Education, power and freedom of chair: the contemporary academic space
DOI:
https://doi.org/10.32361/2020120210788Keywords:
Teaching, University, Panoptism, Work, SicknessAbstract
There is a wave of persecution in the academic space and the hypothesis of this work is that the attacks against the Public University reflect or strengthen the reactive discourse in society. The general objective is to discuss the attacks against the Public University, the specific objective is to analyze its impacts on the work environment and the development of documents. We opted for the inductive method based on a specific case supported by bibliographic reference for the development of the objectives of the work. The conclusion pointed out that the University has become a significant space or that it affects teaching work, generating commitment and unproductiveness.
Downloads
References
AMARAL, Graziele Alves. Escuta Clínica do Trabalho e (Re)Significação do Sofrimento de Professoras Readaptadas. Tese (Doutorado em Psicologia) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações, Universidade de Brasília, Brasília, p. 235. 2018.
DINIZ, Carlos Augusto de Oliveira. Vigiando, Punindo e Adoecendo: Impactos da Onda Persecutória no Ambiente Acadêmico de Trabalho. In Pesquisa e educação jurídica [Recurso eletrônico on-line] organização CONPEDI/CESUPA Coordenadores: Carlos André Birnfeld; Horácio Wanderlei Rodrigues; Arthur Laércio Homci Da Costa Silva – Florianópolis: CONPEDI, 2019. p. 23-43.
FLAESCHEN, Hara. REIS, Vilma. Sem provas PF encerra inquérito que levou Reitor Cancellier ao suicídio. Disponível em: <https://www.abrasco.org.br/site/outras-noticias/sem-provas-pf-encerra-inquerito-que-levou-reitor-cancellier-ao-suicidio/37766/#> Acesso em 28 de Jun. de 2019, s/p.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Organização, Introdução e revisão técnica de Roberto Machado. 25ª ed. São Paulo: Graal, 2012.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. tradução de Raquel Ramalhete. 42 ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. Marina de Andrade Marconi, Eva Maria Lakatos. - 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.
LEHER, Roberto. Autoritarismo contra a universidade: o desafio de popularizar a defesa da educação pública / Roberto Leher. – 1.ed. – São Paulo : Fundação Rosa Luxemburgo, Expressão Popular, 2019.
SAYURI, Juliana. O Comando que está Caçando ‘Esquerdistas’ nas Universidades já perseguiu 181 Professores. Disponível em: <https://theintercept.com/2018/10/26/universidades-censura/ > Acesso em: 28 de AGO. de 2019. s/p.
TOKARNIA, Mariana. Repórter da Agência Brasil. MEC instala lava jato da educação, diz Bolsonaro. Publicado em 15/02/2019. Disponível em: <http://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2019-02/mec-instala-lava-jato-da-educacao-diz-bolsonaro> Acesso em: 26 de AGO. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Journal of Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The published work is the entirely the responsibility of the authors, and Revista de Direito is only responsible for its evaluation, as a medium for scientific publication.
After publication, the authors cede the copyright, which becomes the property of Revista de Direito.
Revista de Direito is not responsible for any violations of Law No. 9,610/1998, the Brazilian Copyright Law.
In the identification of plagiarism and self-plagiarism, the manuscript will be rejected.