Research-Intervention Project: Towards a Strategy of Social Intervention from the Standpoint of the Sociology of Organizational Action’s Clinical Studies
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v4i1.4049Keywords:
estudo clínico, pesquisa-intervenção, escola francesa de sociologia das organizaçõesAbstract
Recently Brazil has been highlighted in international rankings regarding the production of knowledge. However, the related processes of diffusion and assimilation by wider society are still precarious. The positivist way, that drives their mode of production and transference, can be viewed as one of the factors that keep this situation. So this paper aims to present a viable alternative from the EFSO’smethodological contributions standpoint. After introduce and characterize the current situation, I present the main features of the EFSO’s methodology. Its main contribution is the knowledge production simultaneously with its application/transference, resulting in a direct and localized social intervention. This process is founded on three pillars: research, intervention and “restitution”. Finally, I suggest conducting research rooted in this approach as a way to produce and effectively transfer knowledge, transcending the current limitations. Additionally, the limitations of this approach werenoticed as well the possible ways to overcome them.
Key-Words: clinical studies, research-intervention, French school of organizational sociology
Downloads
References
organisations: une introduction à la démarche classique et une critique. Montréal:
Les Presses de l'Université du Québec, 1987, 213 pp.
BBC/BRASIL. Produção científica do Brasil ultrapassa a da Rússia, indica
levantamento. Caderno Ciência. Atualizado em 27 de janeiro, 2010 - 09:12
(Brasília). Disponível em:
<http://www.bbc.co.uk/portuguese/ciencia/2010/01/100127_brasil_russia_ciencia_rw.
shtml>. Acesso: 15 fevereiro 2012.
CASTRO, F. de. Produção científica brasileira é a 15ª no mundo. Agência FAPESP -
11/07/2007. Disponível em:
<http://www.inovacaotecnologica.com.br/noticias/noticia.php?artigo=010175070711>
. Acesso: 15 fevereiro 2012.
COSTAL. I. Descompasso entre produção científica brasileira e registro de patentes
ainda é grande. [atualizado em 17 de agosto de 2011 ás 23:49.]. Disponível em:
<http://www.cienciaecultura.ufba.br/agenciadenoticias/noticias/ultimas/descompassonacional/>. Acesso: 15 fevereiro 2012.
DAVID, A. Logique, épistémologie et méthodologie en sciences de gestion.
Université Paris-Dauphine. (DMSP, LAMSADE). Ecole des Mines de Paris (CGS).
Conférence de l’AIMS, 1999, p.1-23.
FREYRE, G. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da
economia patriarcal. 51. ed. rev. São Paulo: Global, 2006. 727 p.
FRIEDBERG, E. L’approache organisationelle comme outil: les implications pour la
recherche et pour l’action. pp.288-384. In: FRIEDBERG, E. Le Pouvoir et la Règle:
dynamiques de l’action organisée. Paris: Editions du Seuil, 1993. 405p.
GOIS, A. Produção científica cresce 56% no Brasil. FOLHA.COM. 06/05/2009 -
08h07. Disponível em:
<http://www1.folha.uol.com.br/folha/ciencia/ult306u561181.shtml>. Acesso: 15
fevereiro 2012.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. 9. ed., 1a. reimpressão. São
Paulo: Perspectiva, 2006. 260 p.
KUHN, T. S. The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago,
1962. 172p.
LACOSTE, Y. A Geografia – Isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra.
(Tradução Maria Cecília França). (14ª Ed. 2008). Campinas (SP): Papirus, 1988.
MALDONADO, J. A. S. Aplicación del Modelo de Análisis Estratégico de Michel
Crozier Y Erhard Friedberg a una Organización de Educación Superior (OES).
Revista de Investigación Administración Contemporánea. vol. 2, n. 10, enero de
2009. Facultad de Contaduría y Administración. Universidad Autónoma de
Campeche. Disponível em: <http://www.colparmex.org/Revista/Art10/Art10.htm>.
Acesso em: 13 fevereiro 2012.
MOSÉ, V. Educação. CPFL cultura. Palestra de Viviane Mosé no programa Café
Filosófico CPFL gravada no dia 4 de setembro, em Campinas. Publicado em:
22/10/2009 às 19:45:17. Disponível em:
<http://www.cpflcultura.com.br/site/2009/12/01/integra-desafios-contemporaneos-aeducacao-viviane-mose/>. Acesso: 15 fevereiro 2012.
NAGEL, E. Filosofia da ciência. São Paulo: 1967. 258p.
O GLOBO. Aumento da produção científica brasileira não se reflete em maior
número de patentes, diz estudo. S/D. Disponível em:
<http://oglobo.globo.com/ciencia/aumento-da-producao-cientifica-brasileira-nao-sereflete-em-maior-numero-de-patentes-diz-estudo-2771681>. Acesso: 15 fevereiro
2012.
PIMENTEL, T. D. Espaço, Identidade e Poder: esboço de uma teoria morfostática e
morfogenética para sociologia das organizações. (no prelo).
_______________. Teoria das Subjetividades Coletivas e Ação Coletiva
Organizada: explorando uma base de fundamentação realista crítica para a teoria
das organizações. (no prelo).
PIRES, M. T. Produção científica acelera, mas inovação patina no Brasil. Caderno
Ciência. Raio-X. 14/11/2010 - 16:31. Disponível em:
<http://veja.abril.com.br/noticia/ciencia/brasil-gasta-com-ciencia-mas-nao-inova>.
Acesso: 15 fevereiro 2012.
SANTOS, B. de S. Introdução a uma ciência pós-moderna. 4. Ed. São Paulo: Editora
Graal, 2003. 176 p.
SANTOS, M. Difusão de Inovações ou Estratégia de Vendas? In: __________.
Economia Espacial: críticas e alternativas. 2ª Ed. São Paulo: Editora da
Universidade de São Paulo, 2007. pp.41-74. (Coleção Milton Santos).
UOL. Da Agência Brasil. Unesco mostra que produção científica brasileira cresceu
menos que a economia. 10/11/2010 - 20h39. Disponível em: <
http://noticias.uol.com.br/ultnot/cienciaesaude/ultimas-noticias/2010/11/10/unesco-
mostra-que-producao-cientifica-brasileira-cresceu-menos-que-a-economia.jhtm >.
Acesso: 15 fevereiro 2012.
ZAGO, M. A. Perfil da Produção Científica Brasileira. USP, FAPESP – Junho 2011.
Disponível em: <http://www.fapesp.br/eventos/2011/06/Marco_Antonio.pdf>. Acesso:
15 fevereiro 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.