Ingenious experiences in healthcare education: a debate on cognitive policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11271

Keywords:

Healthcare training[, Cognitive policies, Technologies

Abstract

Cognitive policies generate change environments which engender methods of teaching and of producing knowledge. This article aims at describing teaching experiences carried out by teachers working in healthcare, mediated by different technologies, which made it possible to experiment inventive learning, thus establishing cognitive policies that lead the teacher to new ways of teaching and interacting with their peers, students or technology, and contribute to the transformation of cognitive systems. This is a case study supported by cartographic method. It is understood that when teachers  produce non-linear and controversial pedagogical practices, they establish contradictions with what has been previously established, allowing the emergence of conflicts, articulations and new associations between students, teachers and much more powerful technologies for the training of healthcare professionals with a humane, critical, inventive and collaborative profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suiane Costa Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

Doutorado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Atualmente é docente do curso de graduação em Enfermagem da UNEB. Professora Orientadora da Liga Acadêmica de Emergências e Primeiros Socorros (LAEPS) e Coordenadora do Centro de Pesquisa e Desenvolvimento Comunidades Virtuais/UNEB.

References

ALVES, Lynn. Games e educação: a construção de novos significados. Revista Portuguesa de Pedagogia, n. 2, v.1, p.225-36, 2008.

ALVES, Lynn. Práticas inventivas na interação com as tecnologias digitais e telemáticas: o caso do Gamebook Guardiões da Floresta. Revista Educação Pública, n.25, v.59/2, p.574-593, 2016.

FUCK, Rafael Schilling. Da recognição e da cognição inventiva: uma cartografia das experiências de programação por estudantes de escolas públicas do ensino fundamental (tese). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2016.

GAVILLON, Póti. Videogames e políticas cognitivas (mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

GAVILLON, Póti; BAUM, Carlos, MARASCHIN, Cleci. Dos modelos às políticas: O papel da representação nas Ciências Cognitivas. Estudos de Psicologia, n. 22, v.2, p.144-151, 2017.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Campinas: Papirus; 1999.

KASTRUP, Vírgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Revista Educação e Sociedade, n. 26, v.93, p.1273-88, 2005.

KASTRUP, Virgínia. O lado de dentro da experiência: atenção a si e produção de subjetividade numa oficina de cerâmica para pessoas com deficiência visual adquirida. Revista Psicologia: Ciência e Profissão, n.28, v.1, p.186-199, 2008.

LATOUR, Bruno. Reagregando o Social. Salvador: EDUFBA; 2012.

MARASCHIN, Cleci; AXT, Margareth. Acoplamento Tecnológico e Cognição. In: Vignero J, Oliveira V.B.(org). Sala de aula e Tecnologias. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2005.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

PRETTO, Nelson de Luca. Uma escola sem/com futuro: educação e multimídia 8ªed. Salvador: EDUFBA, 2013.

RODRIGUES, Sheyla Costa; MARASCHIN, Cleci; LAURINO, Débora Pereira. Rede de conversação, formação de professores e tecnologias digitais. Cadernos de Educação, n.30, v.1, p.235-44, 2008.

ROMAN, Cassiela et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clinical and Biomedical Research, n.37, v.4, p.349-57, 2017.

SCHLEMMER, Eliane; LOPES, Daniel de Queiroz. Avaliação da aprendizagem em processos gamificados: desafios para apropriação do método cartográfico. In: ALVES, Lynn, COUTINHO, Isa (org). Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016.

TEDESCO, Silvia Helena; SADE, Christian; CALIMAN, Luciana Vieira. A entrevista na pesquisa cartográfica. Fractal- Revista de Psicologia, n.25, v.2, p.299-322, 2013.

Published

2023-12-04

How to Cite

FERREIRA, S. C. Ingenious experiences in healthcare education: a debate on cognitive policies. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021019, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11271. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/11271. Acesso em: 27 jul. 2024.