PEDAGOGICAL PRACTICE DIFFERENTIATED IN PUBLIC SCHOOL: THEMATIZING KITES IN THE PHYSICAL EDUCATION CLASS
Keywords:
school physical education, corporal culture, kiteAbstract
This study aimed to relate an experience developed in the first half of the year 2013, during approximately the first three months, about the themes of kite in Physical Education classes in a public school in the city of São Paulo, located in the north, in Freguesia do Ó neighborhood with students of the 7th year. The choice of this theme is disregarded for two reasons: first, the fact that their frequency is higher during school vacation - as the proposal did well at the beginning of the school year, it was still possible to witness some practitioners; and the second reason is due to the meeting that all school teachers participated, in which was decided that the theme of the Especial de Ação Project school would be the manifestations of culture. We conducted a preliminary survey in order to diagnose what knowledge the students had about this topic. Thus, we verified that they had the representation that this manifestation of corporal culture was an activity only for males and that they had the reputation of being unemployed and irresponsible. From this information, we draw several pedagogical practices, which sought to reflect, question, experiment and understand the practice of body language. Among the several actions, we proposed a knowledge of history, discussion of prejudice, the slang of kiters, kites’ championships, risks regarding the use of glycerol (wax), production of kites and experimentation of prancing. After the conclusion of this project, we can bring new meanings to the image of kite practitioners.
Downloads
References
BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, v. 19, n. 48, agosto 1999.
COSTA, M.V.; SILVEIRA, R.H.; SOMMER, L.H. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, n. 23, maio/jun./jul./ago. 2003.
CRUZ, M.M. S.; PALMEIRA, F.C.C. Construção de identidade de gênero na Educação Física Escolar. Motriz, Rio Claro, v.15, n.1 p.116-131, jan./mar. 2009.
DELMANTO, D.; FAUSTINONI, L. E. Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. In: GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Reorientação curricular do 6º ao 9º ano: currículo em debate – Relatos de Práticas Pedagógicas. Goiânia: SEE/GO, 2009.
DEVIDE et al. Estudos de gênero na Educação Física Brasileira. Motriz, Rio Claro, v.17, n.1, p.93-103, jan./mar. 2011.
GONÇALVES, M.A.S. Teoria da ação comunicativa de Habermas: possibilidades de uma ação educativa de cunho interdisciplinar na escola. Educação & Sociedade, v. 20, n. 66, abril 1999.
HALL, S. Da diáspora. Identidades e mediações culturais. Trad. de Adelaine La Guardia Resende, Ana Carolina Escosteguy, Claudia Álvares, Francisco Rüdger e Sayonara Amaral. Belo Horizonte: UFMG/ Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.
MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 156-68, maio/jun./jul./ago. 2003.
NEIRA, M.; NUNES, M.L.F. (Org.). Praticando estudos culturais na educação física. São Caetano do Sul: Yendis, 2009.
____________________. Contribuições dos estudos culturais para o currículo da educação física. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 671-685, jul./set. 2011.
OLIVEIRA, R.C. O futebol nas aulas de Educação Física: entre “dribles”, preconceitos e desigualdades. Motriz, Rio Claro, v. 12, n. 3, p.301-306, set./dez. 2006.
OLIVEIRA, R.C.; DAOLIO, J. Educação Física, cultura e escola: da diferença como desigualdade à alteridade como possibilidade. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. 01, p. 149-167, jan./mar. 2010.
PRADO, V.M.; RIBEIRO, A.I.M. Gêneros, sexualidades e Educação Física escolar: um início de conversa. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 2, p. 402-413, abr./jun. 2010.
RANGEL, I.C.A. Racismo, preconceito e exclusão: um olhar a partir da Educação Física escolar. Motriz, Rio Claro, v. 12, n. 1, p. 73-76, jan./abr. 2006.
SANTOS, V.C. Indícios de sentidos e significados de feminilidade e de masculinidade em aulas de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 4, p. 841-852, out./dez. 2010.
SÃO PAULO. SECRETARIA MUNICIPAL DE ENSINO. Orientações curriculares e proposição de expectativas de aprendizagem para o Ensino Fundamental: ciclo II: Educação Física. São Paulo: SME/DOT, 2007.
TEIXEIRA, F. A. Educação física escolar: reflexões sobre as aulas de exclusão. Motrivivência, v. 21, n. 32/33, jun./dez. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.