The Space on Management Situations: between strategic and social management

Autores/as

  • Thiago Duarte Pimentel Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.21118/apgs.v6i3.4601

Resumen

Starting from the assumption that ontic structures of reality, space and time, have implications over epistemological, theoretical, methodological and practical domains, in this paper I make a discussion about the concepts of social space and management situation, trying to outline their consequences over the framework of strategic and social management. A theoretical review on the space theme in social theory, as well in these of strategic and social management was made seeking to highlight the emergence of space emerges as relevant dimension in management situations, Then I analyze the forms of relationship, and modulation of space utilization by different social, organizational and institutional actors in a given context. Specifically, we present a "catalogue" of spatial categories in social theory and how they link – or can be linked – with the strategic and/or social management. We hope that the identification of the forms of strategic use of space allows enhance productive relations, while the social ones can contribute to collective and democratic insertion of actors in the sphere of public action.

Keywords: ontology, space, management situations, social management, strategic management.

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Biografía del autor/a

Thiago Duarte Pimentel, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professor e pesquisador na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Doutor em Ciências Sociais (Sociologia) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Bacharel em Turismo (Ênf. Planejamento Integrado) pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Atua nos Programas de Pós-Graduação em Ciências Sociais/PPGCSO/UFJF e de Administração/PPGA/UFV e também nos bacharelados de Turismo e Interdisciplinar em Ciências Humanas/BACH, ambos da UFJF. É coordenador de curso do BACH. Coeditor Geral e Editor de Política Editorial do periódico Anais Brasileiros de Estudos Turísticos - ABET/ UFJF. É líder do grupo de pesquisa Conhecimento, Organização e Turismo - COGITO (CNPq/ UFJF) e pesquisador do Núcleo Gestão e Desenvolvimento de Territórios Criativos (GDTeC) e do Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS / UFMG). Coordena o Observatório Econômico e Social do Turismo (UFJF) e o Laboratório de Planejamento Turístico (LAPLANTUR / UFJF). É membro titular do Conselho Municipal de Turismo/COMTUR da cidade de Juiz de Fora/MG e líder do comitê de Pesquisa, Informação & Cultura. Interessa-se e atua nas áreas de Sociologia, Administração e Turismo, com ênfase, nas seguintes linhas de pesquisa e campos temáticos: (1) Teoria Social - ontologia, epistemologia, realismo crítico e hermenêutica; (2) Sociologia das Organizações - Espaço, Identidade e Poder, Administração Pública e Gestão Social, e Gestão Coletiva de Bens Públicos e Desenvolvimento; (3) Turismo e do Espaço Turístico - História e Modelos Explicativos do Turismo, Gestão e Planejamento do Espaço Turístico, Governança Territorial em Destinos Turísticos.

Publicado

2014-07-09

Cómo citar

Pimentel, T. D. (2014). The Space on Management Situations: between strategic and social management. Revista De Administração Pública E Gestão Social, 6(3), 141–150. https://doi.org/10.21118/apgs.v6i3.4601

Número

Sección

Artículos