Piauí Municipal Education Councils: Composition, Functions And Difficulties Faced In The Exercise Of Social Control

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11777

Keywords:

Municipal education councils. Participatory democracy. Deliberative democracy.

Abstract

This article discusses the configuration of Municipal Education Councils (MECs) in the state of Piauí. For this, documentary sources referring to social control in public administration, participatory and deliberative democracy and the diagnosis of MEC and the Piauí State Council of Education carried out by the Piauí State Audit Court (TCE/PI) in December 2020 were used. It was found that most of the Piauí MECs have 6 to 10 counselors, composed of parents, teachers, employees of the Executive and non-governmental entities, who perform deliberative, consultative, supervisory and regulatory functions. The main difficulties are structural, budgetary deficiencies and lack of training. It is concluded that these difficulties are related to the problem, widely discussed in the literature, of ineffectiveness of the Education Councils, which can be overcome with investment in the training of members and greater financial capacity. 

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Author Biographies

Tulyana Coutinho Bento Pereira, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Assistente Social do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI) - Campus Pedro II. Graduação em Serviço Social pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Especialista em Educação, Diversidade e Inclusão Social pela Universidade Católica de Dom Bosco (UCDB), Mestre em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Piauí (UFPI) e Doutoranda em Políticas Públicas pela UFPI.

So, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Graduação em Direito pelo Instituto de Ciências Jurídicas e Sociais Professor Camillo Filho - ICF (2018) e Mestrado em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Piauí (2018). Atualmente é Auditor de Controle Externo - Área Jurídica do Tribunal de Contas do Estado do Piauí, exercendo a função de chefe da Divisão de Fiscalização da Educação, doutorando em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Piauí, advogado e professor em cursos de graduação e pós-graduação, atuando principalmente nos seguintes áreas: direito administrativo, direito financeiro, licitações e contratos administrativos, judicialização da política, controle externo, política da educação e métodos alternativos de resolução de conflitos.

Jairo de Carvalho Guimarães, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutor em Educação (UFRJ); mestre em Administração e Controladoria (UFC); especialista em Contabilidade e Planejamento Tributário (UFC); graduado em Administração (FACE); professor Adjunto II do Curso de Administração do Campus Amílcar Ferreira Sobral (CAFS); coordenador do Curso de Administração do CAFS (2016-2018), reeleito para um novo mandato (2018-2020); membro representante do CAFS junto ao CONSUN, CEPEX, CAMEN – Câmara de Ensino (PREG) e CAMEX – Câmara de Extensão (PREXC); presidente setorial da CPAD - Comissão Permanente de Avaliação Docente; membro efetivo da CPA – Comissão Própria de Avaliação; coordenador acadêmico do Curso de Especialização em Gestão de Pequenas e Médias Empresa, ofertado no CAFS (Floriano-PI); representante do Estado do Piauí junto à ANGRAD – Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração, biênio 2018-2019; elaborador de itens para o BNI – Banco Nacional de Itens (INEP), vinculado ao ENADE.

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Published

2023-12-14

How to Cite

COUTINHO BENTO PEREIRA, T.; SO; GUIMARÃES, J. de C. Piauí Municipal Education Councils: Composition, Functions And Difficulties Faced In The Exercise Of Social Control. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 12, p. e021022, 2023. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11777. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/11777. Acesso em: 21 nov. 2024.