“WAS THAT NICE WHAT THE MOLE DID?”: TALKING IN STORY CIRCLES WITH CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11751

Keywords:

KEYWORDS: Reading Mediation.  Moral values. Early Childhood Education.

Abstract

ABSTRACT

The study discusses a teacher’s mediation during story reading and talk-group sessions with 5/6-year-old children.  The dialogues were videotaped and transcribed, with qualitative analysis of the passages in which the children were invited to express their opinions, justify and confront ideas based on the stories read to them. The literature books selected by the teacher met aesthetic criteria and contained interesting topics for discussion. However, in four out of the six story circles observed, the conversation seemed to be guided, in a doctrinal way, towards certain moral teachings previously established by the teacher.  The data point out the need to explore other possibilities of teachers’ mediation which promote children's thinking and their autonomy to take positions on controversial issues raised by the stories. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Perrusi Brandão, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Ana Carolina Perrusi Brandão é professora do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco e PhD em Psicologia pela University of Sussex. Integra o Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL) e a Pós-graduação em Educação da UFPE.  É líder do Grupo de Pesquisa Práticas de Leitura e Escrita na Educação Infantil (PLEEI) e atua no Centro Municipal de Educação Infantil Prof. Paulo Rosas, no campus da UFPE.

Fabiana Andrade Santana Magalhães, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Fabiana Andrade de Santana Magalhães é mestranda em Educação pelo programa de Pos-graduação em Educação da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Possui graduação em Pedagogia pela UFPE (2015). Integrante do grupo de pesquisa PLEEI- Práticas de Leitura e Escrita na Educação Infantil e atua como professora de Educação Infantil na rede particular de ensino do Recife (PE). 

References

ANDRUETO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA; Ester Calland de Sousa. A leitura de textos literários na sala de aula: é conversando que a gente se entende. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL, Francisca; COSSON, Rildon. (Orgs.) Coleção Explorando o Ensino: Literatura/Ensino Fundamental. MEC/SEB, vol. 20, AnoYYY. p. 69-106. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7841-2011-literatura-infantil-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192

Acesso em: 30 de mai. 2020.

BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA; Ester Calland de Sousa. Literatura na alfabetização: que história é essa? In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa. (Org.). Leitura e produção de textos na alfabetização. Belo Horizonte: Autentica, 2018. p .45-63 . Disponível em: http://coordenacaoescolagestores.mec.gov.br/ufsc/file.php/1/coord_ped/sala_12/arquivos/Leitura_e_producao_anexo3.pdfh Acesso em: 30 de mai. 2020.

CADEMARTORI, Ligia. O que é literatura infantil? 2. São Paulo: Brasiliense, 2010.

CHAMBERS, Aidan. Tell me: children reading & talk – The reading environment. UK: The Thimble Press, 2011.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.

COLOMER, Teresa. As crianças e os livros. Coleção Leitura e Escrita na Educação Infantil. In: BRASILvol. 5, Crianças como leitoras e autoras. Brasília: MEC/SEB, p. 95-127. 2016. Disponível em: http://www.projetoleituraescrita.com.br/publicacoes/colecao/

Acesso: em 20 de maio de 2020.

DEVRIES, Rheta; ZAN, Betty. A ética na educação infantil: o ambiente sócio-moral na escola. Porto Alegre: Artmed, 1998.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro, 2008.

KIRCHOF, Edgar Roberto; BONIN, Iara Taciana. Literatura infantil e pedagogia: tendências e enfoques na produção acadêmica contemporânea. Pro-Posições. vol. 27, N. 2 (80) | maio/ago. 2016. p. 21-46. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v27n2/1980-6248-pp-27-02-00021.pdf Acesso em: 20 de mai. 2020.

MARTINS, Maria Silvia Cintra. Linguagem Infantil: oralidade, escrita e gêneros do discurso. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Lígia Márcia. (Org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. São Paulo: Alínea, 2010. p. 147-162.

NASCIMENTO, Bárbhara Elyzabeth Souza. Argumentação nas rodas de história: reflexões sobre a mediação docente na Educação Infantil. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.

REYES, Yolanda. Ler e brincar, tecer e cantar: literatura, escrita e educação. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

SÁTIRO, Angélica. Brincar de pensar. São Paulo: Ática, 2012.

SONTAG, Susan. A vontade radical: estilos. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SILVA, Jane Rafaela Pereira da. A mediação docente nas rodas de história: Um olhar sobre o Projeto Trilhas para a Educação Infantil. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.

VIANA, Heraldo. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Líber Livro, v. 5, 2007.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed., São Paulo: Global, 2003.

Published

2023-11-30

How to Cite

SOUZA NASCIMENTO, B. E.; PERRUSI BRANDÃO, A. C.; MAGALHÃES, F. A. S. “WAS THAT NICE WHAT THE MOLE DID?”: TALKING IN STORY CIRCLES WITH CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021009, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11751. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/11751. Acesso em: 27 jul. 2024.