What Does Pernambuco’s Press Says About The State Program for Urban Mobility (PROMOB)?
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v1i2.4891Keywords:
Análise do discurso foucaultiana, imprensa, políticas públicas, mobilidade urbanaAbstract
Urban mobility is presented as a problem of great social impact andpolitical and economic interests in Brazil's major cities. Thus, there is the state's role in the formulation and implementation of public policies related to these issues, and the press, appearing as a tax exempt and able to evaluate the actions of the rulers. Against this backdrop, this paper studied interpret as presents the discourse of Pernambuco press about the main urban mobility program in the state of Pernambuco Government, the PROMOB. For realization of this documentary study therefore of qualitative nature, news stories of the two local newspapers with the largest circulation were collected and analyzed by Foucault's discourse analysis. The results indicate that greater than the concern to inform the company and supervise the rulers, the discourse of the press would be directed to strengthen an alleged objective and impartial performance
Key-Words: Foucauldian discourse analysis, press, public policies, urban mobility.
Downloads
References
BBC BRASIL (jul/2011). Conheça os principais magnatas da mídia no mundo. Disponível em: http://www.bbc.co.uk/portuguese/noticias/2011/07/110718_magnatas_bg_cc.shtml . Acesso em: 18 jan 2015.
BÉHAR, Alexandre H. (2014).O desenvolvimento e as políticas públicas de mobilidade urbana: uma análise do Programa Estadual de Mobilidade Urbana do Governo do Estado de Pernambuco (PROMOB). Dissertação de Mestrado – Universidade Federal de Pernambuco.
BRITO, Fausto (2007). Urbanização, Metropolização e Mobilidade Espacial da População: um breve ensaio além dos números. Taller Nacional sobre “Migración interna y desarollo em Brasil: diagnóstico, perspectivas y políticas, Brasília, DF, Brasil.
___________ ; SOUZA, Joseane de (out./dez, 2005). Expansão urbana nas grandes metrópoles: o significado das migrações intrametropolitanas e da mobilidade pendular na reprodução da pobreza. São Paulo em Perspectiva, vol. 19, nº 4, p. 48-63.
ESCOSTEGUY, A. C. (2007). Circuitos de cultura/circuitos de comunicação: um protocolo analítico de integração da produção e da recepção. Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo, v.4, n.11, p.115-315, nov.
FLICK, Uwe (2009). Introdução à Metodologia de Pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso.
FOUCAULT, Michel (2008). A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forenses.
FRANCO, S.M.; LEÃO, A. L. M. de S. (2013). Codificando/decodificando a comunicação organizacional: uma contribuição dos estudos culturais. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração. Rio de Janeiro. V.7, n.1, jan/mar.
GOVERNO DO ESTADO DE PERNAMBUCO (s/d). PROMOB, Programa de Mobilidade
Urbana. Disponível em: http://www.pe.gov.br/programas/promob-programa-demobilidade-urbana/. Acesso em: 5 fev 2014.
___________ (2011). Comitê Popular da Copa PE participa de audiência pública sobre transporte e mobilidade urbana. Disponível em: http://comitepopularpe.files.wordpress.com/2011/08/apresentac3a7c3a3o-modo-decompatibilidade.pdf . Acesso em 12 de jan de 2014.
__________ (2012). Programa Estadual de Mobilidade Urbana – PROMOB. Disponível em: http://www.ntu.org.br/novosite/arquivos/2012/Cristina_Aroucha_2%C2%AAparte.pdf.
Acesso em 6 mar 2014.
GUAZINA, Liziane (jul-dez 2007). O conceito de mídia na comunicação e na ciência política: desafios interdisciplinares. Revista Debates, v.1, n.1, p. 49-64.
HALL, Stuart. Codificação/Decodificação (2003). In: HALL, S. Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG.
JORNAL DO COMMÉRCIO (ago/2011). Trânsito do futuro no Recife. Disponível em: http://pedesenvolvimento.com/2011/08/11/transito-do-futuro-no-recife/. Acesso em 5 mar 2014.
KUCINSKI, B (mar/2011). O poder da imprensa e os abusos do poder. Observatório de Imprensa, edição nº 634. Disponível em: http://www.observatoriodaimprensa.com.br/news/view/o-poder-da-imprensa-e-os-abusos-do-poder . Acesso em 18 jan 2015.
MARICATO, Ermínia (2003). Metrópole, legislação e desigualdade. Estudos Avançados, vol. 17, nº 48, p. 151-167.
__________ (jul/dez. 2008). O automóvel e a cidade. Ciência&Ambiente, vol.37, p.5-12.
__________ (2013). É a questão urbana, estúpido! In MARICATO, Ermínia et al. Cidades rebeldes: Passe Livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo: Carta Maior, 2013.
MARIZ, Luiz A.; GOULART, Sueli; RÉGIS, Helder P.; DOURADO, Débora (jul/2005). O reinado dos estudos de caso na teoria das organizações: imprecisões e alternativas. Cadernos EBAPE, volume III, número 3, pp. 1-14.
NASCIMENTO, Tatiana (2013). Caminho sem volta. PERNAMBUCO.COM. Disponível em:http://blogs.diariodepernambuco.com.br/economia/?p=14887. Acesso em: 6 mar 2013.
NUNES, Ivanil (2011). Acumulação de capitais e sistemas de transporte terrestres no Brasil. In FILHO, Alcide G. e QUEIROZ, P. R. C. Transportes e formação regional: contribuições à história dos transportes no Brasil. Dourados: Ed. UFGD.
OBSERVATÓRIO DAS METRÓPOLES (2006). Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Como anda a Região Metropolitana do Recife. Recife, Pernambuco.
OLIVEIRA, V. C (2009). Novo Sentido da Comunicação Organizacional: construção de um espaço estratégico. XXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Belo Horizonte.
PAIVA, F. G. de P. J.; LEÃO, A. L. M. de S.; MELLO, S. C. B. de (set/dez 2011). Validade e confiabilidade na pesquisa qualitativa em Administração. Revista de Ciências da Administração. v. 13, n. 31, p. 190-209.
PESCHANSKI, João Alexandre (2013). O transporte público gratuito, uma utopia real. In Ermínia Maricato et al. Cidades rebeldes: Passe Livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo: Carta Maior.
PORTO, M. P (2003). A pesquisa sobre a recepção e os efeitos da mídia: propondo um enfoque integrado. XXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Belo Horizonte.
PREFEITURA DO CIDADE DO RECIFE (jun/2011). Plano de Mobilidade do Recife - Diretor de Transporte e Mobilidade Urbana. Disponível em http://www2.recife.pe.gov.br/projetos-e-acoes/projetos/plano-diretor-de-transporte-e-mobilidade-urbana-2/. Acesso em: 6 mar 2014.
REDE BRASIL NOTÍCIAS (jun/2014). Recife é a capital mais “engarrafada” do Brasil. Disponível em: http://noticias.rbc1.com.br/cidades/28197/recife-e-a-capital-mais-%27engarrafada-do-brasil.html . Acesso em 18 jan 2015.
RIBEIRO, Luiz C. de Q.; SANTOS, Orlando A. dos, Júnior (2007). As Metrópoles brasileiras:Territórios desgovernados. In: Luiz C. de Q. Ribeiro e Orlando A. dos Santos Júnior (Org.). As Metrópoles e a questão social brasileira. Rio de Janeiro, Editora Revan, Fase.
RODRIGUES, F (abr/2014). Dilma gasta R$ 2,3 bi com publicidade em 2013 e bate recorde. Folha de S.Paulo, Poder. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/poder/2014/04/1441349-dilma-bate-recorde-em-gastos-publicitarios.shtml . Acesso em 18 jan 2015.
SECRETARIA DAS CIDADES (2011). Programa Estadual de Mobilidade Urbana. Recife,
Governo do estado de Pernambuco.
SOUZA, J. P (2006). Elementos de Teoria e Pesquisa da Comunicação e dos Media. Porto: Porto.
STADNIK, Célia (1991). A hipótese do fenômeno do “coronelismo eletrônico” e as ligações dos parlamentares federais e governadores com os meios de comunicação de massa no Brasil. [monografia] Curso de Jornalismo. Porto Alegre: Faculdade dos Meios de Comunicação Social, PUC/RS.
VASCONCELLOS, Eduardo A (2001). Transporte urbano, espaço e equidade: análise das políticas públicas. São Paulo: Annablume.
ZIZEK, Slavoj (2013). Problemas no Paraíso. In Ermínia Maricato et al. Cidades rebeldes: Passe Livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo: Carta Maior.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.