TACTICAL DECLARATIVE KNOWLEDGE IN VOLLEYBALL: THE DIFFERENCE BETWEEN ATHLETES OF CHILDREN AND JUNIOR CATEGORIES OF THE SESI BETIM
Keywords:
Volleyball, Knowledge Tactic DeclarativeAbstract
The aim of the present study was to evaluate the level of tactical declarative knowledge of the athletes of children and junior categories of the Sesi-Betim. The study sample was comprised of 32 volleyball athletes, of which 22 are 15 years old, members of the children category; and 10 aged between 16 and 17 years old, belonging to the junior category. The athletes answered to the questionnaire of tactical declarative knowledge in volleyball from the validation of scenes of attack, set and block. Statistical tests were applied to determine the existence of difference between the levels of competition in volleyball in relation to tactical declarative knowledge. The data were expressed using descriptive statistics: mean, standard deviation, minimum and maximum value. The results found showed that the athletes of the older category demonstrated tactical declarative knowledge superior to that of the athletes of the younger category. Probably, factors related to specialization influenced the result of the tests applied, since the time of practice altered the level of tactical declarative knowledge. Finally, the athletes, for the most part, knew how to express what would be the decision to make facing the problem situations, but they were unable to justify their actions.
Downloads
References
ANDERSON, J. R. Psicologia cognitiva e suas implicações experimentais. Rio de Janeiro: LTC, 2004. 307 p.
BALBINOTTI, M. A. Para se avaliar o que se espera: reflexões acerca da validade dos testes psicológicos. Aletheia, v. 21, p. 43-52, 2005.
BALBINOTTI, M. A.; BENETTI, C.; TERRA, P. R. Translation and validation of the Graham-Harvey survey for the Brazilian context. International Journal of Managerial Finance, v. 3, p. 26-48, 2006.
COSTA, J. C.; GARGANTA, J.; FONSECA, A.; BOTELHO, M. Inteligência e conhecimento específico em jovens futebolistas de diferentes níveis competitivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Porto, v. 3, n. 4, p. 7-20, 2002.
EYSENCK, M.; KEANE, M. Psicologia cognitiva: um manual introdutório. Porto Alegre: Artes Médicas Editora, 1994.
FRENCH, K. E.; THOMAS, J. R. The relation of knowledge development to children's basketball performance. Journal of Sport Psychology, v. 9, p. 15-32, 1987.
FRENCH, K. E.; WERNER, P. H.; TAYLOR, K.; HUSSEY, K.; JONES, J. The effects of a 6 week unit of tactical, skill, or combined tactical and skill instruction on badminton performance of ninth-grade students. Journal of Teaching Physical Education, v. 15, p. 439-463, 1996.
GARGANTA, J. Para uma teoria dos jogos desportivos colectivos. In: GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. O ensino dos jogos desportivos colectivos. Porto: Centro de Estudos dos Jogos Desportivos da Universidade do Porto, 1995.
GRECO, P. J.; ABURACHID, L. M. C.; SILVA, S. R.; MORALES, J. C. P. Validação de conteúdo de ações tático-técnicas do Teste de Conhecimento Tático Processual – Orientação Esportiva. Motricidade, v. 10, n. 1, p. 38-48, 2014.
GRECO, P. J. Cognição e ação. In: SAMULSKI, D. (Ed.). Novos conceitos em treinamento esportivo Minas Gerais: CENESP-UFMG, 1999.
HERNÁNDEZ-NIETO, R. A. Contributions to statistical analysis. Mérida: Universidad de Los Andes, 2002.
LANDIS, J. R.; KOCH, G. G. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, v. 33, n. 1, p. 159-174, 1977.
MATIAS, C.; GIACOMINI, D.; GRECO, P. Conhecimento tático no voleibol: fator determinante ou não para se estar na seleção brasileira de voleibol? Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 4, n. 2, p. 230, 2004.
MATIAS, C. J. A.; GRECO, P. J. O conhecimento tático declarativo dos levantadores campeões do Voleibol. Motriz, v. 19, n. 1, p. 185-194, 2013.
LUNA, B. F. Sequência básica na elaboração de protocolos de pesquisa. Arquivo Brasileiro de Cardiologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 6, p. 735-740, 1998.
MESQUITA, I.; GRAÇA, A.; GOMES, A. R.; CRUZ, C. Examining the impact of a step game approach to teaching volleyball on student tactical decision making and skill execution during game play. Journal of Human Movement Studies, v. 48, n. 6, p. 469-492, 2005.
MORALES, P. A influência de diferentes metodologias de ensino-aprendizagem-treinamento no basquetebol sobre o nível de conhecimento tático processual. Rev. bras. Educ. Fís. Esp., São Paulo, v. 21, n. 4, p. 291-99, out./dez. 2007.
PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.
TURNER, A. P.; MARTINEK, T. J. A comparative analysis of two models for teaching games - technique approach and game-centered (tactical focus) approach. International Journal of Physical Education, v. 29, n. 4, p. 15-31, 1992.
TURNER, A. P.; MARTINEK, T. J. A comparative analysis of two models for teaching games - technique approach and game-centered (tactical focus) approach. International Journal of Physical Education, v. 29, n. 4, p. 15-31, 1992.
TURNER, A. P.; MARTINEK, T. J. An investigation into teaching games for understanding: effects on skill, knowledge, and game play. Research Quarterly for Exercise and Sport, v. 70, n. 3, p. 286-96, 1999.
RAAB, M.; JOHNSON, J.G. Expertise-based diferences in search and option generation strategies. Journal of Experimental Psychology: Applied, v. 13, n. 3, p. 158-170, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.