THE USE OF QUALITY DIMENSIONS IN SERVICES AS ESTABLISHER OF PARAMETERS OF EVALUATION IN THE PILOT DISTANCE COURSE OF BACHELOR IN BUSINESS ADMINISTRATION
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v3i2.4053Keywords:
educação a distância (EaD), dimensões da qualidade em serviços, avaliação da Qualidade em EaDAbstract
This article is a review that shows the possibility of using the Services quality dimensions to insert parameters to the evaluation of a course through the e-learning. The article refers to the e-learning administration course, which is offered by Brazilian Federal Institutions of Higher Education (IFES) to participate in a pilot project agreement with the Open University of Brazil (UAB). The quality dimensions in services, as the participants involved in the course, are suggested to utilize the experiences and perceptions highlighted, to create real criteria to make the assessment of the course.
Key-Words: Distance Education, Quality dimensions in services, evaluation of quality in Distance Education.
Downloads
References
Bookman, 2001.
CASTRO, C. de M. Embromação à distância? Revista Veja. n.2108, abril,2009.
CARLINI, A. L. ; RAMOS, M. P. . A avaliação do curso. In: Frederic M. Litto;
Marcos Formiga. (Org.). Educação a Distância - o estado da arte. 1a. ed. São Paulo: Pearson
Education do Brasil, 2008, v. 01, p. 161-165.
CERTO, S.S.; PETER, J.P. Administração estratégica: planejamento e implementação
da estratégia. São Paulo: Makron Books,1993.
CORRÊA, H; CAON, M. Gestão de serviços: lucratividade por meio de operações e
de satisfação dos clientes. São Paulo: Atlas, 2002.
EULETÉRIO, S.A.; SOUZA, M.C.A.F. Qualidade na prestação de serviços: uma
avaliação com clientes internos. Caderno de Pesquisa em Administração, São Paulo: v.09. n.3,
p.53-63, Jul/Set, 2002.
FITZSIMMONS, J. A.; FITZSIMMONS, M. J. Administração de serviços –
operações, estratégia e tecnologia da informação. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
GIANESI, I. G.N; CORRÊA, H. L. Administração e estratégica de serviços. São
Paulo: Atlas, 1994.
GONÇALVES, L. M. . Tutoria em EaD: com a palavra tutores e alunos. In:
ENCONTRO INTERNACIONAL VIRTUAL EDUCA BRASIL, 8, 2007. São José dos
Campos, Anais... São José dos Campos, 2007.
GRONROOS, C. Marketing: gerenciamento e serviços: a competição por serviços na
hora da verdade. Rio de Janeiro: Campus, 1993.
KAHTALIAN, M. Marketing. Marketing de Serviços. Coleção Gestão Empresarial,
Vol. 3, 72p. 2002 . Disponível em: <http://www.fae.edu/publicacoes/pdf /mkt/2.pdf> .Acesso
em 30/07/2009.
LAS CASAS, A. L. Qualidade total em serviços: Conceitos, exercícios, casos
práticos. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LACHI, R. L.; ROCHA, H. V. da; OEIRAS, J. Y. Y. Avaliação de cursos a distância:
uso de indicadores para assegurar qualidade. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE
INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO,17, 2006, Brasília. Anais... Brasília, 2006.
LITTO, F. M.; FORMIGA, M.M. M. .(orgs.). Educação a distância: O Estado da arte .
São Paulo: Pearson Education do Brasil , 2009.
LORDSLEEM, N. L. C. ; Priscila Carolina S.C. Rosendo ; Carlos Everaldo Silva da
Costa ;
SILVA, M. A. da. Percepção dos alunos sobre a Estrutura do Curso Piloto de
Administração Modalidade à Distância da Universidade Federal de Alagoas. Desafio (Campo
Grande), v. 9, p. 20-32, 2008.
MAIA, M. C. O Uso da Tecnologia de Informação no Ensino de Administração de
Empresas. São Paulo: 2001.
MATIAS-PEREIRA, J. ; SANABIO; M. T.; MENDONÇA R. R. S.; CASTANHÃ, A.
L. B. (2007) “Um estudo de caso do processo de institucionalização e gestão do Curso Piloto
de Graduação em Administração da Universidade Aberta do Brasil.
MOORE, M.; KEARSLEY, G. Distance education: a systems view. Belmont (USA).
Wadsworth Publishing Co., 1996.
MORAN, J. M.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação
pedagógica. 14.ed., Campinas: Papirus, 2007. Disponível em:
www.eca.usp.br/prof/moran/textosead.htm. Acesso em janeiro de 2010.
PARAGUAÇU, F. ; COSTA, C. J. S. A. ; Lúcio, C. ; LIMA, L. C. Proposição de uma
Arquitetura de um Sistema de Avaliação de Tutores On-line baseada na Interação
Colaborativa. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 5,
2008, Gramado. Anais... Gramado, 2008.
PARASURAMAN, A., BERRY, L. L. e ZEITHAML, V. A. An Empirical
Examination of Relationships in an Extended Service Quality. Porto Alegre: Armed, 2005.
PERFEITO, J. ; LAUX, R. O. . Marketing de Serviços: a mensuração da qualidade do
serviço em Instituições de Ensino Superior no Brasil. In: CONGRESSO HISPANO
FRANCÉS DE ASOCIACIÓN EUROPEA DE DIRECCIÓN Y ECONOMIA DE EMPRESA
- AEDEM, 15, 2007, Salamanca. Espanha, El Comportamiento de la Empresa ante entornos
dinámicos. Salamanca : UNIRIOJA, 2007. v. 2. p. 27.
SLACK, N. et al. Administração da produção. São Paulo: Atlas, 1996.
SOFFA, M. M. - Avaliação Institucional: um referencial de qualidade para a educação
a distância. 2008. Disponível em: http://www.fclar.unesp.br/publicacoes/revista/
polit_gest/edi6_artigomarilicesoffa.pdf. Acesso em 15 de janeiro de 2010 .
UAB (Universidade Aberta do Brasil): Disponível em: http://www.uab.mec.gov.br .
Acesso em: 05 de Fevereiro de 2010.
VEIGA, R. T., MOURA, A. I., GONÇALVES, C. A., BARBOSA, F. V. O ensino
àdistância pela Internet: conceito e proposta de avaliação. In: ENCONTRO NACIONAL DA
ASSOCIAÇÃO DE PESQUISA E PÓSGRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 18, 1998,
Foz do Iguaçu, Anais... Foz do Iguaçu, 1998.
VERSUTI, A. C. Avaliação formativa e qualidade em EaD. Disponível em:
http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/046-TC-B2.htm. Acesso em 05 de janeiro de
2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.