The role of education in the transformation of labor relations within the Solidarity Economy: Contributions from the collectivist organization Cecocesola
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v1i2.4959Keywords:
Educação, Economia Solidária, Venezuela, organizações solidárias.Abstract
The advance of collectivist work initiatives has achieved wide prominence over the las decades, which explains the importance of discussions thatcontribute to their organizational processes. Thus, this theoretical and empirical work aims to bring contributions to encourage the discussion on education in the
culture of work within the solidarity economy. To this end, it was carried out a literature review and a participatory research in a collectivist organization in Venezuela
was used, in order to elucidate empirical examples that might deepen the foundation of training practices of the work culture within solidarity enterprises.
Keywords: Education, work culture, Solidarity Economy, Venezuela, solidarity organizations.
Downloads
References
Adriano, P, L. (2010). Educar para a autogestão: uma nova metodologia e seus desafios. In: Dal RI, N, M (org). Trabalho Associado, Economia Solidária, e mudança social na América Latina, Marília: Cultura Acadêmica, pp. 19-35.
Alaniz, E. (2003) Concepções e práticas educacionais de qualificação profissional na empresa autogerida (Dissertação de Mestrado). Unicamp, Campinas.
Andrade, S, R. (2006). Gestão pelas competências em ONGs como uma alternativa de gestão social: pesquisa-ação no Instituto Bola Pra Frente (Dissertação de Mestrado). FGV, Rio de Janeiro.
Barreto, R, O; Paes de Paula, A, P. (2009). Os dilemas da economia solidária: um estudo acerca da dificuldade de inserção dos indivíduos na lógica cooperativista. Cadernos EBAPE. BR, 7(2), 199-213.
Brandão, C, R. (1984). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense.
Brandão, R. (1981). O que é educação. São Paulo: Brasiliense.
Calbino, D. (2013). A educação na Economia Solidária: Possibilidades para um novo paradigma social. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, 9(2), 301-324.
Calbino, D. (2012). Economia Solidária: Uma revisão teórica a partir dos seus “múltiplos” conceitos. Revista NAU Social, 3(5), 85-105.
Calcaño, L, G. (1998). Las ferias de consumo familiar Del estado Lara, Venezuela: Una experiência de organizacion participativa. Informe para La Divison de Estado Y Sociedad civil Del Banco Interamericano de Desarrollo, Caracas.
Cecosesola. (2007). Construyendo aquí y ahora el mundo que queremos. Barquisimeto: Digesa Lara.
Coraggio. J. (2002). Distintos conceitos para o entendimento da Economia Solidária. Bahia Análise & Dados, 12 (1), 35-47.
Cruz, A. (2006). A diferença da igualdade. A dinâmica econômica da Economia Solidária em quatro cidades do MERCOSUL (Tese de Doutorado). Unicamp, Campinas.
França Filho, G. (2008). A via sustentável solidária no desenvolvimento local. O&S, 15(45), 140-154, Abr./Jun.
França Filho, G. (2007). Teoria e Prática em Economia Solidária: problemática, desafios e vocação. Civitas (Porto Alegre), 7(1), 155-174.
França Filho, G & Laville J. (2004). A Economia Solidária: uma abordagem internacional. Porto Alegre: Editora UFRGS.
Freire, P. (2006). A importância do ato de ler:três artigos que se completam. São Paulo: Cortez.
Freire, P. (2009). Pedagogia do oprimido. Porto Alegre: Artmed.
Gadotti, M. (2006). Concepção dialética da educação. São Paulo: Cortez.
Gadotti, M. (2009). Economia solidária como práxis pedagógica. São Paulo: Instituto Paulo Freire.
Galvão, M, N & Cifuentes, R. Cooperação, autogestão e educação nas novas configurações do trabalho. Revista ORG & DEMO, v. 2, n. 1, p. 29-40, 2001.
Gattai, S & Bernardes, M, A. O Papel e Responsabilidades da Universidade no Processo Socioeducativo Presente em Movimentos de Economia Solidária. Revista de Administração Mackenzie, v. 14, n. 6, p.50-81, 2013.
Gutierrez, F. Educação como práxis política. Tradução. São Paulo: Summus, 1988.
Harper B. et al. Cuidado escola! Desigualdade, domesticação e algumas saídas. São Paulo: Brasiliense, 1986.
Kliksberg, B. El rol del capital social y de la cultura en El proceso de desarrollo. In: Revista venezolana de gerencia, v.4, n.9, p.11-50, 2001.
Kruppa. S. M. P (org.) Economia Solidária e educação de jovens e adultos. Brasília:INEP/MEC, 2005.
Lechat, N. Economia social, Economia Solidária, terceiro setor: do que se trata? Civitas (Porto Alegre), v. 2 n.1, jun, 2002.
Leite, K, C. Apontamentos sobre a relação da Economia Solidária com a Educação. Revista de ciências da educação, n. 23, v.12, p.143-168, 2010.
Marcuse, H. Eros e Civilização. Uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1968.
Mascarenhas, Thais da Silva. O caráter educativo da economia solidária: o caminho do desenvolvimento como liberdade a partir da experiência da Cooperafis. Tese (Doutorado em Educação), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
Mattos, P, L. A entrevista não estruturada como forma de conversação: razões e sugestões para sua análise. Revista de Administração Pública, v.39, n.4, 2006.
Minayo, M, C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2007.
Nascimento, A. (2009). Escolhas e decisões em organizações da Economia Solidária: a participação como educatividade para a gestão social. In: II EnGPR, Anais... Curitiba.
Novaes, H, T. A autogestão como magnífica escola: notas sobre a educação no trabalho associado. Revista Científica e-curriculum, v. 5, n. 1, 2009.
Paes de paula, A. P, et al. A Economia Solidária e a questão do Imaginário: em busca de novas perspectivas. Organizações & Sociedade (Impresso), v. 18, p. 323-333, 2011.
Paredes, J, B. Una montaña cooperativa. Cayapa. Revista venezolana de Economia Social, v.1, n.1, may, 2001.
Razeto, L. Lecciones de Economía Solidaria. Realidad, Teoría y Proyecto. Ediciones UVIRTUAL.NET, Santiago 2010.
Ribeiro, M. Organizações cooperativas de agricultores e educação escolar: desafios a uma formação cooperativa. Perspectiva, v.22, n.1, p. 167-194, 2004
Richer, M & Alzuru, I. Intercooperación y economia solidaria: análisis de una experiência venezolana. Cuadernos de Desarrollo Rural, v.52, p.103-127, 2004.
Rothschild, W, J. The collectivist organization: an alternative to rational-bureaucratic models. American Sociological Review. Ohio: Ohio State University, v.44, p.509-527, 1979.
Santos, A, M & Deluiz, N. Economia popular e educação: percursos de uma cooperativa de reciclagem de lixo no Rio de Janeiro. Trab. educ. saúde [online], vol.7, n.2, p. 329-353, 2009,
Silva, L, M. Economia Popular Solidária: Os processos formativos populares e a construção de uma nova cultura do trabalho. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais; Belo Horizonte, 2007.
Singer, P. A economia Solidária como um ato pedagógico. In: KRUPPA, S, M. (Org). Economia Solidária e educação de jovens e adultos. Brasília: Inep, 2005, p.13-20.
Singer, P. Economia Solidária. Revista Estudos Avançados, v.22, n.62, p.288-314, 2008.
Tafuri, D. A experiencia educativa da gestão de um banco comunitário na periferia de São Carlos/SP. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
Tiriba, L. Cultura do trabalho, autogestão e formação de trabalhadores associados na produção: questões de pesquisa. Perspectiva, v. 26, n. 1, p. 69-94, 2009.
Tiriba, L. Economia Popular y crisís dei trabajo asalariado: de las estrategias de supervivencia a ai producción de una nueva cultura dei trabajo.Tese (Doutorado em Sociologia Econômica e do Trabalho) - Faculdade de Sociologia e Ciências Políticas, Universidade Complutense de Madrid, Madrid, 1999.
Tiriba, L. Educação popular e pedagogia(s) da produção associada. Cad. CEDES [online]. vol.27, n.71, p. 85-98, 2007.
Tiriba, L. Escuelas del trabajo reflexiones sobre fábricas ocupadas y recuperadas por los trabajadores. Osera - Observatorio social sobre empresas recuperadas autogestionadas, v.6, p. 1-15, 2012.
Tiriba, L & FISCHER, M, C. Aprender e ensinar a autogestão: espaços/tempos do trabalho de produzir a vida associativamente. Perspectiva (UFSC), v. 32, p. 527-551, 2013.
Umbelino, V, J. Sócio-economia solidária e educação popular: Contradições e Perspectivas. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Cataria; Florianópolis, 2000.
Vieitez, C & Dal Rr, N. Trabalho Associado: cooperativas e empresas de autogestão. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.