Race, class and gender

education and intersectionality from the perspective of ANPEd articles

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v12i01.11862

Keywords:

Intersectionality, Education, Ethnic-racial relations

Abstract

This article aims at reviewing the available literature on research papers investigating the education of ethnic-racial relations from the perspective of black families. This crosscut was extracted from articles in the “Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação” [National Association of Postgraduate and Research in Education] - ANPEd database, between the years 2011 and 2019. The descriptor terms used in the search were intersectionality; education; ethnic-racial relations. The study groups analyzed were GTs 03, 04, 07, 21 and 23, with greater use of GTs 07 and 21. The conclusion is that this work enabled a greater contact with available research, which granted familiarity with the field and with existing loopholes, which became clear in the course of this article.

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Author Biographies

Juliana Moreira Borges, Minas Gerais State University

Mestranda em Educação e Formação Humana pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Professora pela Prefeitura de Belo Horizonte. Compõe o Núcleo das Relações Étnico-Raciais da Rede Municipal de Belo Horizonte.

Daniela Oliveira Ramos dos Passos, Minas Gerais State University

Professora da Faculdade de Educação e do  quadro permanente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu Educação e Formação Humana da Universidade do Estado de Minas Gerais (FaE/UEMG). Doutora em Sociologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 

José Eustáquio de Brito, Minas Gerais State University

Graduado em Filosofia, Mestre e Doutor em Educação. Professor do Programa de Mestrado em Educação e Formação Humana da Universidade do Estado de Minas Gerais.

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Published

2021-12-21

How to Cite

BORGES, J. M.; PASSOS, D. O. R. dos .; BRITO, J. E. de. Race, class and gender: education and intersectionality from the perspective of ANPEd articles. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021005, 2021. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v12i01.11862. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/11862. Acesso em: 27 jul. 2024.