RELATIONSHIP BETWEEN SOCIOECONOMIC LEVEL, PARENTS’ EDUCATION AND OPPORTUNITIES FOR CHILD MOTOR DEVELOPMENT (AFFORDANCES) IN HOME ENVIRONMENTS

Authors

  • Cicero Luciano Alves Costa Professor de Educação Física da Faculdade Leão Sampaio, Campus Saúde, Juazeiro do Norte- CE
  • Cicero Cleber Brito Pereira Professor de Educação Física da rede pública Municipal de Várzea Alegre – CE
  • Charles Lopes de Souza Acadêmico de Educação Física da Faculdade Leão Sampaio
  • Francisco Salviano Sales Nobre Professor de Educação Física da Faculdade Leão Sampaio, Campus Saúde, Juazeiro do Norte- CE

Keywords:

socioeconomic level, motor development, home environments.

Abstract

This study aimed to analyze possible associations between socioeconomic level, parents’ education and the opportunities (affordances) for motor development of children from 18 to 42 months in home environments in the city of Várzea Alegre - CE. 75 families with children between 18 and 42 months of age participated of the study. It was used the Brazilian Association of Research Companies (ABEP) questionnaire, Brazil criterion in 2012, and the Affordances in the Home Environment for Motor Development questionnaire - AHEMD - 18-42 months. It was used descriptive and inferential statistics, with the Chisquare and Spearman correlation. It was found that the lower the socioeconomic level, the worse is the classification of AHEMD Total score, and the higher social classification, the higher are the opportunities contained in homes participating in the research. Still, none of the homes investigated showed a classification considered high in the level of opportunities for motor development of children

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, S. A.; SANTOS, D. N.; BASTOS, A. C.; PEDROMÔNICO; M. R. M., ALMEIDA-FILHO, N.; BARRETO, M. L. Ambiente familiar e desenvolvimento cognitivo infantil: uma abordagem epidemiológica. Revista de Saúde Pública, v. 39, n. 4, p. 606-611, 2005.

ANZANELLO, J. Oportunidades de estimulação, desenvolvimento motor e desenvolvimento social de crianças no primeiro ano de vida em diferentes contextos. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.

BATISTELA, A. C. T. Relação entre as oportunidades de estimulação motora no lar e o desempenho motor de lactentes: um estudo exploratório. Dissertação (Mestrado) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2010.

BRONFENBRENNER, U.R. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

FLECK, A. C.; WAGNER, A. A mulher como a principal provedora do sustento econômico familiar. Psicologia em Estudo, v. 8, p. 31-38, 2003.

FREITAS, T. C. B. Relação entre as oportunidades de estimulação motora presentes no ambiente domiciliar e a condição socioeconômica da família. Dissertação (Mestrado) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2011.

GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2005.

GALLAHUE, D. L.; DONNELLY, F. C. Educação Física Desenvolvimentista para todas as idades. São Paulo: Phorte, 2008.

GABBARD, C.; CAÇOLA, P.; RODRIGUES, L. P. A new inventory for assessing affordances in the home environment for motor development (AHEMD-SR). Early Childhood Educ. J., v. 36, p. 5-9, 2008.

GREENO, J. G. Gibson's Affordances. Psychological Review, v. 101, n. 2, p. 336-342, 1994.

HAYWOOD, K. M; GETCHELL, N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. Porto Alegre: Artmed, 2004.

IBGE, Instituto brasileiro de geografia e estatística. Produto Interno Bruto dos municípios 2004-2008. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/economia/pibmunicipios/2004_2008/> Acesso em: fevereiro de 2013.

LEITE, A. T. B.; SOUZA, M. R. As desigualdades de sexo no mercado de trabalho de Goiânia. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Estudos Populacionais. Caxambu: ABEP, 2008.

MANOEL, E. J. A abordagem desenvolvimentista da educação física escolar – 20 anos: uma visão pessoal. Revista da Educação Física/UEM, v. 19, n. 4, p. 473-488, 2008.

MARQUES, I. Efeito de restrições da tarefa na habilidade manipulativa de crianças nos dois primeiros anos de vida. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade de São Paulo, São Paulo. 2003.

NOBRE, F. S. S.; COSTA, C. L. A.; OLIVEIRA, D. L.; CABRAL, D., NOBRE, G. C., CAÇOLA, P. Análise das oportunidades para o desenvolvimento motor (affordances) em ambientes domésticos no Ceará – Brasil. Revista Brasileira Crescimento Desenvolvimento Humano, v. 19, v. 1, p. 9-18, 2009.

NOBRE, F. S. S.; PONTES, A. L. F.; COSTA, C. L. A. et al. Affordances em ambientes domésticos e desenvolvimento motor de pré-escolares. Pensar a Prática, v. 15, n. 3, p. 652-668, 2012.

PAYNE, V. G.; ISAACS, L. D. Desenvolvimento Motor Humano: uma abordagem vitalícia. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007.

RODRIGUES, L. P.; GABBARD, C. A invariância do género na estrutura multidimensional do AHEMD (Affordances in the Home Environment for Motor Development). 2008. In: CATELA, D.; BAREIROS, J. (Eds.). Estudos em desenvolvimento motor da crianca. Escola Superior de Desporto de Rio Maior (Portugal), 2008. p. 151?158.

RODRIGUES, L. P.; GABBARD, C. O AHEMD. Instrumento para avaliação das oportunidades de estimulação motora de crianças os 18 e os 48 meses de idade. 2007a. Actas do 2º Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância. Maia: Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, 2007.

RODRIGUES, L. P.; GABBARD, C. Avaliação das oportunidades de estimulação motora presentes na casa familiar: projecto affordances in the home environment for motor development. Liisboa: Faculdade de Motricidade Humana, Universidade Técnica de Lisboa. 2007b.

THOMAS, J. R. E.; NELSON, J. K. Métodos de pesquisa em atividade física. 3. ed. (R. Peterson, trad.). Porto Alegre-RS: Artmed, 2002.

SCHOBERT, L. O desenvolvimento motor de bebês em creches: um olhar sobre diferentes contextos. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

Published

2014-03-30

How to Cite

Costa, C. L. A. ., Pereira, C. C. B. ., Souza, C. L. de ., & Nobre, F. S. S. . (2014). RELATIONSHIP BETWEEN SOCIOECONOMIC LEVEL, PARENTS’ EDUCATION AND OPPORTUNITIES FOR CHILD MOTOR DEVELOPMENT (AFFORDANCES) IN HOME ENVIRONMENTS . Revista Mineira De Educação Física, 22(1), 83–94. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/10097