Ethnic-racial diversity, professional training and teaching work

asymmetries and symmetries at the present times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9036

Keywords:

Professional training, Teaching work, Education of ethnic-racial relations, Natural Science and Mathematics

Abstract

The article aims to comprehend the relationships that professors in the Natural Science and Mathematics field establish among ethnic-racial diversity, professional training and work in the context of high schools of Acarape and Redenção, located in the Maciço de Baturité/CE. Methodologically, the qualitative approach investigation was used in the case study and developed through interviews with twelve teachers. The data set revealed possibilities of dialogue between the Education of ethnic-racial relations and the Natural Science and Mathematics field, which can contribute to the teachers to develop an emancipatory education, with a critical view of the professional training and their work in schools. The results also indicated the necessity to overcome issues related to prejudice and the different forms of discrimination, but also suggest possibilities. It is therefore of the utmost importance to favor an anti-racist pedagogy, the appreciation of the universe of traditional cultures and the fight against the various discriminatory practices.

 

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Author Biographies

Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Pós-Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professor Adjunto A da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). 

Selma Garrido Pimenta, Universidade de São Paulo e Universidade Católica de Santos

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora Titular Sênior da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e Professora Assistente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Santos. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1A.

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Published

2020-07-27

How to Cite

MARTINS, E. S.; PIMENTA, S. G. Ethnic-racial diversity, professional training and teaching work: asymmetries and symmetries at the present times. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020014, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9036. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9036. Acesso em: 22 nov. 2024.