Relationships between the senses of the study activity and theoretical thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8187

Keywords:

Study activity, Senses, Theoretical thinking

Abstract

 

In this work we propose, based on the historical-cultural approach, to carry out a theoretical study about the meanings of the study activity, especially in the school tasks proposed by the teachers, in order to enable the development of theoretical thinking. In the course of the text we are dedicated to solve the following problem: What are the meanings of the activity of study? Do they influence the performance of pedagogical tasks? In the search for answers we bring the studies of Leontiev (1978; 2004), Davidov (1978), Davidov and Slobódchikov (1991). We show that the ways in which the teacher proposes the school tasks are important for the formation of motives that drive the activity of study, senses and the development of theoretical thinking.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael García Cañedo, Universidad Tecnológica de la Habana "José Antonio Echeverría"

Máster en Ciencias en Psicología Educativa, Estudiante de Doctorado en Pedagogía por el Centro de Referencia de Educación Avanzada (CREA) en la Universidad Tecnológica de la Habana José Antonio Echeverría (CUJAE), Profesor Asistente del Departamento de Física de CUJAE.

Eliéte Zanelato, Universidade Federal de Rondônia

Mestre em Educação, Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Professora do Departamento de Ciências da Educação (DECED) da Universidade Federal de Rondônia (UNIR).

Sônia da Cunha Urt, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação com Pós-doutoramento em Psicologia Educacional, Professora titular aposentada e professora pesquisadora Sênior dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia e Educação (GEPPE).

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Doi: 10.11606/T.47.2011.tde-24032011-094830.

BEATÓN, Guillermo Arias. La Psicología Social y lo histórico cultural. In: COLECTIVO DE AUTORES. Psicodrama en Cuba: experiencias, vivencias, sentido. 1. ed. La Habana: Caminos, 2013.

DAVÍDOV, Vasili Vasilovich; SLOBÓDCHIKOV, Vladimir. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: MÚDRIK, A. B. (ed.). La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Moscú: Progreso, 1991. p.118-144.

DAVIDOV, Vasili Vasilovich. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 1978.

DUARTE, Newton. Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 1, p. 19-29, jan./abr. 2013. http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v24i1.2150.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires, Argentina: Ciencias del Hombre, 1978.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Moraes, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, p. 5-24, set./dez. 2004. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002.

MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.

SERRA, Diego Jorge González. Los niveles de la motivación: Teoría y evaluación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 2017.

Published

2020-10-22 — Updated on 2020-10-23

How to Cite

GARCÍA CAÑEDO, R. .; ZANELATO, E.; URT, S. da C. Relationships between the senses of the study activity and theoretical thought. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020028, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8187. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8187. Acesso em: 3 jul. 2024.