LEISURE IN PROGRAMA MINAS OLÍMPICA GERAÇÃO ESPORTE - FHA
Keywords:
leisure, education, social projectAbstract
In this text, we present Programa Minas Olímpica Geração Esporte - FHA as a possibility of education for and by leisure. For this, it was necessary a preliminary discussion about what is Fundação Helena Antipoff (FHA) and the Program, and then make an explanation about leisure and its double educational aspect. We conducted an immersion in some activities performed and we pointed some ways to deepen and disseminate the possibilities of a Public Policy to collaborate in education, cultural experiences of time/space, for/by leisure, promoting protagonism through these practices. We defined in this study the understanding of leisure as experience and real possibility of practicing the culture and the experience of citizenship as a conquered right that must be appropriated without distinguishing economic class, religion, gender, race and others. Thus, FHA steps towards strengthening the social agreement for the construction of an education that ensures access and permanence of children in educational leisure practices with a quality of work that gives meaning to experiences lived. Achievements that require the participation of each one of us to be able to develop with children values that help them build relations to act with freedom and autonomy in social transformation.
Downloads
References
GOMES, A. M. R.; FARIA, E.L. Lazer e diversidade cultural. Brasília: SESI/DN, 2005.
GOMES, C. L. Verbete: lazer-concepções. In: GOMES, Christianne Luce. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 119-125.
_____. Lazer e formação profissional: Saberes necessários para qualificar o processo formativo. In: FORTINI, Janice Lúce Martins; GOMES, Christianne Luce; ELIZALDE, Rodrigo. (Org.). Desafios e perspectivas da educação para o lazer. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011. p. 33-46.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 10. ed. Campinas: Papiros, 1987. 164 p.
MARQUES, I. A. Dançando na escola. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010. p. 206.
MELO, V. A. de. Verbete: esporte. In: LUCE, Christianne (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 80-84.
NORONHA, V. Lazer, Turismo e diversidade cultural. In: FORTINI, Janice Lúce Martins; GOMES, Christianne Luce; ELIZALDE, Rodrigo (Org.) Desafios e perspectivas da educação para o lazer. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011. p. 33-46.
PINTO, L. M. S. de M. Formação de educadores e educadoras para o lazer; saberes e competências. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas/SP, v. 22, n.3, p. 53-72, 2001.
SARTO, K. C. Retratos da Vida: Dança e lazer como instrumentos de inserção social para a juventude. 2007. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Unimep, 2007. Disponível em: <https://www.unimep.br/phpg/bibdig/pdfs/2006/DCAAPIQSRHSE.pdf>
SILVA, L.T. As crianças e o brincar em suas práticas sociais: o Aglomerado da Serra/BH como contexto de aprendizagem. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2012.
STEINHILBER, J. Colônia de férias – organização e administração. Rio de Janeiro: Editora Sprint, 1995.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os artigos submetidos e publicados são de inteira responsabilidade de seus autores, não refletindo necessariamente a opinião do Comitê Editorial. A revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. O manuscrito submetido deve ser original, não podendo ter sido publicado em qualquer outro veículo de informação científica, e nem submetido para publicação em outra revista científica. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da revista Mineira de Educação Física, ficando sua reimpressão total ou parcial de acordo com a licença Creative Commons Attibution 4.0. Deve ser consignada a fonte de publicação original. Os originais não serão devolvidos aos autores. As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.