Initial education of basic education teachers in Brazil

a historical and political-legal reading

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8893

Keywords:

Initial teacher education, Basic education, Historical and political-legal dimension

Abstract

In this text, we will present, grounded on the literature review and documentary research, a historical and political-legal discussion about the Initial Formation of Basic Education Teachers in Brazil. This is a study with the time since 1927, when there are the first essays of teacher training in the country, in 2015, when the New National Curriculum Guidelines for the Initial and Continuing Education of Professionals of Education are published. Basic We conclude that in educational history teacher education has been conditioned on the different political arrangements developed under the impetus of social power relations. We also understand that, in the political-legal context, we do not materialize formative curricular proposals aligned with the ideal of initial teacher education defended in history by social movements and educational entities - ANFOPE, ANPEd, FORUMDIR, among others - which emphasize teaching as a core principle. of teacher education of Basic Education in Brazil.

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Author Biographies

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - UECE.

Ana Maria Iorio Dias, Universidade Federal do Ceará

Professora Associada Aposentada pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Doutora em Educação, com Estágio Pós-Doutoral na Universidade de Brasília – UnB. Docente Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE.

Ercília Maria Braga de Olinda, Universidade Federal do Ceará

Professora Titular da Universidade Federal do Ceará - UFC. Doutora em Educação com Estágio Pós-Doutoral pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF e pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC/Campinas. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará - PPGE/UFC.

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Published

2020-06-09

How to Cite

MEDEIROS, E. A. de; DIAS, A. M. I.; OLINDA, E. M. B. de. Initial education of basic education teachers in Brazil: a historical and political-legal reading. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020006, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8893. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8893. Acesso em: 25 aug. 2024.