Innovating on the development of public management professionals. The case of the Leadership Development Program at the Brazilian National School of Public Administration – Enap

Authors

  • Michael Barzelay London School of Economics
  • Humberto Falcão Martins Ebape/FGV e Eaesp/FGV https://orcid.org/0000-0001-7639-1405
  • Pedro Vilela Escola Nacional de Administração Pública
  • Paulo Marques Universidade de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v4i11.8943

Keywords:

gestão pública orientada por design, solução de problemas, organização pública

Abstract

Abstract: This paper presents a new view, regarding form and content, of developing the professional practice of public managers oriented by design. This new perspective has been elaborated by professor Michael Barzelay, subject of his latest book “Public management as a design-oriented professional discipline” (2019). It analyses how this approach was set in motion at the Brazilian National School of Public Administration between 2016 and 2019 and its subsequent positive outcomes to the participants. It has been possible to set up a comparison between the effects of the perspective in the classes that implemented it and the ones that did not. An econometric and qualitative evaluation of the program pointed out positive effects of the new approach related to the learning transfer, capacity of structuring complex problems and development of collaborative solutions.

Keywords: design-oriented public management, problem solving, public organizations.

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Author Biography

Humberto Falcão Martins, Ebape/FGV e Eaesp/FGV

Humberto Falcão Martins é Professor Extracarreira da EBAPE/FGV e EAESP/FGV, visiting fellow na London School of Economics e consultor em gestão pública. Fundou o Instituto Publix e o dirigiu por 15 anos. Anteriormente, ocupou posições executivas em empresas privadas e na administração pública, em especial no Ministério da Administração e Reforma do Estado e no Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão, onde foi Secretário de Gestão, delegado do Brasil no Comitê de Gestão Pública da OCDE e Presidente da Rede de Gestão Pública e Transparência do BID. Pertenceu à carreira de Especialista em Políticas Públicas e Gestão Governamental. Leciona há 32 anos em instituições de ensino superior e em escolas de governo no Brasil e no exterior em cursos de graduação, pós graduação e educação executiva, tendo estagiado na York University (Canada) e na École Nationale de Santé Publique (França). É graduado em Administração (UnB, 1986), Mestre em Administração Pública (EBAPE/FGV, 1995), Especialista em Políticas Públicas e Gestão Governamental (ENAP, 1996) e Doutor em Administração (EBAPE/FGV, 2003). Possui cerca de 130 publicações, incluindo 26 artigos em periódicos especializados, 61 em congressos científicos, 20 livros e diversos capítulos isolados. Foi agraciado com o Prêmio ANPAD de Administração Pública, a Medalha Hélio Beltrão e o Mérito CONSAD em reconhecimento pelo seu trabalho. É palestrante, conselheiro de empresas e consultor de organismos internacionais. Nos últimos 20 anos, tem desenvolvido metodologias de gestão inovadoras e colaborado em iniciativas protagônicas de transformação da gestão pública, dentre as mais de 250 nas quais colaborou. 

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Published

2019-10-01

How to Cite

Barzelay, M., Martins, H. F., Vilela, P., & Marques, P. (2019). Innovating on the development of public management professionals. The case of the Leadership Development Program at the Brazilian National School of Public Administration – Enap. Administração Pública E Gestão Social, 4(11), 1–16. https://doi.org/10.21118/apgs.v4i11.8943

Issue

Section

Artigo Convidado