“WAS THAT NICE WHAT THE MOLE DID?”: TALKING IN STORY CIRCLES WITH CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11751Keywords:
KEYWORDS: Reading Mediation. Moral values. Early Childhood Education.Abstract
ABSTRACT
The study discusses a teacher’s mediation during story reading and talk-group sessions with 5/6-year-old children. The dialogues were videotaped and transcribed, with qualitative analysis of the passages in which the children were invited to express their opinions, justify and confront ideas based on the stories read to them. The literature books selected by the teacher met aesthetic criteria and contained interesting topics for discussion. However, in four out of the six story circles observed, the conversation seemed to be guided, in a doctrinal way, towards certain moral teachings previously established by the teacher. The data point out the need to explore other possibilities of teachers’ mediation which promote children's thinking and their autonomy to take positions on controversial issues raised by the stories.
Downloads
References
ANDRUETO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA; Ester Calland de Sousa. A leitura de textos literários na sala de aula: é conversando que a gente se entende. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL, Francisca; COSSON, Rildon. (Orgs.) Coleção Explorando o Ensino: Literatura/Ensino Fundamental. MEC/SEB, vol. 20, AnoYYY. p. 69-106. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7841-2011-literatura-infantil-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192
Acesso em: 30 de mai. 2020.
BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA; Ester Calland de Sousa. Literatura na alfabetização: que história é essa? In: BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa. (Org.). Leitura e produção de textos na alfabetização. Belo Horizonte: Autentica, 2018. p .45-63 . Disponível em: http://coordenacaoescolagestores.mec.gov.br/ufsc/file.php/1/coord_ped/sala_12/arquivos/Leitura_e_producao_anexo3.pdfh Acesso em: 30 de mai. 2020.
CADEMARTORI, Ligia. O que é literatura infantil? 2. São Paulo: Brasiliense, 2010.
CHAMBERS, Aidan. Tell me: children reading & talk – The reading environment. UK: The Thimble Press, 2011.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COLOMER, Teresa. As crianças e os livros. Coleção Leitura e Escrita na Educação Infantil. In: BRASILvol. 5, Crianças como leitoras e autoras. Brasília: MEC/SEB, p. 95-127. 2016. Disponível em: http://www.projetoleituraescrita.com.br/publicacoes/colecao/
Acesso: em 20 de maio de 2020.
DEVRIES, Rheta; ZAN, Betty. A ética na educação infantil: o ambiente sócio-moral na escola. Porto Alegre: Artmed, 1998.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro, 2008.
KIRCHOF, Edgar Roberto; BONIN, Iara Taciana. Literatura infantil e pedagogia: tendências e enfoques na produção acadêmica contemporânea. Pro-Posições. vol. 27, N. 2 (80) | maio/ago. 2016. p. 21-46. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pp/v27n2/1980-6248-pp-27-02-00021.pdf Acesso em: 20 de mai. 2020.
MARTINS, Maria Silvia Cintra. Linguagem Infantil: oralidade, escrita e gêneros do discurso. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Lígia Márcia. (Org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil? Em defesa do ato de ensinar. São Paulo: Alínea, 2010. p. 147-162.
NASCIMENTO, Bárbhara Elyzabeth Souza. Argumentação nas rodas de história: reflexões sobre a mediação docente na Educação Infantil. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2012.
REYES, Yolanda. Ler e brincar, tecer e cantar: literatura, escrita e educação. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
SÁTIRO, Angélica. Brincar de pensar. São Paulo: Ática, 2012.
SONTAG, Susan. A vontade radical: estilos. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SILVA, Jane Rafaela Pereira da. A mediação docente nas rodas de história: Um olhar sobre o Projeto Trilhas para a Educação Infantil. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2014.
VIANA, Heraldo. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Líber Livro, v. 5, 2007.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed., São Paulo: Global, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.