The Teaching of Social Entrepreneurship in Management Majors of Brazilian Public Universities
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v5i2.4462Keywords:
Curso de Administração, Empreendedorismo Social, UniversidadesAbstract
This paper aims to investigate the incidence of the discipline of social entrepreneurship in Business courses at federal and major state universities of Brazil. It was conducted a research of theoretical nature and qualitative approach, which objective was analyzed by a descriptive perspective, from secondary data. Based on analyzes of information obtained from the e-MEC system and the universities websites, it was observed that the inclusion of social entrepreneurship as an academic discipline of Business courses is in its infancy in Brazilian public universities. The formation still depends on student interest. However, most of these institutions use their flexibility in adjusting their curriculums courses in favor of social issues, even if gradually. There seems to be an indicative of the tendency to maturation of teaching social entrepreneurship in Brazil.
Key-Words: Business Course; Social Entrepreneurship; Universities.
Downloads
References
Cursos de Graduação em Administração nas Regiões Centro-Sul, Médio Paraíba e Serrana do
Estado do Rio de Janeiro. Anais do Encontro Latino Americano de Iniciação Científica e Encontro
Latino Americano de Pós-Graduação, São José dos Campos, SP, 15 e 11.
ANTEAG, Associação Nacional dos Trabalhadores e Empresas de Autogestão e Participação
Acionária. (2009). Atlas da Economia Solidária no Brasil 2005-2007. São Paulo: Todos os Bichos.
Austin, J., Stevenson, H.; Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: Same,
different, or both? Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), 1-22.
Barbosa, R. A (2007) Economia Solidária como Política Pública. São Paulo: Cortez.
Castro, C.M. (1981) O ensino da administração e seus dilemas notas para debate. Revista de
Administração de Empresas - RAE, 21(3), 58-61.
Certo, S.T.; Miller, T.. (2008) Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business Horizons,
51, 267-271.
Clamp, C. A.; Alhamis, I. (2010). Social entrepreneurship in the Mondragon co-operative corporation
and the challenges of successful replication. The Journal of Entrepreneurship, 19(2),149–177.
Cruz Júnior, J.B.; Araújo, P.C.; Wolf, S.M.; Ribeiro, T.V.A. (2006) Empreendedorismo e educação
empreendedora: confrontação entre a teoria e prática. Revista de Ciências da Administração – RCA,
v.8, n.15.
Degen, R. J. (2008) Empreendedorismo: uma filosofia para o desenvolvimento sustentável e a
redução da pobreza. Revista de Ciências da Administração - RCA, v. 10.
Dolabela, F. (1999) Oficina do empreendedor. São Paulo: Cultura Editores Associados.
Dowbor, L. (2008) Democracia Econômica: Alternativas de gestão social. Petrópolis: Vozes.
Fischer, T.M.D. (2001) A Difusão do Conhecimento sobre Organizações e Gestão no Brasil: Seis
Propostas de Ensino para o Decênio 2000/2010. Revista de Administração Contemporânea – RAC,
Edição Especial, 123-139.
Granados, M. L.; Hlupic, V.; Coakes, E.; Mohamed, S.. (2011) Social enterprise and social
entrepreneurship research and theory: A bibliometric analysis from 1991 to 2010. Social Enterprise
Journal, 7(3), 198–218.
Hair Jr., J.F.; Babin, B.; Money, A.H.; Samouel, P. (2005) Fundamentos de métodos de pesquisa em
administração. Porto Alegre: Bookman.
Henrique, D.C.; Kindl Da Cunha, S. (2008) Práticas didático-pedagógicas no ensino de
empreendedorismo em cursos de graduação e pós-graduação nacionais e internacionais. Revista de
Administração Mackenzie – RAM, 9(5), 112-136.
Hopkins, D.. Social entrepreneurship: “real world” activations of the liberal arts education. 2007.
Disponível em: <http://blogs.middlebury.edu/middlab/files/2011/01/David-Hopkins-SocialEntrepreneurship-Research-Paper.pdf>. Acesso em: 07 jul. 2012.
Martins, G.A.; Theóphilo, C.R. (2007) Metodologia da investigação científica para ciências sociais
aplicadas. São Paulo: Atlas.
Ministério Da Educação, (2005) Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em
Administração, Resolução CNE/CES n° 4, de 13 de julho de 2005.
Melo Neto, F.P.; Fróes, C. (2002) Empreenedorismo social: a transição para a sociedade sustentável.
Rio de Janeiro: Qualitymark.
Oliveira, D.M; Rocha, M.C.L.; Pinto, F.R. (2009) Empreendedorismo social com inclusão digital: o
caso Pirambu Digital. Análise, 20(2), 20-33.
Oliveira, E.M.. (2004) Empreendedorismo social no Brasil: atual configuração, perspectivas e
desafios – notas introdutórias. Revista FAE, 7(2) 9-18.
Oliveira, F.B.; Sauerbronn, F.F. (2007) Trajetória, desafios e tendências no ensino superior de
administração e administração pública no Brasil: uma breve contribuição. Revista de Administração
Pública – RAP, Edição Especial Comemorativa, 149-170.
Pardini, D.J.; Santos, R.V. (2008) Empreendedorismo e interdisciplinaridade: uma proposta
metodológica no ensino de graduação. Revista de Administração da FEAD-Minas, 5, 157-172.
Pizzinatto, N.K. (1999) Ensino de Administração e o Per?l do Administrador: contexto nacional e o
curso de administração da UNIMEP. Impulso, (26), 173-190.
Santos, B.S.; Rodriguez, C. (2005) Introdução: para ampliar o cânone da produção.In: SANTOS, B.S.
(org.) Produzir para viver: os caminhos da produção não capitalista. (2a ed.) Rio de Janeiro:
Civilização Brasileira.
Singer, P. (2002) Introdução à Economia Solidária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.
Singer, P. (2003) Globalização e desemprego: diagnóstico e alternativas. (6a ed.) São Paulo:
Contexto.
Yunus, Muhammad. (2008) Um Mundo Sem Pobreza: a empresa social e o futuro do capitalismo. São
Paulo: Ática.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.