THE SUPPORT PROGRAM THE PLANS OF REORGANIZATION AND EXPANSION OF THE FEDERAL UNIVERSITIES: THE CASE REUNI IN THE FEDERAL UNIVERSITY OF VIÇOSA
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v3i3.4056Keywords:
Reuni, políticas de gestão pública, acesso no superior públicoAbstract
In order to amplify the access to higher education in Brazil, the Federal Government has been editing and implementing policies to reduce social inequalities, to promote social inclusion and improve the quality of education, by utilizing the available physical structures. The creation of the Support Program for Restructuration and Expansion of Federal Universities – REUNI, by Decree No. 6096 on April 24, 2007, more than a governmental initiative, it is a public politics that aligns with the proposals of the leaders in the federal universities, in order to consolidate and improve the public system of higher education, as improving the efficiency, effectiveness and quality of the public services provided to citizens. This paper describes the initial guidelines and analyzes the data relative to the first year of REUNI implementation at the Universidade Federal de Viçosa, as well as the guidelines proposed and under progress to fulfill the goals of theprogram in this institution.
Keywords: REUNI, public management policies, access to higher public.
Downloads
References
Avaliação. Brasília, Revista do Serviço Público, ano 51, n. 4, out./dez., 2000.
BARKENBUS, Jack. Expertise And The Policy Cycle. Artigo apresentado no
Energy,Environment, and Resources Center. University of Tenesse, 1998.
BRASIL, Decreto n 6.096, de 24 de abril de 2007. Disponível em
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6096.htm. Acesso em:
30 mai.2010.
CUNHA, Carla Giane Soares. Avaliação de Políticas Públicas e Programas
Governamentais: tendências recentes e experiências no Brasil. Trabalho apresentado no
curso “The Theory and Operation of a Modern National Economy” ministrado na George
Washington University, 2006. Disponível em
<www.seplag.rs.gov.br/download.asp?...Avaliacao_de_Politicas_Publicas_e_Programas_Gov
ernamentais>. Acesso em: 30 mai.2010.
FERNANDES, Bruno Henrique Rocha; BERTON, Luiz Hamilton. Administração
Estratégica: da Competência Empreendedora à Avaliação de Desempenho. São Paulo:
Editora Saraiva, 2006.
GIL, Antonio Carlos – Como elaborar projetos de pesquisa. 4. Ed. – São Paulo: Atlas, 2002
GUARESCHI, N. et al. Problematizando as Práticas Psicológicas no Modo de entender a
Violência. In: Violência, Gênero e Políticas Públicas. 2004, p. 180.
MARTINS, Humberto Falcão Martins. Uma Teoria da Fragmentação de Políticas
Públicas: Desenvolvimento e Aplicação na Análise de Três Casos de Políticas de Gestão
Pública. 2003. 258 f. Tese (Doutorado em Administração Pública)-Escola Brasileira de
Administração Pública e de Empresas, Fundação Getulio Vargas, São Paulo, 2003.
Ministério da Educação. Diretrizes gerais do Decreto 6.096 - Reuni – Reestruturação e
Expansão das Universidades Federais 2007. Disponível em < http://reuni.mec.gov.br>
Acesso em: 30 mai.2010.
______. Relatório do Primeio Ano: Reestruturação e Expansão das Universidades Federais.
Disponível em
http://reuni.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=81>
Acesso em: 30 mai.2010.
OLIVEIRA, José Antônio Puppim de. Desafios do Planejamento em Políticas Públicas:
diferentes visões e práticas. (2006). Disponível em
<www.scielo.br/pdf/rap/v40n2/v40n2a06.pdf>. Acesso em: 30 mai.2010.
PETERS, B. Guy. American Public Policy: Promise and Performance. New Jersey: Chatam
House Publishers, 1986, 2ª ed.
THOENIG, Jean Claude. A avaliação como conhecimento utilizável para reformas de
gestão pública. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 51, n. 2, p. 54-70, abr./jun. 2000.
Disponível em
<www.enap.gov.br/index.php?option=com_docman&task=search_result&itemid=129>.
Acesso em: 30 mai.2010.
Universidade Federal de Viçosa. Relatório do Primeiro Ano do Reuni Universidade
Federal de Viçosa. In: Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento.
______. Diretrizes gerais do Reuni – Reestruturação e Expansão das Universidades Federais
2007. Disponível em <http://www.reuni.ufv.br/docs/diretrizes.pdf> Acesso em: 30 mai.2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.