LEISURE IN PROGRAMA MINAS OLÍMPICA GERAÇÃO ESPORTE - FHA

Authors

  • Leonardo Toledo Silva Mestre em Lazer (UFMG, 2012). Professor do curso Educação Física – FHA
  • Maicon Rodrigues Albuquerque Docente da Universidade Federal de Viçosa
  • Aída Linhares Barbosa Mestre em Turismo Uma (2011). Diretora de Ensino da FHA. Professora da Faculdade Universo.
  • Leonardo Fernando de Jesus Mestrando em Lazer (UFMG). Especialista em Fisiologia e Cinesiologia (UVA, 2009). Professor do curso Educação Física – FHA.
  • Ana Paula Silva Moreira Discente do curso de Educação Física - FHA.
  • Eduardo Teixeira da Silva Discente do curso de Educação Física - FHA.
  • Fernanda da Silva Simões Discente do curso de Educação Física - FHA

Keywords:

leisure, education, social project

Abstract

In this text, we present Programa Minas Olímpica Geração Esporte - FHA as a possibility of education for and by leisure. For this, it was necessary a preliminary discussion about what is Fundação Helena Antipoff (FHA) and the Program, and then make an explanation about leisure and its double educational aspect. We conducted an immersion in some activities performed and we pointed some ways to deepen and disseminate the possibilities of a Public Policy to collaborate in education, cultural experiences of time/space, for/by leisure, promoting protagonism through these practices. We defined in this study the understanding of leisure as experience and real possibility of practicing the culture and the experience of citizenship as a conquered right that must be appropriated without distinguishing economic class, religion, gender, race and others. Thus, FHA steps towards strengthening the social agreement for the construction of an education that ensures access and permanence of children in educational leisure practices with a quality of work that gives meaning to experiences lived. Achievements that require the participation of each one of us to be able to develop with children values that help them build relations to act with freedom and autonomy in social transformation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

DIPE. V.; GAIO, R. Educação Física, construção de brinquedo e a descentração do pensamento infantil. Movimento & Percepção, Espírito Santo do Pinhal, v. 7, n.10, jan./jun. 2007.
GOMES, A. M. R.; FARIA, E.L. Lazer e diversidade cultural. Brasília: SESI/DN, 2005.
GOMES, C. L. Verbete: lazer-concepções. In: GOMES, Christianne Luce. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 119-125.
_____. Lazer e formação profissional: Saberes necessários para qualificar o processo formativo. In: FORTINI, Janice Lúce Martins; GOMES, Christianne Luce; ELIZALDE, Rodrigo. (Org.). Desafios e perspectivas da educação para o lazer. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011. p. 33-46.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 10. ed. Campinas: Papiros, 1987. 164 p.
MARQUES, I. A. Dançando na escola. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 206.
MELO, V. A. de. Verbete: esporte. In: LUCE, Christianne (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 80-84.
NORONHA, V. Lazer, Turismo e diversidade cultural. In: FORTINI, Janice Lúce Martins; GOMES, Christianne Luce; ELIZALDE, Rodrigo (Org.) Desafios e perspectivas da educação para o lazer. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011. p. 33-46.
PINTO, L. M. S. de M. Formação de educadores e educadoras para o lazer; saberes e competências. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas/SP, v. 22, n.3, p. 53-72, 2001.
SARTO, K. C. Retratos da Vida: Dança e lazer como instrumentos de inserção social para a juventude. 2007. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Unimep, 2007. Disponível em: <https://www.unimep.br/phpg/bibdig/pdfs/2006/DCAAPIQSRHSE.pdf>
SILVA, L.T. As crianças e o brincar em suas práticas sociais: o Aglomerado da Serra/BH como contexto de aprendizagem. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2012.
STEINHILBER, J. Colônia de férias – organização e administração. Rio de Janeiro: Editora Sprint, 1995.

Published

2013-10-30

How to Cite

Silva, L. T. ., Albuquerque, M. R. ., Barbosa, A. L. ., Jesus, L. F. de ., Moreira, A. P. S. ., Silva, E. T. da ., & Simões, F. da S. . (2013). LEISURE IN PROGRAMA MINAS OLÍMPICA GERAÇÃO ESPORTE - FHA . Revista Mineira De Educação Física, 21(3), 127–143. Retrieved from https://periodicos.ufv.br/revminef/article/view/10126

Most read articles by the same author(s)