Power Relations and Resistance in a Public Organization: a Teaching Case

Authors

  • Paula Fernandes Furbino Bretas UFMG

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v10i3.5190

Keywords:

Relações de Poder, Resistências, Administração Pública.

Abstract

Lego (a fictitious name) is a public organization of the Legislature in which took place simultaneously a process of administrative and political changes and political in management positions. As we may not ignore the political relations in Management assuming it as essentially technical it will be discussed in this case the managerialism, the marginalized knowledge and the power relations that legitimize the valid knowledge in the field. It will be addressed a specific conflict situation which occurred in the Communication area due to the merger of two sectors that favored different forms of knowledge: rational-legal knowledge versus tacit and practical knowledge. In addition to studying relations of power-knowledge, it will be possible to understand how resistance is played through resignification in speech and in actions/tactics.

Keywords: Power Relations, Resistance, onflict.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Fernandes Furbino Bretas, UFMG

Mestre em Administração pelo CEPEAD/FACE/UFMG (2015). Graduada em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2011). Membro do NEOS (Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade)/ UFMG.

References

Bernardo, P., Shimada, N. E., & Ichikawa, E. Y. (2015). O formalismo e o “jeitinho” a partir da visão de estratégias e táticas de Michel de Certeau: apontamentos iniciais. Gestão & Conexões, 4(1), 45-67.

Carrieri, A. P.; Perdigão, D. A., & Aguiar, A. R. C. (2014). A gestão ordinária dos pequenos negócios: outro olhar sobre a gestão em estudos organizacionais. Rev. Adm. (São Paulo), 49 (4), 698-713.

Certeau, M. (1998). A invenção do cotidiano: artes de fazer. 3. ed. Petrópolis: Vozes.

Davel, E., & Colbari, A. (2000). Organizações Familiares: por uma introdução à sua tradição, contemporaneidade e multidisciplinaridade. Organizações & Sociedade, 7(18), 45-64.

Díaz, E. (2012). A filosofia de Michel Foucault. 1 ed. São Paulo: Editora Unesp.

Dreyfus, H. L. & Rabinow, P. (2013). Michel Foucault: uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Fairclough, N. (2001). Discurso e mudança social. Brasília: UnB.

Foucault, M. (2010). Estratégia, poder-saber. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2013). Vigiar e Punir: nascimento da prisão. 41 ed. Petrópolis: Vozes.

Foucault, M. (2014). Microfísica do poder. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Martins, H. F. (1997). Burocracia e revolução gerencial: a persistência da dicotomia entre política e administração. Revista do Serviço Público, 48(1), 42-78.

Melo, I. F. (2009). Análise do discurso e análise crítica do discurso: desdobramentos e intersecções. Revista Eletrônica de Divulgação Científica em Língua Portuguesa, Linguística e Literatura, 5(11).

Nascimento, M. A. A. & Araújo, M. A. D. (2016). A Normalidade do Business no Ensino da Administração e a Marginalicação do Público e do Social. Revista de Ciências da Administração, 18(44), 137-153.

Paes de paula, A. P. (2005). Administração pública brasileira entre o gerencialismo e a gestão
social. Revista de Administração de Empresas, 45(1), 36-49.

Paes de paula, A. P. (2005). Por uma nova gestão pública: limites e potencialidades da
experiência contemporânea. Rio de Janeiro: FGV.

Rodrigues, F. S., & Ichikawa, E. Y. (2015). O Cotidiano de um Catador de Material Reciclável: a Cidade sob o Olhar do Homem Ordinário. Revista de Gestão Social e Ambiental, 9(1), 97-112.

Secchi, L. (2009). Modelos organizacionais e reformas da administração pública. Revista de
Administração Pública, 43(2), 347-69.

Souza, E. M., Junquilho, G. S., Machado, L. D., & Bianco, M. F. (2006). A analítica de Foucault e suas implicações nos estudos organizacionais sobre poder. Organizações & Sociedade, 13(36), 13-25.

Vargas, R. A. A., & Junquilho, G. S. (2013). Funções administrativas ou práticas? As “Artes do Fazer” gestão na escola mirante. Revista de Ciências da Administração, 15(35), 180-195.

Wood Jr., T. & Paula, A. P. P. (2002). Pop-management: contos de paixão, lucro e poder. Organizações e Sociedade, 9(24), 39-51.

Published

2018-07-01

How to Cite

Bretas, P. F. F. (2018). Power Relations and Resistance in a Public Organization: a Teaching Case. Administração Pública E Gestão Social, 10(3), 222–225. https://doi.org/10.21118/apgs.v10i3.5190

Issue

Section

Teaching Case