Cultural Entrepreneurship, Learning and Territorial Identity: The Journey of Young Musicians of Northeast Amaralina

Authors

  • Israel Marques Campos UFBA
  • Eduardo Davel EA UFBA

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v0i0.5341

Keywords:

empreendedorismo cultural, educação empreendedora, pedagogia artística, identidade territorial, caso para ensino.

Abstract

This teaching case encourages learning how important culture and territorial identity are, as well as the challenges, needs and potentialities of art for an entrepreneurship education. It is reported the journey of young musicians facing the possibility of becoming a music entrepreneurs and dealing with several challenges: (a) to think of entrepreneurship as something collective, (b) to consider their neighborhood’s identity singularities and (c) to achieve a relevant training. Deeply, the journey is plenty of challenges, surprises and chances to learn what it means to be a cultural entrepreneur. This study might be useful not only for cultural managers, art entrepreneurs and educators but also for community leaders who seek to promote local development based on art.

 

Keywords: cultural entrepreneurship, entrepreneurship education, art-based pedagogy, territorial identity, case for teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Davel, EA UFBA

Professor na Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia. Pesquisador do CIAGS - Centro Interdisciplinar de Desenvolvimento e Gestão Social (UFBA). Ph.D. em Administração pela École des Hautes Études commerciales de Montreal (Canadá). Pesquisador visitante na Graduate Faculty of Political and Social Science da New School for Social Research (New York, EUA). Editor da RIGS - Revista Interdisciplinar de Gestão Social. Realiza pesquisas e publicações na área de empreendedorismo cultural, gestão do processo criativo, aprendizagem, cultura e emoção nas organizações.

References

Avelar, R. (2013). O avesso da cena: notas sobre produção e gestão cultural. Belo Horizonte: Ed. do Autor.
Baron, R. A., & Shane, S. A. (2007). Empreendedorismo: uma visão do processo. São Paulo: Thomson Learning.
Bondía, L. J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-18.
Calas, M. B., Smircich, L., & Bourne, K. A. (2009). Extending the boundaries: reframing "entrepreneurship as social change" through feminist perspectives. Academy of Management Review, 34(3), 552-569.
Campos, I. M., & Davel, E. (2015). Empreendedorismo Cultural: O Papel da Identidade Cultural Local na Atividade Empreendedora. Paper presented at the XI Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura - XI ENECULT, Salvador.
Coelho Junior, F. A., & Mourão, L. (2011). Suporte à aprendizagem informal no trabalho: uma proposta de articulação conceitual. Revista de Administração da Mackenzie, 12(6), 224-253.
Colbari, A. d. L. (2008). Os Desafios da Formação de Empreendedores na Sociedade Brasileira. Paper presented at the XXV Simpósio de Gestão da Inovação Tecnológica, Brasília.
Davel, E., & Corá, M. A. J. (2016). Empreendedorismo cultural: cultura como recurso retórico, processo de criação e de consumo simbólico. Políticas Culturais em Revista, 9(1), 363-397.
Davel, E., Santos, F. P., & Dantas, M. (2016). Identidade Cultural de Territórios como Política de Gestão. Anais do XL Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração.
Davel, E., Vergara, S. C., & Ghadiri, P. D. (2007). Administração com arte: papel e impacto da arte no processo ensino-aprendizagem. In E. Davel, S. C. Vergara, & P. D. Ghadiri (Eds.), Administração com arte: experiências vividas de ensino-aprendizagem. São Paulo: Editora Atlas.
Duarte Júnior, J. (2008). Porque a arte-educação? Campinas: Papirus.
Edmondson, V. C. (2008). A preliminary review of competitive reactions in the hip-hop music industry. Management Research News, 31(9), 637.
Limeira, T. M. V. (2008). Empreendedor cultural: perfil e formação profissional. Paper presented at the IV ENECULT - Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, Salvador.
Rindova, V., Barry, D., & Ketchen, J. D. J. (2009). Entrepreneuring as emancipation. Academy of Management Review, 34(3), 477-491.
Rodrigues, A. L., & Malo, M. C. (2006). Estruturas de Governança e Empreendedorismo Coletivo: o Caso dos Doutores da Alegria. Revista de Administração Contemporânea, 10(3), 29-50.
Salazar, L. S. (2009). Música Ltda.: o negócio da música para empreendedores. Universidade de Pernambuco, Recife.
Scott, M. (2012). Cultural entrepreneurs, cultural entrepreneurship. Poetics, 40, 237-255.

Published

2018-01-01

How to Cite

Campos, I. M., & Davel, E. (2018). Cultural Entrepreneurship, Learning and Territorial Identity: The Journey of Young Musicians of Northeast Amaralina. Administração Pública E Gestão Social, 66–73. https://doi.org/10.21118/apgs.v0i0.5341

Issue

Section

Teaching Case