Ethnic-racial diversity, professional training and teaching work
asymmetries and symmetries at the present times
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.9036Keywords:
Professional training, Teaching work, Education of ethnic-racial relations, Natural Science and MathematicsAbstract
The article aims to comprehend the relationships that professors in the Natural Science and Mathematics field establish among ethnic-racial diversity, professional training and work in the context of high schools of Acarape and Redenção, located in the Maciço de Baturité/CE. Methodologically, the qualitative approach investigation was used in the case study and developed through interviews with twelve teachers. The data set revealed possibilities of dialogue between the Education of ethnic-racial relations and the Natural Science and Mathematics field, which can contribute to the teachers to develop an emancipatory education, with a critical view of the professional training and their work in schools. The results also indicated the necessity to overcome issues related to prejudice and the different forms of discrimination, but also suggest possibilities. It is therefore of the utmost importance to favor an anti-racist pedagogy, the appreciation of the universe of traditional cultures and the fight against the various discriminatory practices.
Downloads
References
BEHRENS, Marilda Aparecida. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 439-455, set./dez. 2007.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio Mendes (org.). Pierre Bourdieu: escritos de educação. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2007. p. 39-64.
BRASIL. Lei n° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2003.
BRASIL. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o Estatuto da Igualdade Racial; altera as Leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2010a.
BRASIL. Lei no 12.289, de 20 de julho de 2010. Dispõe sobre a criação da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 138, 21 jul. 2010b. Seção I, p. 4.
BRASIL. Orientações e ações para educação das relações étnico-raciais. Brasília, DF: SECAD, 2006.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 003, de 10 de março de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 mar. 2004a.
BRASIL. Plano nacional de implementação das diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, DF: MEC, 2013.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 jun. 2004b.
CAPRINI, Aldieris Braz Amorim; DEORCE, Mariluza Sartori. Formação de professores e prática de ensino: diálogos a partir da perspectiva multicultural crítica. In: CAPRINI, Aldieris Braz Amorim; BECALLI, Fernanda Zanetti (org.). Educação para as relações étnico-raciais: experiências e reflexões. 1 ed. Vitória: EdIFES, 2018. p. 6-18.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100008
DAUANNY, Erika Barroso. O estágio no contexto dos processos formativos dos professores de Matemática para a Educação Básica: entre o proposto e o vivido. 2015. 375 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani. Metodologia da pesquisa educacional. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 69-90.
FUSARI, José Cerchi. Formação contínua de educadores na escola e em outras situações. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva (org.). O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Loyola, 2002. p. 17-24.
FUSARI, José Cerchi; FRANCO, Alexandre de Paula. A formação contínua como um dos elementos organizadores do projeto político-pedagógico da escola. Formação contínua em serviço e projeto pedagógico: uma articulação necessária. Boletim 13, Brasília: Salto para o Futuro; TVESCOLA, ago. 2005. p. 18-23.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
LIMA, Maria Socorro Lucena. A formação contínua do professor nos caminhos e descaminhos do desenvolvimento profissional. 2001. 188 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
MARTINS, Elcimar Simão. Formação contínua e práticas de leitura: o olhar do professor dos anos finais do ensino fundamental. 2014. 190 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
MARTINS, Elcimar Simão. Leitura e trabalho pedagógico: trajetórias e experiências de professores. Fortaleza: SEDUC, 2011.
NOGUEIRA, Rosalva Girão; DOMINGOS, Luís Tomás. A implementação da Lei 10.639/03 nas escolas estaduais da região do Maciço de Baturité: silenciamentos em torno da Educação das Relações Étnico-raciais. Revista Educare, João Pessoa, v. 2, n. 2, p. 141-163, jul./dez. 2018.
OLIVEIRA, Cristiane Coppe de. O Programa Etnomatemática no Contexto Etnicorracial. In: Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 3., 2012, Fortaleza. Anais... Fortaleza, 26 a 29 jun. 2012.
PIMENTA, Selma Garrido. Centralidade da Didática e do Estágio nas Licenciaturas em Tempos Neoliberais. In: Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino: Para onde vai a didática?, 19., 2018, Salvador. Anais... Salvador, 03 a 06 set. 2018.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 17-52.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Multiculturalismo Anti-racista. Porto: Profedições, 2008.
SANTOS, Renato Emerson Nascimento dos. Redefinindo os termos do debate sobre a democratização da universidade: as experiências do Programa Políticas da Cor. In: GOMES, Nilma Lino; MARTINS, Aracy Alves (org.). Afirmando direitos: acesso e permanência de jovens negros na universidade. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica 2006. p. 17-31.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Ação Afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 117, p. 219-246, nov. 2002. https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300012
UNILAB. Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira. Projeto Político Pedagógico do Curso de Física – licenciatura. Redenção: CE, 2015.
VERRANGIA, Douglas. Criações docentes e o papel do ensino de ciências no combate ao racismo e a discriminações. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 21, n. 1, p. 79-103, mar./jun. 2016. https://doi.org/10.22195/2447-524620162119657
VERRANGIA, Douglas. Educação científica e diversidade étnico-racial: o ensino e a pesquisa em foco. Interacções, Santarém, Portugal, v. 10, n. 31, p. 2-27, 2014. https://doi.org/10.25755/int.6368
YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e Métodos. 3 ed. Tradução de Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.