Relationships between the senses of the study activity and theoretical thought
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8187Keywords:
Study activity, Senses, Theoretical thinkingAbstract
In this work we propose, based on the historical-cultural approach, to carry out a theoretical study about the meanings of the study activity, especially in the school tasks proposed by the teachers, in order to enable the development of theoretical thinking. In the course of the text we are dedicated to solve the following problem: What are the meanings of the activity of study? Do they influence the performance of pedagogical tasks? In the search for answers we bring the studies of Leontiev (1978; 2004), Davidov (1978), Davidov and Slobódchikov (1991). We show that the ways in which the teacher proposes the school tasks are important for the formation of motives that drive the activity of study, senses and the development of theoretical thinking.
Downloads
References
ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural. 2011. 220 f. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Doi: 10.11606/T.47.2011.tde-24032011-094830.
BEATÓN, Guillermo Arias. La Psicología Social y lo histórico cultural. In: COLECTIVO DE AUTORES. Psicodrama en Cuba: experiencias, vivencias, sentido. 1. ed. La Habana: Caminos, 2013.
DAVÍDOV, Vasili Vasilovich; SLOBÓDCHIKOV, Vladimir. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: MÚDRIK, A. B. (ed.). La educación y la enseñanza: una mirada al futuro. Moscú: Progreso, 1991. p.118-144.
DAVIDOV, Vasili Vasilovich. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 1978.
DUARTE, Newton. Vigotski e a pedagogia histórico-crítica: a questão do desenvolvimento psíquico. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, SP, v. 24, n. 1, p. 19-29, jan./abr. 2013. http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v24i1.2150.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, Conciencia y Personalidad. Buenos Aires, Argentina: Ciencias del Hombre, 1978.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Desenvolvimento do Psiquismo. São Paulo: Moraes, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria Histórico-cultural da Atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 27, p. 5-24, set./dez. 2004. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000300002.
MARTINS, Lígia Márcia. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da Psicologia Histórico-Cultural e da Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.
SERRA, Diego Jorge González. Los niveles de la motivación: Teoría y evaluación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.