FIVE AGAINST ELEVEN: A STUDY ABOUT THE IMPORTANCE OF ADAPTED SOCCER

Authors

  • Vanessa Silva Pontes Graduanda em Educação Física. Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Erik Giuseppe Barbosa Pereira Doutor em Ciência do Movimento Humano/UAA. Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

soccer, visual impairment, speech analysis

Abstract

This study aimed to identify the opinion of the athletes and coaches of blind soccer about the importance of this sport. For this, we employed a semi-structured interview with two athletes and a coach of blind soccer. As a technique, we used the speech analysis. It was concluded that there is a positive family influence to the continuity of the person with disability in sports; it is low the appreciation of the adapted sports by the press and government; and it is difficult for society to see disabled athletes as professionals in the sport.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério do Esporte. Lei Nº11.438, de 29 de dezembro de 2006. Dispõe sobre a Lei de Incentivo ao Esporte. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Ano CXLIII, nº 249-A, 29 dez. 2006.

CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: A história que não se conta. 4. ed. Campinas: Papirus, 1991.

DAOLIO, J. Cultura Educação Física e Futebol. Campinas: Editora da Unicamp, 1997.

FARIA JR., A.G. Pesquisa em Educação Física: enfoques e paradigmas. In: FARIA JR.; FARINATTI (Org.). Pesquisa e produção do conhecimento em educação física: livro do ano de 1991/ SBDEF. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1992.

FERNANDES, V.L.F.P. Educação Física (Adaptada) e Políticas Educacionais de inclusão: contexto. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, v. 15, n. 149, outubro 2010.

LIMA, L.A. Capoeira angola: lição de vida na civilização brasileira. In: BICUDO, M.A.; ESPOSITO, V.H. (Org.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: Ed. Unimep, 1994. p.61-66.

MANTOAN, M.T.E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MIRAGAYA, A. A mulher olímpica: tradição versus inovação na busca pela inclusão. In: DA COSTA, L.P.; TURINI, M. Coletânea de textos em estudos olímpicos. Rio de Janeiro: Gama Filho, 2002. v.1.

MORATO, M.P.; GOMES, M.S.P.; SCAGLIA, A.J.; ALMEIDA, J.J.G. A mediação cultural no futebol para cegos. Movimento, v.17, n.4, p.45-63, out./dez. 2011.

PEREIRA, E.G.B.; GIOIA, F.M.; FERREIRA, P. O voleibol sentado: um reflexão bibliográfica e histórica. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, v. 13, p. 1-15, 2008.

RAMOS, J.J. Os exercícios físicos na história e na arte. Edição orientada pelos professores M. José Gomes Tubino e Cláudio de Macedo Reis. São Paulo: IBRASA, 1982.

SEÇÃO DE DESPORTOS COLETIVOS DA ESCOLA DE EDUCAÇÃO FÍSICA DO EXÉRCITO. Volibol. 1. ed. Brasília: EGGFC, 1972.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE ATIVIDADE MOTORA ADAPTADA (SOBAMA). Disponível em: <http://www.rc.unesp.br/ib/efisica/sobama/sobamaorg/inicio.htm>. Acesso em: 09 Ago. 2013.

TONELLO, M.G.M. Inclusão nas aulas de Educação Física: aspectos conceituais e práticos. In: SCARPATO, Marta (Org.). Educação Física: como planejar as aulas na educação básica. São Paulo: Avercamp, 2007.

TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

URECE, ESPORTE E CULTURA. Disponível em: <http://urece.org.br/site/>. Acesso em: 9 ago. 2013.

Published

2014-07-30

How to Cite

Pontes, V. S. ., & Pereira, E. G. B. . (2014). FIVE AGAINST ELEVEN: A STUDY ABOUT THE IMPORTANCE OF ADAPTED SOCCER . Revista Mineira De Educação Física, 22(2), 144–155. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/10084