LEARNING ENGLISH: AN IMPERATIVE IN CONTEMPORARY TIMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11553

Keywords:

Língua Inglesa, Capital Humano, Empreendedorismo

Abstract

The article presents results of a research that analyzed the meanings attributed to the learning of the English Language (EL) in contemporary times. The corpus consists of essays by candidates for the position of English teacher at an educational institution in RS, between 2016 and 2018. As theoretical contributions, authors such as Michel Foucault, Sylvio Gadelha and López-Ruiz were used, operating with the concepts of self-entrepreneurship and Human Capital. The results show that: 1) teachers perceive EL learning as a way to transform their futures, contributing to a developed nation; 2) EL completes the apprentice with what he/she needs to be and act in neoliberal society; 3) knowing English is considered indispensable for obtaining “great jobs” and “better” positions. The research concluded that the EL is a tool associated with professional success, configuring, at the same time, in a form of in/exclusion.

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Author Biographies

Rafaela Thomaz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018), possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2012) e bacharelado em Letras - Português e Inglês - pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). É Produtora Cultural no Museu da UFRGS e professora de Inglês pela Escola de Desenvolvimento da UFRGS.

Fernanda Wanderer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (UFRGS). Doutora em Educação (UNISINOS), Mestre em Educação (UNISINOS) e Licenciada em Matemática (UFRGS).

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Published

2023-11-30

How to Cite

THOMAZ, R.; WANDERER, F. LEARNING ENGLISH: AN IMPERATIVE IN CONTEMPORARY TIMES. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021010, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11553. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/11553. Acesso em: 21 nov. 2024.