PEDAGOGICAL PRACTICE DIFFERENTIATED IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: ADAPTED SPORTS IN PUBLIC SCHOOL

Authors

  • Daniel Teixeira Maldonado Doutorando do programa Stricto-Sensu em Educação Física da Universidade São Judas Tadeu (USJT) e docente da rede municipal de ensino de São Paulo
  • Daniel Bocchini Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (USJT) e docente da rede municipal de ensino

Keywords:

case report, school physical education, adapted sport

Abstract

This study describes the experience of a project, in Physical Education classes, in which the subject themed was the adapted sports. The study was held during the first half of 2012 for students of 9th grade of elementary education at a public school located on the east side of São Paulo, the research focused on the three dimensions of content. In the procedural dimension, students experienced adaptations of several sports for people with physical and visual disabilities. In the conceptual dimension, expository classes were held, film analysis, research, seminars and debates. In the attitudinal dimension, discussions were held involving the difficulties that people with disabilities have to live in society and the change of attitude of people so that everyone has the opportunity to live with quality of life. After doing the project, students built a differentiated view of adapted sports, understood the history, rules and strategies to participate of these sports and reflected about the importance of experiencing other manifestations of the Corporal Culture of Movement in public school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. Voleibol escolar: uma proposta de ensino na dimensão conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e esporte, v. 24, n. 2, p. 179-194, abr/jun. 2010.
COLL, C.; POZO, J. I.; SARABIA, B.; VALLS, E. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
DARIDO, S. C. Os conteúdos da Educação Física na escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008. p. 64-79.
DARIDO, S. C.; RANGEL-BETTI, I. C.; RAMOS, G. N. S.; GALVÃO, Z.; FERREIRA, L. A.; MOTA e SILVA, E. V.; RODRIGUES, L. H.; SANCHES, L.; PONTES, G.; CUNHA, F. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, jan-jun, 2001.
DELMANTO, D.; FAUSTINONI, L. E. Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. In: GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Reorientação curricular do 6º ao 9º ano: currículo em debate – Relatos de Práticas Pedagógicas. Goiânia: SEE/GO, 2009.
GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas para o não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, p. 10-21, mar. 2010.
MATTHIESEN, S. Q.; SILVA, M. F. G.; SILVA, A. C. L. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 1, p. 96-104, 2008.
RODRIGUES, H. A.; DARIDO, S. C. As três dimensões do conteúdo na prática pedagógica de uma professora de Educação Física com Mestrado: um estudo de caso. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 19, n. 1, p. 51-64, 2008.

Published

2015-07-30

How to Cite

Maldonado, D. T. ., & Bocchini, D. . (2015). PEDAGOGICAL PRACTICE DIFFERENTIATED IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: ADAPTED SPORTS IN PUBLIC SCHOOL. Revista Mineira De Educação Física, 23(2), 160–173. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/9983