The principle of participation and materialization in municipal education systems: perceptions of members of Municipal Education Councils

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.10590

Keywords:

Democratic management. Participation. Education. Society.

Abstract

This study aims to: understand theoretical aspects about the principle of democratic management of education associated with the perspective of democratization in the context of the autonomy of the municipal system; analyze the dynamics of participation, from the perception of members of the Municipal Council of Education, operated in the management of education in municipal systems of Piauí. The methodology adopted elements of both the quantitative and qualitative approaches; data collection took place through a questionnaire. The population comprises 194 members of the Municipal Education Council of 97 municipalities with an education system; the sample consisted of 2 members of the Municipal Education Council of 14 municipalities. The research subjects comprise 28 counselors, 14 representatives of civil society and 14 teaching representatives. The data indicate the main spaces for participation: Municipal Education Council and Municipal Education Conference; and the main mechanisms: Municipal Education Plan and Political-Pedagogical Project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raimunda Maria Cunha Ribeiro, Universidade Estadual do Piauí

 Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Estágio Pós-Doutoral: Programa de Pós-Graduação em Educação da Universiade do Oeste de Santa Catarina em Joaçaba-SC. Porofessora da Universidade Estadual do Piauí, no curso de Pedagogia. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Educacionais (Cnpq).

References

ANDRADE, Edson Francisco. Instâncias de participação na gestão do sistema municipal de ensino: possibilidades e perplexidades no processo de democratização. Educar, Curitiba, n. 37, p. 293-308, maio/ago. 2010.

ARANDA, Maria Alice de Miranda. A participação como princípio da gestão democrática: o debate pós ditadura militar. Revista HISTEDBR, Campinas, nº 56, p. 266-279, maio, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70-LDA, 2010.

BORDENAVE, Juan E. Díaz. O que é participação. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BORDIGNON, Genuíno. Gestão da educação no município: sistema, conselho e plano. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

BORDIGNON, Genuíno; GRACINDO, Regina Vinhaes. Gestão da educação: o município e a escola. In: FERREIRA, Naura S. Carapeto (Org.). Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000. p. 147-176.

BRASIL. Ministério da Educação. Criação, Composição e Atribuições do Conselho Municipal de Educação. Ministério da Educação/Saeb. Publicado em 17 de 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb > Acesso em: 05 abr. 2020.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm >. Aceso em: 16 jan.2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Lei n. 9.394/1996. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm >. Acesso em: 10 jan. 2020.

BRASIL. Plano Decenal de Educação para Todos (1992-2003). Disponível em: < http://www.dominiopublico.gov.br/download/te xto/me001523.pdf > Acesso em: 25 jan. 2020.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (2001-2011). Lei n° 010172, de 9 de janeiro de 2001. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/L10172.pdff >.
Acesso em: 20 jan. 2020.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (2014-2024). Lei n. 13.005/2014. Disponível em: < http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014>. Acesso em: 20 jan. 2020.

BRASIL. Programa setorial de ação do governo Collor na área de educação (1991-1995). Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: <www.biblioteca.presidencia.gov.br/presidencia/ex-presidentes/...collor/.../149.pdf
Acesso em: 21 jan. 2020.

CARDOSO, Fernando Henrique. Mãos à obra, Brasil: proposta de governo [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisa Social, 2008. Disponível em: < https://static.scielo.org/scielobooks/b27wf/pdf/cardoso-9788599662663.pdf>. Aceso em: 17 jan. 2020.

CRESWELL, John. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Luciana de Oliveira Rocha. Porto Alegre: Artmed, 2007.

EDITORIAL. O contexto político e a educação nacional. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.329-334, abr.-jun., 2016.

FLACH, Simone; SAKATA, Kelly Letícia da Silva. O princípio da gestão democrática na educação pública e sua efetivação no âmbito do sistema municipal de ensino de Ponta Grossa-PR. RBPAE, v. 32, n. 2, p. 549 - 569 mai./ago. 2016.

FRIGOTTO, Galdêncio. A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo da serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, Galdêncio (Org.). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017, p. 17-34.

LIMA, Antônio Bosco de. Estado, educação e controle social: introduzindo tema. RBPAE, v. 25, n. 3, set/dez, p. 473-488, 2009.

KLEBA, Maria Elisabeth; COMERLATTO, Dunia; FROZZA , Kenia Munaretti. Instrumentos e mecanismos de gestão: contribuições ao processo decisório em conselhos de políticas públicas. Rev. Adm. Pública, Rio de Janeiro 49(4), p.1059-1079, jul./ago. 2015.

MELLO, Fernando Collor. Brasil: um projeto de reconstrução nacional. Brasília: Senado Federal, 1991. Disponível em: <http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/243024/01928.pdf?sequence=1 >. Aceso em: 16 jan. 2020.

MELO, Adriana Almeida Sales de; SOUSA, Flávio Bezerra de. A agenda do mercado e a educação no governo Temer. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 25-36, ago. 2017.

NARDI, Elton Luiz; REBELATTO, Durlei Maria Bernardon; GAMBA, Ivan Carlos. Opções político-institucionais de sistemas municipais de ensino: para onde caminha a gestão democrática do ensino público? Roteiro, abril, v. 38, p. 169-194, 2013.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. As políticas educacionais no governo Lula: rupturas e permanências. RBPAE, v.25, n.2, p. 197-209, mai./ago. 2009.

PEREIRA, Maria do Socorro Vasconcelos. A institucionalização dos sistemas municipais de ensino na realidade paraense: obstáculos e possibilidades: o caso do Município de Barcarena. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Belém, 2012.

PACHECO, José Augusto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Políticas educacionais nos anos 90: a formação de professores no Brasil e em Portugal. Educar, Curitiba, n.18, p. 185-199. 2001.

PRADO, Jeovandir Campos do; ALMEIDA, Cecília Barreto; PARRELA, Cláudia Rosane. O controle social nas ações do Conselho Municipal de Educação de Montes Claros a partir da perspectiva dos conselheiros. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 18, n. 57, p. 369-389, abr./jun. 2018.

RIBEIRO, Jesus; VICENTINA, Elidia; SILVA, Petula Ramanauskas. Conselho municipal de educação de São Miguel Arcanjo/SP: qualidade, gestão democrática e participação na percepção dos conselheiros Santorum e Laplage em Revista, v.4(3), p.90-107, 2018.

SALLES, Ricardo de Padua. Participação, deliberação e desenho institucional no âmbito do Conselho Municipalde Educação de Ribeirão Preto. Revista Brasileira de Políticas Públicas e Internacionais, v.2(1), jul, p.129-156, 2017.

SANTIAGO, Silmara Mendes; ALVES, Andreia Vicência Vitor. Projeto Político Pedagógico e seus reflexos na gestão escolar: investigação em escola municipal de Maracaju. Horizontes. Revista de Educação, Dourados, MS, v. 3, n. 4, p. 96-107, jul/dez, 2014.

SOUZA, Roseneide Bezerra de; LORD, Lucio Jose Dutra. Conselho Municipal de Educação de Sinop: limites e possibilidades na elaboração das políticas públicas educacionais Eventos Pedagógicos, 01 December, v.3(3), p.231-240, 2012.

SOARES, Efraim Lopes; CARDOZO, Maria José Pires Barros. A gestão democrática nos sistemas municipais de educação do estado do Maranhão. 38ª Reunião Nacional da ANPEd, p. 1-16 – 01 a 05 de outubro de 2017 – UFMA – São Luís/MA.

SOBRINHO, José Amaral. Plano Decenal de Educação para Todos. Em Aberto, Brasília, ano 13, n.59, jul./set. 1993.

SOUZA, Donaldo Bello de; VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. CMEs no estado do Rio de Janeiro: considerações sobre o funcionamento institucional e sociopolítico a partir de 28 de suas localidades. In: VALLE, Bertha de Borja Reis do; VASCONCELOS, Maria Celi Chaves. Conselhos Municipais de Educação: organização e atribuições nos sistemas de ensino do estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012, p. 27-60.

SOUZA, Donaldo Bello; ALCÂNTARA, Alzira Batalha. (Des)vinculações de Planos Municipais de Educação metropolitanos com outros instrumentos de gestão local da educação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 3, p. 711-726, jul./set., 2017.

STÜRMER, Arthur Breno. Democracia e participação na escola pública. Revista Eletrônica de Educação, novembro, v. 5(2), p. 124-135, 2011.

UNIÃO NACIONAL DOS CONSELHEIROS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO. Regimento Interno da Uncme Nacional. Aracaju-SE, 2019. Disponível em: < https://www.uncme.org.br/Gerenciador/kcfinder/upload/files/REGIMENTO%20INTERNO%20-%2008-03-2019318.pdf >. Aceso em: 10 abr. 2020.

Published

2023-12-05

How to Cite

RIBEIRO, R. M. C. The principle of participation and materialization in municipal education systems: perceptions of members of Municipal Education Councils. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021020, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.10590. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/10590. Acesso em: 21 nov. 2024.