THE SPORTS HEGEMONY IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: PROPOSAL FOR OVERCOMING THROUGH CURRICULUM PRACTICES

Authors

  • Alisson Slider do Nascimento de Paula Pós-graduação em Educação Física escolar. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, História, Educação e Desenvolvimento (GETHED). Universidade Estadual Vale do Acaraú.
  • Kátia Regina Rodrigues Lima Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, História, Educação e Desenvolvimento (GETHED). Universidade Estadual Vale do Acaraú

Keywords:

sports hegemony, school physical education, curriculum practices

Abstract

In this paper, we identified the sport as a hegemonic practice in the Physical Education classes, because it is about a cultural phenomenon that promotes many and glamourized experiences when approached at school. Thus, we seek to contribute to the pedagogical work in Physical Education through a proposal to overcome this hegemony, with curriculum practices based on three steps, which sought to joint school activities with the social reality of the students. In this sense, the curriculum would be the main vehicle to take students to overcome the problem in question.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, B. S.; MARCHI JÚNIOR, W. O financiamento dos programas federais de esporte e lazer no Brasil (2004 a 2008). Movimento (UFRGS), v. 16, p. 53-71, 2010.
BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 4. ed. Ijuí-RS: UNIJUI, 2011.
BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos do CEDES (UNICAMP), Campinas, v. 19, n. 48, p. 69-88, 1999.
COLETIVO DE AUTORES. A Carta de Carpina: Educação Física - Novos compromissos: pedagogia, movimento, miséria. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas-SP, v. 23, n.1, p. 33-40, 2001.
________________________. Metodologia de ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
GHILARDI, R. Formação profissional em educação física: a relação entre teoria e prática. Motriz: Revista de Educação Física, v.18, n. 2, p. 245-252, 2012.
HALL, S. A. Identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.
NUNES, M. L. F.; RUBIO, K. O(s) currículo(s) da Educação Física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo sem Fronteiras, v. 8, p. 55-77, 2008.
PÁDUA. E. M. M. Metodologia da pesquisa científica: abordagem teórico-prática. Campinas, SP: Papirus, 2004.
RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. A produção científica em pedagogia do esporte: análise de alguns periódicos nacionais. Conexões (Campinas. Online), v. 9, p. 110-132, 2011.
SANTÍN, S. Esporte educacional: esporte na escola e esporte da escola. In: SIMPÓSIO NA-CIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA, 26., 2007, Pelotas RS. Anais... Pelotas RS2007. (On-line).
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SOUSA SOBRINHO, J. P. et al. A formação do ser omnilateral e a cultura corporal. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 16., 2009; III CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 3., 2009. Anais... Salvador: 2009.
.
TUBINO, M. J. G. Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá: Eduem, 2010.
VAGO, T. M. Esporte da escola, esporte na escola: da negação radical à tensão permanente - um diálogo com Valter Bracht. Movimento, Porto Alegre, n. 5, p. 4-17, 1996.
VARGAS, C. P.; MOREIRA, A. F. B. A crise epistemológica na educação física: implicações no trabalho docente. Cadernos de Pesquisa, v. 42, p. 408-427, 2012. (Fundação Carlos Chagas. Impresso).

Published

2014-10-30

How to Cite

Paula, A. S. do N. de ., & Kátia Regina Rodrigues Lima. (2014). THE SPORTS HEGEMONY IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: PROPOSAL FOR OVERCOMING THROUGH CURRICULUM PRACTICES. Revista Mineira De Educação Física, 22(3), 166–180. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/10050