Investigating the attitude-behavior gap through the lens of pandemic:

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v15i4.14616

Resumo

Research objective: Our research seeks to study the gap between attitude and behavior during the pandemic. Considering the stay-at-home behavior as positive, we believed that all aspects of the attitudes would be unfavorable, since staying at home during the pandemic caused a series of discomfort to citizens, which configures an attitude-behavior gap.

Theoretical framework: The attitude-behavior gap is a phenomenon widely studied in psychology and marketing. The Theory of Rational Action (Azjen & Fishzbein, 1977) postulates that the individual's behavior derives from his/her attitude. When the individual’s behavior is inconsistent from s/he thinks or feels towards a behavior it is called the attitude-behavior gap. The Theory of Planned Action (Ajzen, 1991) explains the attitude-behavior gap based on the internal or external limitations imposed on the individual. In the present study, the attitude-behavior gap is brought to the context of the new coronavirus pandemic.

Methodology: We have developed a survey with 789 Brazilian citizens during the COVID-19 pandemic. Data were analyzed using exploratory factor analysis and descriptive statistics. Based on confirmatory factor analysis, four factors were extracted from the attitude scale, of which two factors represent affective responses (i.e., negative emotions and worry and fear) and two factors represent cognitive responses (i.e., safety and trust).

Results: The results confirmed the existence of the gap once individuals presented unfavorable attitudes regarding the behavior on an affective basis. However, the individuals showed favorable attitudes related to the imposed behavior to stay-at-home on a cognitive basis, demonstrating an attitude-behavior consistency, and not an attitude-behavior gap.

Originality: The investigation of attitudes towards the “stay at home” behavior in the light of the Theory of Rational Action and the Theory of Planned Action, aiming to identify a possible gap between the attitudes of individuals and the mandatory behavior “stay at home”.

Theoretical and practical contributions: As for managerial implications, the research shows the importance of the communication of governments, authorities, professionals, and policy makers to lower the citizens negative feelings and to inspire trust and safety in the society, especially in hard situations.

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Biografia do Autor

Cláudia Buhamra, Universidade Federal do Ceará

Dra. Cláudia Buhamra Abreu Romero é professora titular e pesquisadora da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Brasil. É doutora em Administração pela Fundação Getulio Vargas, São Paulo, Brasil, e pós-doutora pela Concordia University, Montreal, Canadá. Lidera o grupo de pesquisa “Atitude e Comportamento Sustentáveis: avaliação de consumo e pós-consumo”, e tem desenvolvido pesquisas sobre marketing e consumo sustentável.

Érica Maria Calíope Sobreira, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Érica Maria Calíope Sobreira é doutoranda e pesquisadora da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Brasil. É mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará. Integra os grupos de pesquisa “Atitude e Comportamento Sustentáveis: avaliação de consumo e pós-consumo” e “Estratégias para uma Sociedade Sustentável”. Os seus interesses de investigação situam-se na área do comportamento do consumidor e consumo sustentável.

Clayton Robson Moreira da Silva , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI)

Clayton Robson Moreira da Silva é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, Pedro II, Brasil, e doutorando e pesquisador da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Brasil. É Mestre em Administração e Controladoria pela Universidade Federal do Ceará. Integra o grupo de pesquisa “Atitude e Comportamento Sustentável: avaliação de consumo e pós-consumo” e seus principais interesses de pesquisa se concentram em sustentabilidade e administração pública.

Francisco Vicente Sales Melo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Dr. Francisco Vicente Sales Melo é professor e pesquisador da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Brasil. Possui doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Brasil, e pós-doutorado pela Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Brasil. Seus interesses de pesquisa estão na área de marketing e comportamento do consumidor.

Publicado

2023-10-04

Como Citar

Buhamra, C., Maria Calíope Sobreira, Érica ., Robson Moreira da Silva , C. ., & Vicente Sales Melo, F. . (2023). Investigating the attitude-behavior gap through the lens of pandemic:. Administração Pública E Gestão Social, 15(4). https://doi.org/10.21118/apgs.v15i4.14616

Edição

Seção

Artigos