Human rights in the 21st century

interligations between migratory processes and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8527

Keywords:

Education, Migratory Processes, Southern Epistemologies

Abstract

This article analyzes migratory processes and their influences in Brazilian educational institutions, with the objective of contributing to the development of epistemic subsidies on these demographic and cultural aspects in our society. We used the methodology of experience reporting of our educational practice with immigrant students, with content analysis based on the theoretical model of Southern Epistemologies of Boaventura Sousa Santos. We consider that the challenges in the daily education with the integration of new cultures from immigrants can generate opportunities for innovations and changes within the framework of a concept of solidarity citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisa Soares, Universidade Federal do ABC

Professora visitante de Língua Espanhola da Fundação Universidade Federal do ABC. Mestrado em Educação pela Universidade Metodista de São Paulo e doutorado em Educação pela Universidade Nove de Julho. 

Luis Antonio Ccopa Ybarra, Universidade Federal do ABC

Pós-doutorado em Engenharia de Materiais - Nanotecnologia pela Universidade Federal do ABC (UFABC). Doutorado em Nanociências e Materiais Avançados na UFABC. Pesquisador Doutor Colaborador na UFABC. 

References

ACNUR. Agência da ONU para Refugiados. Protegendo refugiados no Brasil e no mundo. Brasília, 2018. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2018/02/Protegendo-Refugiados-no-Brasil-e-no-Mundo_ACNUR-2018.pdf. Acesso em: 13 jul. 2019.

ADORNO, Theodor W. Indústria cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa porta. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BAUMGARTNER, Ruedi; RIST, Stephan. Estrategias de vida para ‘vivir bien’. Un enfoque conceptual intercultural en el Plurinacional de Bolivia. In: BAUMGARTNER, Ruedi; HÖGGER, Ruedi; RIST, Stephan (eds.). Hacia estrategias de vida sostenibles: culturas, recursos y cambios en India y Bolivia. La Paz, Bolivia: Plural Editores, 2011. p. 145-177.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Notas Estatísticas: Censo da Educação Superior 2015. Brasília: INEP/MEC, 2015. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2015/Notas_Estatisticas_Censo_Superior_2015.pdf. Acesso em: 13 jul. 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico: Censo da Educação Básica 2018. Brasília: INEP, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6386080. Acesso em: 02 jul. 2019.

BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Refúgio em Números e Publicações. Brasília, s.d. Disponível em: https://www.justica.gov.br/seus-direitos/refugio/refugio-em-numeros. Acesso em: 30 jun. 2019.

FABRIZ, Daury Cesar; FERREIRA, Cláudio Fernandes. Teoria geral dos elementos constitutivos do estado. Revista da Faculdade de Direito da UFMG, Belo Horizonte, n. 39, p. 107-141, jan./jun. 2001.

FERNANDES, Jason Keith. Os enigmas da cidadania. In: MENESES, Maria Paula; BIDASECA, Karina (org.). Epistemologías del Sur: epistemologias do Sul. Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2018. p. 299-312.

HAVERKORT, Bertus et al. Hacia el diálogo intercientífico: construyendo desde la pluralidad de visiones de mundo, valores y métodos en diferentes comunidades de conocimiento. La Paz, Bolivia: AGRUCO/Plural editores, 2013.

MARINUCCI, Roberto; MILESI, Rosita. Migrações Internacionais Contemporâneas. Instituto Migrações e Direitos Humanos - IMDH, 14 de junho de 2005. Disponível em: https://www.migrante.org.br/refugiados-e-refugiadas/migracoes-internacionais-contemporaneas/. Acesso em: 31 maio 2019.

MENESES, Maria Paula. As ciências sociais no contexto do Ensino Superior em Moçambique: dilemas e possibilidades de descolonização. Perspectiva, Florianópolis, v. 34, n. 2, p. 338-364, maio/ago. 2016. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2016v34n2p338.

MENESES, Maria Paula. O ‘indígena’ africano e o colono ‘europeu’: a construção da diferença por processos legais. e-cadernos CES, Coimbra, n. 7, p. 1-18, mar. 2010. https://doi.org/10.4000/eces.403.

MONGIA, Radhika Viyas. Race, Nationality, Mobility: A History of the Passport. Public Culture, USA, v. 11, issue 3, p. 527-555, 1999. https://doi.org/10.1215/08992363-11-3-527.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução de Maria D. Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. Tradução de Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora da Silva e Jeanne Sawaya. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

MORIN, Edgar. Saberes globais e saberes locais: o olhar transdisciplinar. Participação de Marcos Terena. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.

NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da transdisciplinaridade. Traduc?a?o de Lucia Pereira de Souza. São Paulo: Triom, 1999.

OLIVEIRA, Cida de. Crianças imigrantes enfrentam barreira da língua e despreparo da rede de ensino. Rede Brasil Atual [online], 24 de fevereiro de 2016. Disponível em: https://www.redebrasilatual.com.br/educacao/2016/02/alem-da-barreira-da-lingua-criancas-imigrantes-enfrentam-o-despreparo-da-rede-de-ensino-7023/. Acesso em: 22 jan. 2019.

ONU. Marco de Parceria das Nações Unidas para o Desenvolvimento Sustentável – Brasil/2017-2021. Brasília, outubro 2016. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-07/Marco-de-Parceria-para-o-Desenvolvimento-Sustent%C3%A1vel-2017-2021.pdf. Acesso em: 13 jul. 2019.

PATARRA, Neide Lopes. Migrações internacionais: teorias, políticas e movimentos sociais. Revista Estudos Avançados, São Paulo, v. 20, n. 57, p. 7-24, ago. 2006. https://doi.org/10.1590/S0103-40142006000200002.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Conocer desde el Sur: para una cultura política emancipatoria. 1. ed. Lima: UNMSM, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. La universidad en el siglo XXI. Cidade do México: Siglo XXI Editores, 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O futuro do Fórum Social Mundial: o trabalho da tradução. Buenos Aires: CLACSO, 2004.

UFABC. Universidade Federal do ABC. Cátedra Sérgio Vieira de Mello - Relatório Anual (2017-2018). São Bernardo do Campo, 2018a. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2018/09/UFABC-RELATORIO-ANUAL-CSVM-2017-18-versa%CC%83o-final.pdf. Acesso em: 13 dez. 2018.

UFABC. Universidade Federal do ABC. Plano Institucional de Internacionalização 2018-2023. Santo André; São Bernardo do Campo, 2018b. Disponível em: http://ri.ufabc.edu.br/images/conteudo/consuni_ato_decisorio_162_anexo_-_plano.pdf.

Acesso em: 14 fev. 2019.

UFABC. Universidade Federal do ABC. UFABC abre vagas em curso de língua portuguesa para refugiados e estrangeiros em situação de alta vulnerabilidade. Assessoria de Comunicação e Imprensa, 16 de abril de 2015. Disponível em: http://www.ufabc.edu.br/noticias/ufabc-abre-vagas-em-curso-de-lingua-portuguesa-para-refugiados-e-estrangeiros-em-situacao-de-alta-vulnerabilidade. Acesso em: 17 jul. 2019.

VALLA, Victor Vincent. A crise de interpretação é nossa: procurando compreender a fala das classes subalternas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 177-190, jul./dez. 1996.

WALSH, Catherine. La interculturalidad en la educación. Lima: Ministerio de Educación/Unicef, 2005.

Published

2020-11-17

How to Cite

SOARES, M.; YBARRA, L. A. . C. . Human rights in the 21st century: interligations between migratory processes and education. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020034, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8527. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8527. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência