sports Sci., p. 257-63, 1997.
SCAGLIA, A. J. O futebol que se aprende e o futebol que se ensina. 169 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Unicamp, 1999.
SCHIMIDT, R. A.; WRISBERG, C. A. Aprendizagem e performance motora: uma abordagem da aprendizagem baseada no problema. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2001
SISTO, F. F.; GRECO, J. P. Comportamento tático nos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Educação Física, v. 9, n. 1, p. 63-68, 1995.
TANI, G. O. Variabilidade de resposta e processo adaptativo em aprendizagem motora. Tese (Doutorado) – Escola de Educação Física e Esporte, USP, São Paulo, 1989.
TANI, G. O.; KOKUBUN, E.; MANOEL, E. J. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU/EDUSP, 1998.
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K. Métodos de pesquisa em atividade física. Trad. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.
WEINECK, J. Treinamento ideal. 9. ed. Barueri: Manole, 1999.

Published

2014-03-30

How to Cite

Sachetti, B. ., Guimarães, C. ., & Oliveira, A. C. P. de . (2014). MOTOR SKILLS FOR PRACTITIONERS AND NOT PRACTITIONERS OF SOCCER. Revista Mineira De Educação Física, 22(1), 55–71. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/10095