Inovação em Serviços e a Coprodução no Setor Público Federal Brasileiro
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v12i1.5481Keywords:
coprodução, inovação em serviços, setor público, resultados da inovação.Abstract
O presente estudo teve como objetivo verificar a influência da coprodução nos resultados gerados pela inovação no setor de serviços públicos brasileiro. Para tanto,foi desenvolvido um trabalho em conjunto com o Núcleo de Estudos e Pesquisa em Inovação e Estratégia (NINE), da Universidade de Brasília, a fim de reunir e analisar 195 relatos de práticas inovadoras,validadas em loco e premiadas pela Escola Nacional de Administração Pública (ENAP) no Concurso Inovação na Gestão Pública Federal. Os dados foram coletados a partir da leitura dos casos utilizando-se das técnicas da análise de conteúdo e analisados estatisticamente a partir da utilização de regressão logística. Como resultados foram observadas relações significativas que demonstram a importância da coprodução para os resultados da inovação na prestação de serviços públicos, bem como a importância do papel executado pelo coprodutor. Ao final do trabalho, foram elencadas recomendações práticas e sugerido agenda de pesquisa para desenvolvimento de estudos futuros.
Downloads
References
ANDRADE, Thales N; MOREIRA-JR, Airton. Aperfeiçoamento gerencial e inovação tecnológica. Sociologias, p. 198-230, 2009.
ANGGADWITA, Grisna;DHEWANTO, Wawan. Service Innovation in Public Sector : A case study on PT. Kereta Api Indonesia. Journal of Social and Development Sciences, v. 4, n. 7, p. 308-315, 2013.
AVLONITIS, George J;PAPASTATHOPOULOU, Paulina G; GONARIS, Spiros P. An empirically-based typology of product innovativeness for new financial services: success and failure scenarios. Journal of Product Innovation Management, v.18, n. 5, p. 324-342, 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo.Lisboa: Portugal, 2009.
BITNER, Mary J;BROWN, Stephen W. The service imperative. Business Horizons, v. 51, n. 1, p. 39-46, 2008.
CASALI, Giovana F. R;SILVA, Orlando M. da; CARVALHO, Fátima M. A. Sistema regional de inovação: Estudos das regiões brasileiras. Revista de Economia Contemporânea, v. 14, n. 3, p. 150-166, 2010.
CHEN, Ja S;TSOU, Hung T;CHING, Russell K. H. Co-production and its effects on service innovation. Industrial Marketing Management, v. 40, n. 8, p. 1331-1346, 2011.
DJELLAL, Faridah. Innovation indicators. Science and Public Policy, v. 26, n. 4, p. 218-232, 1999.
DJELLAL, Faridah;GALLOUJ, Faiz. Mapping innovation dynamics in hospitals. Research Policy, v. 34, n. 6, p. 817-835, 2005.
DJELLAL, Faridah;GALLOUJ, Faiz;MILES, Ian. Two decades of research on innovation in services: Which place for public services? Structural Change and Economic Dynamics, v. 27, p. 98-117, 2013.
EMDEN, Zeynep;CALANTONE, Rojer J; & DROGE, Cornelia. Collaborating for new product development: Selecting the partner with maximum potential to create value. Journal of Product Innovation Management, v. 23, n. 4, p. 330-341, 2006.
ESESP. Prêmio Inovação na Gestão Pública do Espírito Santo.
ESCOLA DE SERVIÇO PÚBLICO DO ESPÍRITO SANTO (ESESP). Disponível em: <http://www.inoves.es.gov.br/Premio/Inicio.aspx>. Acesso em: 18 abr. 2015.
FARAH, Marta F.Parcerias, novos arranjos institucionais e políticas públicas no nível local de governo. Revista de Administração Pública., v. 35, n. 1, p. 119-144, 2000.
FARAH, Marta F. Temas emergentes em gestão e políticas públicas: Tendências gerais. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, v. 11, n. 48, p. 43-65, 2006.
FARAH, Marta F. Continuidade e disseminação de inovações na gestão pública subnacional no Brasil.2007. Disponível em: <http://www.enap.gov.br/downloads/clad_marta.pdf>. Acesso em: 17abr. 2015.
FARAH, Marta F. Disseminação de inovação e políticas públicas e espaço local. Organizações & Sociedade,v. 15,n. 45, p. 107-126, 2008.
FELLER, Joseph; FINNEGAN, Patrick; NILSSON, Olof.Open innovation and public administration: Transformational typologies and business model impacts. European Journal of Information Systems, v. 20, n. 3, p. 358-374. 2011.
GABEL-SHEMUELI, Rachel;CAPELL, Ben. Public sector values: Between the real and the ideal. Cross Cultural Management, v. 20, n. 4, p. 586-606, 2013.
GADREY, Jean. The characterization of goods and services: An alternative approach. Review of Income and Wealth, v. 46, n. 3, p. 369-387. 2000.
GADREY, Jean;GALLOUJ, Faiz;WEINSTEIN, Oliver. New modes of innovation: How services benefitindustries. Journal of Service Management, v. 6, n. 3, p. 4-16, 1995.
GALLOUJ, Faiz. Innovation in services and the attendant old and new myths. Journal of Socio-Economics, v. 31, p. 137-154, 2002.
GALLOUJ, Faiz; SAVONA, Maria. Innovation in services?: a review of the debate and a research agenda, v. 19, p. 149-172, 2009.
GALLOUJ, Faiz; WEINSTEIN, Oliver.Innovation in services. Research Policy, v. 26, p. 537-556, 1997.
GALLOUJ, Faiz; ZANFEI, Antonello. Innovation in public services: Filling a gap in the literature. Structural Change and Economic Dynamics, v. 27, p.89-97, 2013.
GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Prêmio Mário Covas. Governo do Estado de São Paulo. Disponível em: <http://www.premiomariocovas.sp.gov.br/2013/premio.asp>
Acesso em: 19 abr. 2015.
GRANT, Robert M. Prospering in dynamically competitive environments: Organizational capability as knowledge integration. Organizational Science, v. 7, n. 4, p. 375-387, 1996.
HARTLEY, Jean. Innovation in governance and public services: Past and present. Public money and management, p. 27-35, 2005.
INAZAWA, Fernandez k. O papel da cultura organizacional e da aprendizagem para o sucesso da gestão do conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 14, n. 3, p. 206-220, 2009.
INSTITUTO INNOVARE. Prêmio Innovare. Instituto Innovare. Disponível em:<http://www.premioinnovare.com.br/institucional/o-premio/>Acesso em: 19 abr. 2015.
JOHANNESSEN, Jon A;OLSEN, Bjørn; OLAISEN, Johan. Aspects of innovation theory based on knowledge-management. International Journal of Information Management, v. 19, n. 2, p. 121-139, 1999.
KINDER, Tony. local public administrations. Science and Public Policy, v. 29, n. 3, p. 221-233, 2002.
KLERKX, Laurens;NETTLE, Ruth. Achievements and challenges of innovation co-production support initiatives in the Australian and Dutch dairy sectors: A comparative study. Food Policy, v. 40, p. 74-89, 2013.
KOCH, Per;HAUKNES, Johan. Innovation in the Public SectorInnovation in the Public Sector.2005. Disponível em: <http://thelearningnetwork.net/Downloads/Library/>. Acesso em: 18 mar. 2015.
KUUSISTO, Jari;VILJAMA, Anmari. Knowledge-intensive business services and co-production of knowledge: The role of public sector. Frontiers of e-business research, p. 282-298, 2008.
LAM, Wai F; WANG, Xiaoqi. Of a co?production approach to performance measurement: How do officials and citizens understand government performance. Public Administration and Development, v. 47,p. 32-47, 2013.
LEADBEATER, Charles;BARTLETT, Jamie; GALLAGHER, Niamh. Making It Personal.London: Demos, 2008.
LOEFFLER, Elke; POWER, Gerry;BOVAIRD, Tony;HINE-HUGHES, Frankie.Co-Produtcion. Scotland: Governance Internacional, 2013.
MORAES, Juliana G de. Ações Premiadas no 9º Concurso de Inovação na Gestão Pública Federal.Brasília: ENAP, 2003.
MULGAN, Geoff; ALBURY, David. Innovation in the public sector. Strategy unit, Cabinet Office, 2003.
NELSON, Richard R; YATES, Douglas.Innovation and Implementation in Public Organizations. New York: Lexington Books, 2003.
NEWCOMER, Kathryn E. Public service education: Adding value in the public interest. Journal of Public Affairs Education, v. 16, n. 2, p. 207-229, 2010.
OSTROM, Elinor. Crossing the great divide: Synergy, and development. World Development, v. 24, n. 6, p. 1073-1087, 1986.
OTTMANN, Goetz;LARAGY, Carmel;ALLEN, Jacqui;FELDMAN, Peter. Coproduction in practice: Participatory action research to develop a model of community aged care. Systemic Practice and Action Research,v. 24, n. 5, p. 413–427, 2011.
PAIVA, Andrea B. de; ARAÚJO, Frederico A. G. Ações premiadas no 8º Concurso de Inovação na Gestão Pública Federal - Prêmio Hélio Beltrão.Brasília: ENAP, 2004.
PESTOFF, Victor. Co-production and third sector social services in europe: Some concepts and evidence. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, v. 23, n. 4, p. 1102–1118, 2012.
PETRUCCI, Vera. L;RUA, Maria das G. Ações premiadas no 1º Concurso de Experiências Inovadoras de Gestão na Administração Pública Federal. Brasília: ENAP, 1998.
PIRES, José C. de S; MACÊDO, Kátia b. Cultura organizacional em organizações públicas no Brasil. Revista de administração pública, v. 40, n. 1, p. 81-104, 2006.
SHIM, J. T; SHIN, Tsong; CHEN, Houn-gee; JIANG, James J;
KLEIN, Gary. Coproduction in successful software development projects. Information and Software Technology, v. 52, n. 10, p. 1062-1068, 2010.
SØRENSEN, Flemming; MATTSSON, Jan;SUNDBO, Jon. Experimental methods in innovation research. Research Policy, v. 39, n. 3, p. 313–322, 2010.
THOMAS, John C. Bringing the publicinto public administration: The struggle continues. Public Administration Review, v. 59, p. 83-88, 1999.
TUSHMAN, MichaelL;ANDERSON,Philip. Technological discontinuities and organizational environments. Administrative Science Quarterly, v. 31, n. 3,p. 439–465, 1986.
VARGAS, Eduardo R. de;ZAWISLAK, Paulo A. Inovação em serviços no paradigma da economia do aprendizado: a pertinência de uma dimensão espacial na abordagem dos sistemas de inovação. Revista de Administração Contemporânea, v. 10, n. 1, p. 139-159, 2006.
VARGAS, Eduardo R. de;BOHRER, Cariza T;FERREIRA, Luciene B; MOREIRA, Marina F. A pesquisa sobre inovação em serviços no Brasil: Estágio atual, desafios e perspectivas. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 2, p. 3–21, 2013.
VERSCHUERE, Bram;BRANDSEN, Taco; PESTOFF, Victor. Co-production: The state of the art in research and the future agenda. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, v. 23, n. 4, p. 1083–1101, 2012.
YEN, HsiuJu R;WANG, WenKai; WEI, Chih-Ping;HSU, Sheila H;CHIU, Hung-Chang. Service innovation readiness: Dimensions and performance outcome. Decision Support Systems, v. 53, n. 4, p. 813–824, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.