The establishment of the Public Field movement from the perception of Management undergrads
DOI:
https://doi.org/10.21118/apgs.v8i4.4910Keywords:
Administração Pública, Psicologia Social, Identidade.Abstract
The Public Field is a multidisciplinary movement formed by students and teachers linked to courses that graduate public managers. The Public Field movement has intensified the discussion of relevant issues to the public sphere since 2010. This qualitative research aims to understand the constitution of the movement from theoretical frameworks of identity provided by social psychology and by analysis of interviews that were conducted with senior members in management. It was found, from the speeches of the interviewees, that the denial of this identity was essential for their entrance in the movement. The nature of collective identity under construction expressed in the speeches of the respondents is a resistance to the imposition of typical reference of the hegemonic administrative science. Dynamics associated with the Public Field signal towards a project identity, anchored in the multiplicity of training of its actors.
Key-words: Brazilian Public Administration. Social Psychology. Identity.
Downloads
References
BOGDAN, R. C.; BIKKLEM, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução n. 2, de 4 de outubro de 1993. Fixa os mínimos de conteúdos e duração do curso de Graduação em Administração. Brasília, 1993. Disponível em: <http://www.cfa.org.br/download/Resn2_93.pdf>. Acesso em: 06 jun. 2011.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em: 14 mai. 2012.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2005. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Administração, bacharelado, e dá outras providências. 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces004_05.pdf >. Acesso em: 14 mai. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior/evolucao-1980-a-2007>. Acesso em 01 out. 2012a.
BRASIL. Ministério da Educação. Microdados para download. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-levantamentos-acessar>. Acesso em 01 out. 2012b.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução n. 1, de 13 de janeiro de 2014. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Administração Pública, bacharelado, e dá outras providências. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content& view=article&id=20138&Itemid=866>. Acesso em: 14 mai. 2014.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
CIAMPA, Antônio da Costa. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio de psicologia social. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CIAMPA, Antônio da Costa. Identidade. In: LANE, Silvia Tatiana Maurer; CODO, Wanderley. Psicologia social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 58-75.
COELHO, Fernando de Souza. Educação superior, formação de administradores e setor público: um estudo sobre o ensino de administração pública em nível de graduação no Brasil. 2006. 151 f. Tese (Doutorado) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2006.
COELHO, Fernando de Souza; OLENSCKI, Antônio Roberto Bono; CELSO, Rafael Prado. Da letargia ao realento: notas sobre o ensino de graduação em administração pública no Brasil no entremeio da crise do Estado e da redemocratização no país (1983-94). Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 45, n. 6, p. 1707- 1732, nov./dez. 2011.
COELHO, Fernando de Souza; NICOLINI, Alexandre Mendes. Revisitando as origens do ensino de graduação em administração pública no Brasil (1854-1952). Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 48, n. 2, p. 367-388, mar./abr. 2014.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP & A, 2006.
GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, mai./jun. 1995.
GUERREIRO RAMOS, Alberto. A nova ciência das organizações. Rio de Janeiro, Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1989.
ITUASSU, Cristina Trindade; TONELLI, Maria José. Notas sobre o conceito de sucesso: sentidos e possíveis (re)significações. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 13, n. 6, p. 197-224, nov./dez. 2012.
JOVCHELOVITCH, Sandra. Psicologia social, saber, comunidade e cultura. Psicologia & Sociedade, v. 16, n. 2, p. 20-31, maio/ago. 2004.
KEINERT, Tânia Margarete Mezzomo. Os paradigmas da administração pública no Brasil (1900-92). Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 41-48, maio/jun. 1994.
KEINERT, Tânia Margarete Mezzomo. Administração pública no Brasil: crises e mudanças de paradigmas. São Paulo: Annablume, 2000.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas; Belo Horizonte: UFMG, 1999.
NOGUEIRA, Marco Aurélio. As Possibilidades da política: ideias para a reforma democrática do Estado. São Paulo: Paz e Terra, 1998. cap. 4, p.183-213.
MARTINS, Fernando Ramalho. Identidade e estudos organizacionais: em direção a um novo paradigma? Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, v. 11, n. 1, jan.-abr., 2013, p. 62-82.
PAES DE PAULA, Ana Paula. Administração Pública brasileira entre o gerencialismo e a gestão social. Revista de Administração de Empresas, v. 45, n. 1, jan./mar. 2005.
PIRES, Valdemir; VAINER, Carlos; FONSECA, Sérgio Azevedo. Uma definição do “Campo de Públicas”. 2012. Disponível em: <campodepublicas.wordpress.com/about/>. Acesso em: 12 dez. 2013.
SARAIVA, Luiz Alex Silva. A educação superior em administração no Brasil e a questão da emancipação: um túnel no fim da luz? Revista Gestão e Planejamento, Salvador, v. 12, n.1, p. 41–60, jan./jun. 2011.
SERVA, Maurício. A racionalidade substantiva demonstrada na prática administrativa. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 18 -30, abr./jun. 1997.
TAYLOR, Frederick Winslow. Princípios de administração cientifica. São Paulo: Atlas, 1980.
TENÓRIO, Fernando Guilherme. O “tipo burguês” e o pensamento organizacional. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE EPISTEMOLOGIA E SOCIOLOGIA DA CIÊNCIA DA ADMINISTRAÇÃO, 2., 2012, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 2012.
TOLEDO, Samantha. Carreira e identidade: reflexos das exigências mercadológicas na vida pessoal e profissional dos jovens executivos de empresas multinacionais. In: ENCONTRO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 30., 2006, Salvador. Anais... Salvador, 2006.
VENDRAMINI, Patrícia. Análise do curso de Administração Pública da UDESC – ESAG à luz das competências. 2013. 249 f. Tese (Doutorado em Administração) – Escola de Administração da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. (mimeo).
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Journal of Public Administration and Management Social (APGS) must agree to the following terms:
• Authors retain copyright and give the journal the rightof first publication with the work simultaneously licensed underthe Creative Commons Attribution License, permitting sharingwork with the recognition of the work of authorship and publicationstarting in this journal.
• Authors have authorization to assume additional contractsseparately for non-exclusive distribution of the work releasepublished in this journal (eg. publish in institutional repositories oras a book), with an acknowledgment of its publicationstarting this journal.
• Authors are permitted and encouraged to post theirwork online (eg, in institutional repositories or on their websitepersonnel) at any point before or during the submission process, asit can generate criticism and helpful suggestions, as well asincrease the impact and citation of published work.
• Authors reserve the right of the editors of this journal to make in theoriginal works, alterations of normative order, orthographic andgrammatical, aiming at complying with its editorial policy and keep thedefault cult of language, respecting, however, the authors' style.
• Authors assume exclusive responsibility for their opinionsgiven in the articles published in this journal.