High abilities, psychomotricity and corporeity: a literature review study
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.12125Keywords:
High Abilities/Giftedness. Enrichment. Corporeity. Psychomotricity. Psychomotor.Abstract
Curricular enrichment programs enhance the development of students with high abilities/giftedness (HA/G). Psychomotricity is one of the areas of domain of this public, but little explored. Related to this theme, there is the concept of corporeity - the way in which the brain recognizes and uses the body as a relational instrument with the world. Thus, this study aimed to map research and experiences in scientific articles considering these two constructs: Psychomotricity and Corporeity combined with education, involving the population of individuals with HA/G. The method was the survey with the combined descriptors on the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES) portal. The data found show that, although Psychomotricity is one of the areas of domain combined with another or not in individuals with HA/G, scientific evidence is still insipid. From the survey, four studies covering the descriptors education, HA/G and corporeity or psychomotricity were selected at the end. The reading and analysis of the findings explain that there is no production of articles in the field of education on corporeity or psychomotricity that deal with students with HA/G and their enrichment, indicating the paramount importance of production in enrichment work with students with HA/G in the areas of psychomotricity or corporeity.
Downloads
References
AYOUB, Eliana. Reflexões sobre a educação física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, supl. 4, p. 53-60, 2001.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394. Acesso em: 27 jan. 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 2. Institui Diretrizes Nacionais para Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 set. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.
BRASIL/MEC/SEESP. Saberes e Práticas da Inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais especiais de alunos com altas habilidades/superdotação. Coordenação geral SEESP/MEC. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Angela M. R. Virgolim. Altas Habilidades/Superdotação: encorajando potenciais. Brasília, DF: MEC, SEESP, 2007. 70 p. Ilustrado.
BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 4. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 out. 2009. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 10 de mar.2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 7 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 3º versão. MEC. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2019_site.pdf
COSTE, Jean-Claude. C. A psicomotricidade. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
CANDAU, Vera Maria Ferrão. Cotidiano escolar e cultura(s): encontro e desencontros. In: CANDAU, V. M. (Org.). Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes, 2000. p.61-78.
DELOU, Cristina Maria Carvalho. O Funcionamento do Programa de Atendimento a Alunos com Altas Habilidades/Superdotação (PAAAH/SD-RJ). Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, set./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/14323. Acesso em: 27 Dez. 2020
FREITAS, Giovana Gomes. O esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade. Ijuí: Unijuí, 2004.
FREITAS, S. N.; PÉREZ, Suzana Graziela Pérez Barrera. Altas habilidades/superdotação: atendimento especializado. Marília: ABPEE, 2012.
GARAIGORDOBIL, Maite; BERRUECO, Laura. Effects of a play program on creative thinking of preschool children. Spanish Journal of Psychology. 14.2; Nov. 2011, p608+.DOI: http://dx.doi-.ez87.periodicos.capes.gov.br/10.5209/rev_SJOP.2011.v14.n2.9
Copyright: 2011 Universidad Complutense de Madrid, http://www.ucm.es/info/Psi/docs/journal/
GONÇALVES, Maria. Augusta Salin. Sentir, pensar e agir: corporeidade e educação. 9.ed. Campinas, SP: Papirus, 1994. 197p.
JOAO, Renato Bastos. Corporalidade e epistemologia da complexidade: através de uma prática educacional experiencial *. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 45, e193169, 2019. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022019000100549&lng=en&nrm=iso. acesso em 23 de abril de 2020. Epub 30 de maio de 2020. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945193169
LE BRETON, Davi. Adeus ao corpo: antropologia e sociedade. Campinas: Papirus, 2003.
LE BRETON, Davi. As paixões ordinárias: antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes, 2009.
LE BRETON, Davi. A sociologia do corpo. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
MENDONÇA, Lurian. Dionizio.; MENCIA, Gislaine. Ferreira. Menino.; CAPELLINI, Vera Lucia Messias Fialho. Programas de enriquecimento escolar para alunos com Altas Habilidades/Superdotação: análise de publicações brasileiras. Revista Educação Especial (Online), v. 28, p. 721-733, 2015.
MERLEAU-PONTY, Maurici. Fenomenologia da percepção. 2. ed. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1999.
NÓBREGA, Terezinha Petrúcia da. Qual o lugar do corpo na educação? Notas sobre conhecimento, processos cognitivos e currículo. Revista Educação e Sociedade, v. 26, n. 91, p. 599-615, maio-ago., 2005.
OGEDA, C. M. M.; PEDRO, Ketilin Mayra. M., CRISTINA DA SILVA, R.; MARTINS, B. A.; OLIVEIRA KOGA, F.; CHACON, Miguel Claudio Moriel Programa de atenção ao aluno precoce com comportamentos de superdotação: uma proposta de enriquecimento extracurricular. J Res Spec Educ Needs, 16: 901–904. doi:10.1111/1471-3802.12263, 2016.
PEDRO, Ketilin Mayra; OGEDA, Clarissa Maria Marques; CHACON, Miguel Claudio Moriel Iniciativas de atenção ao estudante com altas habilidades/superdotação: levantamento e análise. Crítica Educativa: Sorocaba/SP, Vol.1, n.2, p. 200-217, Jul./dez. 2015.
PEIXOTO, Maria Beatriz Campos de Lara Barbosa Marins. Efeitos de um programa de enriquecimento psicomotor no desenvolvimento de estudantes com altas habilidades/superdotação, 2019. 130 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem), Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências, Bauru, 2019.
RENZULLI, J. Modelo de enriquecimento para toda a escola: Um plano abrangente para o desenvolvimento de talentos e superdotação. Revista Educação Especial, v. 27, n. 50, p. 539- 562, set./dez. 2014. Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacaoespecial
RODRIGUES, Rosenilma Branco.; COUTO, Hergos Ritor Fóes. Corporeidade e prática docente na educação do campo na Amazônia paraense. Educação & Formação, 2020, Vol.5(13), pp.113-131
ROSSI, Fernanda.; MIZUNO, Júlio. Yoga na Educação Infantil: primeiras aproximações. Apostila de Projeto de Extensão. Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2016.
VAIVRE-DOURET Laurence. Developmental and Cognitive Characteristics of “High-Level Potentialities” (Highly Gifted). Children. International Journal of Pediatrics. 2011; 2011:420297. doi:10.1155/2011/420297.
VYGOTSKI, Lev Semionovitch. El problema del edad. In: Obras Escogidas IV: Psicología infantil. Madrid: Visor, 1932-1934/1996. p. 251-276.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução: Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação em Perspectiva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.