Microcredit and Micro-Entrepreneur: the case of Crediamigo in Vale do Jequitinhonha, in Minas Gerais

Authors

  • Leandro Martins Vieira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Francisco Vidal Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v1i1.4872

Keywords:

Microcrédito, Vale do Jequitinhonha, Microempreendedores, Cluster Analysis

Abstract

Microcredit has awakened the interest of rulers due to its supposed capacity to fight poverty and create economic development opportunities in areas
traditionally less-favored economically. However, little has been studied about the microenterprises that utilize this type of financing. This paper seeks to clarify
how microcredit influences the promotion of entrepreneurship in Vale do Jequitinhonha. In order to explain this phenomenon, a survey with micro entrepreneurs
that were served by Crediamigo was conducted. The collected data was grouped by means of cluster analysis. The data analysis made it possible to verify that
microcredit has a positive influence upon the profitability and cash flow emanation in businesses, once it provides the means for the generation of working capital
in better conditions. Still, this positive influence relation was not observed when it came to job creation, since a big part of it is composed of individual workers.
Keywords: Microcredit, Vale do Jequitinhonha, Micro-Entrepreneurs, Cluster Analysis

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Author Biographies

Leandro Martins Vieira, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Turismo pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006). Tem experiência na área de Turismo, com ênfase em Turismo, atuando principalmente nos seguintes temas: turismo, atrativos naturais, desenvolvimento local, interpretação e paisagem. Também possui Pós-Gradução Latu Sensu em Finanças pelo Instituto Brasileiro de Mercados de Capitais - IBMEC MG (2008), Mestrando em Administração (Finanças) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013 - 2015). Participa do Grupo de Pesquisa EICIS coordenado pelo Prof. Dr. Francisco Vidal da FACE - UFMG

Francisco Vidal Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais

É professor titular da Universidade Federal de Minas Gerais e professor visitante da University of Applied Sciences Schmalkalden - Alemanha desde 2002. Pós-doutorado em Gestão de empresas de base tecnológica - setor de biotecnologia pela Harvard University em Cambridge - EUA (2001/2002), doutorado em Competitividade Empresarial - Aston University em Birmingham - Reino Unido (1996), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (1984). Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal Fluminense (1977), graduação em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (1983), Tem lecionado, pesquisado e orientado alunos dos cursos de graduação, especialização, mestrado e doutorado na UFMG desde 1985. Ministra disciplinas na área de gestão e finanças na Faculdade de Administração e Ciências Econômicas a respeito de temas como: empreendedorismo social e financeiro, Inovação tecnológica e social, Investimento, Cálculo Financeiro, Gestão de empresas de bionegócios, Microfinanças, Microcrédito, Sustentabilidade. Coordena trabalhos na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: Competitividade, Empreendedorismo e venture capital, Performance, Gestão de empresas de biotecnologia, Investimento, Governança corporativa, e Gestão de projetos de responsabilidade e inclusão social. Coordena projetos de Intercâmbio Internacional com universidades de diversos países: Alemanha, Argentina, EUA, Finlândia, México.

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Published

2017-01-01

How to Cite

Vieira, L. M., & Barbosa, F. V. (2017). Microcredit and Micro-Entrepreneur: the case of Crediamigo in Vale do Jequitinhonha, in Minas Gerais. Administração Pública E Gestão Social, 1(1), 2–14. https://doi.org/10.21118/apgs.v1i1.4872

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