BODY LANGUAGE AND EXPRESSION: THE COMMUNICATION MYSTERIES OF DEAF PEOPLE

Authors

  • Cristiane Alves Martins Mestre, Professor Assistente do Departamento de Educação Física, Centro Universitário de Patos de Minas-UNIPAM, Patos de Minas-MG, Brasil.
  • Camila Rodrigues Marques Graduação, Bacharel Educação Física, Centro Universitário de Patos de MinasUNIPAM, Patos de Minas-MG, Brasil

Keywords:

hearing loss, motor activity, language

Abstract

The process of inclusion of people with disabilities in society has been seeking ways to integrate the individual in their environment. The use of artistic languages such as music, dance, painting, among others, has been shown to be important as a methodological strategy to be used in formation and inclusion of students with disabilities in school. This study aimed to analyze the relationship between body, movement and body expression in communication and deaf language, by the perception of educators. The study sample was composed of eight education professionals, of which four with degrees in Physical Education and three in Pedagogy. The methodological instrument used for data collection was the semi-structured interview, conducted face to face. The main issues addressed in the questions dealt on the body expression and the development of language and communication between deaf. The results identified the body expression as an important instrument of communication, language and inclusion of students with hearing disabilities in regular schools, in the view of educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, A. C. P. G de. Atividade Física e deficiência auditiva. In: GORGATTI, M. G.; COSTA, R. F. da. (Org.). Atividade Física Adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais. 2. ed. rev. Barueri: Manole, 2008.

BISOL, C.; SPERB, T. M. Discursos sobre a surdez: deficiência diferença, singularidade e construção de sentido. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 26, n. 1, p. 7-17, 2010.

DELGADO PINHEIRO, E. M. C.; OMOTE, S. Conhecimentos de professores sobre perda auditiva frente à inclusão. Revista CEFAC-Centro de Especialização em Fonoaudiologia Clínica, São Paulo, v. 12, p. 633-640, 2010.

GUARINELLO, A. C.; BERBERIAN, A. P.; EYNG, D. B.; FESTA, P. S. V.; MARQUES, J. M.; BORTOLOZZI, K. B. Libras discipline in speech language therapy academic context. Revista CEFAC – Speech, Language, Hearing Sciences and Education Journal, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 334-340, 2013.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Primeiros dados definitivos censo 2010. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br> Acesso em: 30 jul. 2013.

NOBREGA, J. D.; DE ANDRADE, A. B.; PONTES, R. J. S.; BOSI, M. L. M.; MACHADO, M. M. T. Identidade surda e intervenções em saúde na perspectiva de uma comunidade usuária de língua de sinais. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 03, p. 671-679, 2012.

NOVAES, B. C. A. C.; VERSOLATTO-CAVANAUGH, M. C.; FIGUEIREDO, R. S. L.; MENDES, B. C. A. Determinants of communication skills development in children with hearing impairment. Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 327, 2012.

RIOS, N. V. F.; NOVAES, B. C. A. C. O processo de inclusão de crianças com deficiência auditiva na escola regular: vivências de professores. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 15, n. 1, p. 81-98, 2009.

Published

2014-10-30

How to Cite

Martins, C. A. ., & Marques, C. R. . (2014). BODY LANGUAGE AND EXPRESSION: THE COMMUNICATION MYSTERIES OF DEAF PEOPLE. Revista Mineira De Educação Física, 22(3), 116–124. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/10046