Different didactic strategies in science teaching

informative text and video

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7101

Keywords:

Didactic strategies. Informative text. Educational video

Abstract

This article consists of an experience report about one of the activities developed during the Masters Course in Science Teaching at the University of the State of Amazonas – UEA, in the discipline Instrumentation for Science Teaching. The use of different strategies can assist the teacher in teaching-learning processes, as well as encourage students to discuss important issues about science in the classroom. The use of informative texts and educational videos are important tools to develop the reading and interpretation capacity of an autonomous subject in the course of his or her own learning. Besides attracting the attention of students to the topic discussed in the classroom, the use of didactic strategies in science teaching is considered an essential alternative to achieve important results in understanding the content taught, thus improving student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karoline Duarte Lopes, Universidade do Estado do Amazonas

Mestra em Educação em Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA. Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal do Amazonas.

Cirlande Cabral da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM). Pós-doutorado em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria. Doutorado em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Mato Grosso. Mestrado em Genética e Evolução pela Universidade Federal de São Carlos.

References

BARROS, Marcelo Diniz Monteiro de; ZANELLA, Priscilla Guimarães; ARAÚJO-JORGE, Tania Cremonini de. A música pode ser uma estratégia para o ensino de ciências naturais? Analisando concepções de professores da educação básica. Revista Ensaio. Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 81-94, jan./abr. 2013.

BASTOS, Wagner Gonçalves; REZENDE FILHO, Luiz Augusto de Coimbra; PASTOR JUNIOR, Américo de Araujo. Endereçamentos e adaptações: a recepção de um vídeo educativo por alunos de ensino médio. Revista da SBEnBio, n. 7, p. 7368-7380, out. 2014.

BIZERRA, Alessandra Fernandes; URSI, Susana. Estratégias Didáticas. Introdução aos estudos da educação I. São Paulo: USP/Univesp/Edusp, 2014.

BORGES, Gilberto Luiz de Azevedo. O que devemos esperar do ensino de Ciências e o que observamos em sala de aula: objetivos em questão. São Paulo: Unesp/UNIVESP, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CASAGRANDE, Grasiela de Luca. A genética humana no livro didático de biologia. 2006. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. O Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ELEUTÉRIO, Célia Maria Serrão. O diálogo entre saberes primevos, acadêmicos e escolares: potencializando a formação inicial de professores de química na Amazônia. 2015. 236 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2015.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de et al. Didática e docência: aprendendo a profissão. 3 ed. Brasília: Liber Livro, 2011.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3 ed. Ijuí/RS: Editora Unijuí, 2013.

HERMANN, Fabiana Barrichello; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de. Os jogos didáticos no Ensino de Genética como estratégias partilhadas nos artigos da Revista Genética na Escola. In: VI Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia (EREBIO-SUL). Anais eletrônicos... Rio Grande do Sul: Unijuí, 2013.

LEÃO, Marcelo Franco; DUTRA, Mara Maria; ALVES, Ana Cláudia Tasinaffo (org.). Estratégias didáticas voltadas para o ensino de ciências: experiências pedagógicas na formação inicial de professores. 1 ed. Uberlândia/MG: Edibrás, 2018.

MORAES, Tatyane da Silva. Estratégias inovadoras no uso de recursos didáticos para o ensino de ciências e biologia. 2016. 144 f. Dissertação (Mestrado Profissional Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação) – Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2016.

MORÁN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação. São Paulo, n. 2, p. 27-35, jan./abr. 1995.

NARDI, Roberto; CASTIBLANCO, Olga. Didática da Física. 1 ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.

NASCIBEM, Fábio Gabriel; VIVEIRO, Alessandra Aparecida. Para além do conhecimento científico: a importância dos saberes populares para o ensino de ciências. Interacções. Portugal, v. 11, n. 39, p. 285-295, 2015.

NASCIMENTO, Tamiris Andrade; DUARTE, Ana Cristina Santos. Estratégias pedagógicas do ensino de Ciências no fundamental I: uma análise a partir de dissertações. Revista da SBEnBio, n. 7, p. 7077-7084, out. 2014.

OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta et al. Espaço interativo do CBME: uma experiência em educação não formal. In: VI ENPEC - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Anais... Belo Horizonte/MG, 2007.

PAZZINI, Darlin Nalú Avila; ARAÚJO, Fabrício Viero de. O uso de vídeo como ferramenta de apoio ao ensino-aprendizagem. 2013. 15 f. Artigo (Especialização em Mídias na Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, 2013.

PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

POZO, Juan Ignácio; CRESPO, Miguel Angel Gómez. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5 ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

RAASCH, Leida. A motivação do aluno para a aprendizagem. Nova Venécia, ES: Faculdade Capixaba de Nova Venécia, 1999.

RODRIGUES, Andressa Mayara da Silva et al. Uso de estratégias didáticas no ensino de Ciências: uma análise da utilização de jogos em uma escola pública de Arapiraca, Al. In: Congresso Nacional de Educação, II CONEDU. Anais... Campina Grande, PB, 2015.

SANTOS, Marcos Pereira dos. Ensinando e aprendendo geometria plana através de vídeo educativo: algumas sugestões de atividades didáticas para aulas de Matemática no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia – RBECT. Ponta Grossa, v. 7, n. 3, p. 27-43, set./dez. 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes 2014.

WILSEK, Marilei Aparecida Gionedis; TOSIN, João Angelo Pucci. Ensinar e aprender ciências no ensino fundamental com atividades investigativas através da resolução de problemas. Estado do Paraná, v. 3, n. 5, 2012.

Published

2019-12-24

How to Cite

LOPES, K. D.; SILVA, C. C. da. Different didactic strategies in science teaching: informative text and video . Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019035, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7101. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7101. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência