Piauí Municipal Education Councils: Composition, Functions And Difficulties Faced In The Exercise Of Social Control
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.11777Keywords:
Municipal education councils. Participatory democracy. Deliberative democracy.Abstract
This article discusses the configuration of Municipal Education Councils (MECs) in the state of Piauí. For this, documentary sources referring to social control in public administration, participatory and deliberative democracy and the diagnosis of MEC and the Piauí State Council of Education carried out by the Piauí State Audit Court (TCE/PI) in December 2020 were used. It was found that most of the Piauí MECs have 6 to 10 counselors, composed of parents, teachers, employees of the Executive and non-governmental entities, who perform deliberative, consultative, supervisory and regulatory functions. The main difficulties are structural, budgetary deficiencies and lack of training. It is concluded that these difficulties are related to the problem, widely discussed in the literature, of ineffectiveness of the Education Councils, which can be overcome with investment in the training of members and greater financial capacity.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 6. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
AVRITZER, Leonardo. Instituições participativas e desenho institucional: algumas considerações sobre a variação da participação no Brasil democrático, Revista Opinião Pública, v. 14, n. 1, p. 43-64, 2008.
BRASIL. Lei Federal nº 10.257, de 10 de julho de 2001. Regulamenta os arts. 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 11 jul. 2001. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2001/lei-10257-10-julho-2001-327901-norma-pl.html. Acesso em: 19 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Criação, Composição e Atribuições do Conselho Municipal de Educação. Brasília, DF: 17 fev. 2009. Disponível em: http://www.mp.go.gov.br/portalweb/hp/8/docs/cme._mec.pdf. Acesso em: 19 jan. 2021.
BITENCOURT, Caroline Müller; PASE, Eduarda Simonetti. A necessária relação entre democracia e controle social: discutindo os possíveis reflexos de uma democracia “não amadurecida” na efetivação do controle social da Administração Pública. Revista de Investigações Constitucionais, Curitiba, vol. 2, n. 1, p. 293-311, jan./abr. 2015.
CARNEIRO, Ricardo; BRASIL, Flávia Duque. Controle social e as novas instituições participativas: um panorama do caso brasileiro pós-1988. In: V Congreso Internacional en Gobierno, Administración y Políticas Públicas, 2014, Madri. Anais… V Congreso Internacional en Gobierno, Administración y Políticas Públicas. Madri: GIGAPP/INAP, 2014.
CHAUI, Marilena. Cultura e democracia: o discurso compentente e outras falas. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
ENAP/MARE. Histórico das Reformas Administrativas no Brasil e tendências e inovações em nível internacional (perspectivas do governo Fernando Henrique Cardoso), Centro de Documentação, Informação e Difusão Graciliano Ramos, Brasília-DF, 1995.
GOHN, Maria da Glória. Empoderamento e participação da comunidade em políticas sociais. Revista Saúde e Sociedade, v. 13, n. 2, p. 20-31, maio-ago., 2004.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos Sociais na Contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 16, n. 47, p. 333-363, maio/ago, 2011.
GURGEL, Claudia. Democracia participativa brasileira e a participação social nas cidades: a experiência do orçamento como instrumento de controle externo: da legitimidade para uma cidadania com responsabilidade – confiança e participação. Caderno de Direitos e Políticas Públicas, a. 2, v. 2, n. 2, p. 21-49, jun/dez, 2020.
GURGEL, Claudio; JUSTEN, Agatha. Controle social e políticas públicas: a experiência dos Conselhos Gestores. Revista Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 47, n. 2, p. 357-378, mar./abr., 2013.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. Estudos filosóficos. Tradução de Flávio Beno Siebeneichler. Rio de Janeiro: Tempo Universitário, 1990.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações sobre uma categoria da sociedade burguesa. São Paulo: Editora Unesp, 2014.
LÜCHMANN, Lígia Helena Hahn; ALMEIDA, Carla Cecília Rodrigues. A representação política das mulheres nos Conselhos Gestores de Políticas Públicas. Revista Katálysis, Florianópolis v. 13 n. 1, p. 86-94, jan./jun. 2010.
MIGUEL, Luis Felipe. Desigualdades e democracia: o debate da teoria política. São Paulo: Editora Unesp, 2016.
MILESKI, Helio Saul. O controle da gestão pública. 3. ed. Belo Horizonte: Fórum, 2018.
MONTESQUIEU, Charles de Secondat, Baron de. O espírito das leis. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
MOURA, Emerson Affonso da Costa. Controle social das políticas públicas através do orçamento participativo. Caderno de Direitos e Políticas Públicas, a. 2, v. 2, n. 2, p. 54-82, jun/dez, 2020.
PATEMAN, Carole. Participation and democratic theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1970.
PEREIRA, Antônio Kevan Brandão. Concepção Democrática de Bobbio: uma Defesa das Regras do Jogo. REPOL | Revista Estudos de Política, Campina Grande, v. 1, n. 1, p. 33-67, 2012.
PIAUÍ. Conselho Estadual de Educação. Municípios Autônomos. Teresina, PI: Conselho Estadual de Educação, 2021. Disponível em: http://www.ceepi.pro.br/. Acesso em: 19 jan. 2021.
PIAUÍ. Lei nº 5.101, de 23 de novembro 1999. Dispõe sobre o sistema de ensino do Estado e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Piauí: Teresina, PI, 25 nov. 1999. Disponível em: http://www.ceepi.pro.br/Norma%20estadual/1999%20Lei%205.101%20-%20LDB%20estadual.doc. Acesso em: 19 jan. 2021.
PIAUÍ. Tribunal de Contas do Estado do Piauí. Diagnóstico Conselhos Municipais de Educação 2020. Teresina, PI: 2020. Disponível em: https://www.tce.pi.gov.br/fiscalizado/pesquisa-de-processos/?n_tipo=1&n_processo=012454%2F2020. Acesso em: 19 jan. 2021.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela Mão de Alice: o social e o político na Pós-modernidade.14. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SCHUMPETER, Joseph Alois. Capitalism, Socialism and Democracy. 3. ed. New York, USA: Harper Perennial, 2008.
SILVA, Francisco Carlos da Cruz. Controle social: reformando a administração para a sociedade. Organização & Sociedade, Salvador, v. 9, n. 24, p. 115-137, ago. 2002.
TEIXEIRA, Elenaldo Celso. As dimensões da participação cidadã. CADERNO CRH, Salvador, n. 26/27, p. 179-209, jan./dez. 1997.
TEIXEIRA, Elenaldo Celso Participação cidadã na sociedade civil global. Revista Lua Nova, n. 46, p. 135-1668, 1999.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Conselhos Municipais de Educação: o que são e como funcionam. São Paulo: 19 fev. 2018. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/noticias/perguntas-e-respostas-o-que-sao-e-como-funcionam-os-conselhos-municipais-de-educacao/. Acesso em: 19 jan. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.