Spacialising educational places

resistances in the daily life of early childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8064

Keywords:

Child education, Spaces, Places

Abstract

This article addresses a reflection on the appropriations that children make of the institutions of early childhood education. With the theoretical reference Michel de Certeau, we approach the marks of children's practices as elements that evidence the movements of resistance on the ordering of places in the daily life of children. Based on a case study involving three institutions from the three largest municipalities of Santa Catarina, the issues presented here are a cut of some elements of this research collected through photographic records and analyzed using the space and place concepts of Certeau.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Longen Neves, Universidade da Região de Joinville

Graduado em Artes Visuais e Mestre em Educação, ambos pela Universidade da Região de Joinville. Participa do grupo de pesquisa em Políticas Públicas e Práticas Educativas para a Educação e Infância (GPEI). Professor titular da Prefeitura Municipal de São Francisco do Sul e da Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina. 

Rosânia Campos, Universidade da Região de Joinville

Pós-doutora pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina. É Professora da Universidade da Região de Joinville e Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância (GPEI). 

References

AUGÉ, Marc. Não-Lugares: Introdução a uma antropologia da supermodernidade. Tradução de Maria Lúcia Pereira. 9. ed. Campinas: Papirus, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brinquedos e brincadeiras de creches: manual de orientação pedagógica. Brasília: MEC/SEB, 2012.

CASTORIADIS, Cornelius. As encruzilhadas do Labirinto: os domínios do homem. Tradução de José Oscar de Almeida Marques. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. v. 2.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 12 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

FARIA, Ana Lucia Goulart de. A contribuição dos parques infantis de Mário de Andrade para a construção de uma pedagogia da educação infantil. Educação & Sociedade. Campinas, ano XX, n. 69, p. 60-91, dez. 1999.

MARTINS FILHO, Altino José; BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Metodologias de pesquisas com crianças. Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v. 18, n. 2, p. 8-28, jul./dez. 2010.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação Infantil e arte: sentidos e práticas possíveis. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Pró-Reitoria de Graduação. Caderno de formação: formação de professores – educação infantil: princípios e fundamentos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011. v. 3, p. 27-39.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Ed. 34, 2005.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A Globalização e a Infância: impactos na condição social e na escolaridade. In: GARCIA, Regina Leite; LEITE FILHO, Aristeo (org.). Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-28.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz (org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa Editores, 2004. p. 35-54.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Uma agenda crítica para os estudos da criança. Currículo sem fronteiras, v. 15, n. 1, p. 31-49, jan./abr. 2015.

YIN, Robert K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman Editora, 2015.

Published

2020-06-02

How to Cite

NEVES, L. L.; CAMPOS, R. Spacialising educational places: resistances in the daily life of early childhood. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020003, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8064. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8064. Acesso em: 19 dec. 2024.