Voices and senses of adolescents: Notes Vigotski’s Psychology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11617

Keywords:

Adolescence, Subjectivity, Teacher training

Abstract

This article presents the results of one of the stages of a mixed methodological research, of the case study type, carried out with adolescents from a vocational high school in the city of Fortaleza-Ceará. It consisted of a qualitative discussion of the results of a questionnaire applied to students about the meanings produced about the school and the relationships established in it. The research was carried out by the Laboratory of Subjectivity and Mental Health Studies at the State University of Ceará and evidenced the relevance of affective elements in the school institution, as constitutive aspects of students' learning relationships and mental health. From this, it is necessary to discuss elements related to teacher education and the organization of the school context to act in the integral development of students.

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Author Biographies

Aline Guilherme de Melo, Universidade Estadual do Ceará

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Membro do Laboratório de Estudos da Subjetividade e Saúde Mental (LADES/UECE) e do Núcleo de Psicologia Histórico-Cultural do Ceará.

Ana Ignez Belém Lima, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Ciencias de la Educación pela Universidad de Santiago de Compostela/Espanha. Professora adjunta da Universidade Estadual do Ceará e coordenadora do Laboratório de Estudos da Subjetividade e Saúde Mental (LADES/UECE). Membro do Núcleo de Psicologia Histórico-Cultural do Ceará.

Suzanne Rocha Bandeira, Universidade Estadual do Ceará

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e bolsista FUNCAP pelo mesmo programa. Membro do Laboratório de Estudos da Subjetividade e Saúde Mental (LADES/UECE) e do Núcleo de Psicologia Histórico-Cultural do Ceará.

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Published

2023-12-04

How to Cite

MELO, A. G. de; LIMA, A. I. B.; BANDEIRA, S. R. Voices and senses of adolescents: Notes Vigotski’s Psychology . Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021018, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11617. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/11617. Acesso em: 27 jul. 2024.