DEALING WITH SPORT CONTENT IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: FROM DISCOURSE TO CURRENT PRACTIC

Authors

  • Volni Fernando Martins Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Ouro Preto, MG.
  • Jairo Antônio da Paixão

Keywords:

Physical Education, sports, school

Abstract

This study analyzes, from teachers’ discourse, how it occurs the dealing with sport content in Physical Education classes. It has been considered the work done by acting teachers in public and private schools of Ouro Preto city in Minas Gerais, Brazil. A questionnaire was used, based on specific literature, with objective and discursive questions structured from the three point Likert scale. The obtained results express that, even after two decades of movements and discussions that criticized the way the sport is inserted in schools, it is maintained a situation in which the sport holds a supremacy between the other contents, thus assuming legitimizing function not only from the teacher but also from Physical Education as a curricular component.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A. B.; TUCHER, G.; ROCHA, C. A. Q.; PAIXÃO, J. A. Percepção discente sobre a educação física escolar e motivos que levam à sua prática. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 10, n. 2, p. 109-116, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2006.

BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. Ijuí: Unijuí, 2011.

BRACHT, V. Esporte na escola e esporte de rendimento. Revista Movimento, ano VI, n. 12, 2000.

COICEIRO, G. A. O imaginário social de aventureiros do extremo: o universo simbólico dos praticantes de provas de ultra-resistência. 2007. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, Brasil, 2007.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. A. C. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FREIRE, J. B. Não somos caçadores de talentos. Centro Esportivo Virtual: Blog do João Freire. Disponível em: <http://blog.cev.org.br/joaofreire/>. Acesso em: 23 set. 2012.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 6. ed. Ijuí: Unijuí, 2000.

LIKERT, R. A Technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, v. 22, n. 140, p. 1-55, 1932.

MELLO, A. S.; SCHNEIDER, O.; SANTOS, W.; VOTRE, S. J.; FERREIRA NETO, A. Educação física e esporte: reflexões e ações contemporâneas. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 175-193, abr./jun. 2011.

MILLEN NETO, A. R.; FERREIRA, A. C.; SOARES, A. J. G. Políticas de esporte escolar e a construção social do currículo de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v. 17 n. 3, p. 416-423, jul./set. 2011.

PAES, R. R. A pedagogia do esporte e os jogos coletivos. In: DE ROSE JUNIOR, D. Esporte e atividade física na infância e na adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 89-98.

PEREIRA, F. M. O cotidiano escolar e a educação física necessária. 2. ed. Pelotas: Ed. Universitária/UFPEL, 1997.

PRONI, M.; LUCENA, R. Esporte: história e sociedade. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

ROSADO, L. F. R.; DARIDO, S. C. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Revista Motriz. v. 11, n. 3, p. 167-178, 2005. Disponível em: <http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/issue/view/19>. Acesso em: 22 ago. 2012.

SOARES, C. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

SOARES, C. Educação Física: raízes europeias e Brasil. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

THOMAS, J. R.; NELSON, J.K. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

TUBINO, M. J. G. Dimensões sociais do esporte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

VAGO, T. M. O “esporte na escola” e o “esporte da escola”: da negação radical para uma relação de tensão permanente. Revista Movimento, v. 3, n. 5, 1996.

Published

2016-03-31

How to Cite

Martins, V. F., & Paixão, J. A. da . (2016). DEALING WITH SPORT CONTENT IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: FROM DISCOURSE TO CURRENT PRACTIC. Revista Mineira De Educação Física, 24(1), 108–122. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/9820