Collaborative construction of a didactic sequence

a tool for the development of teacher and student authorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7046

Keywords:

Didactic sequence of textual genre. Literacy. Professional teacher development. Teaching authorship. Letter to the author.

Abstract

In this article, we discussed the results of a broader search in which we investigate the process of collaborative construction of a didactic sequence (DS) with the genre textual “letter to the author” in literacy class. In a full-time municipal school, focusing the development of the capacity of building language and authorship of the students. Having as theoretical reference developed studies by researchers from the Geneva Language Teaching Group, our focus here is the process of the literacy teacher/collaborator throughout the planning and development of DS. The research is qualitative in nature collaborative interventionist and the data considered for analysis are: records in audio of the interactions between researcher and collaborating teacher, video recording of the classes, reflexive records in the researcher's field diary and the productions written by students. The results indicate that the DS tool contributed significantly to the constitution of teaching authorship, as well as to professional development of the collaborating and researching teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Silva Soares Vieira, Municipal University of São Caetano do Sul

Master in Education, teacher of the Municipal Network of São Caetano do Sul

Ana Silvia Moço Aparicio, Municipal University of São Caetano do Sul

Teacher of the Professional Master in Education of the Municipal University of São Caetano do Sul

References

AHLBERG, Allan. O carteiro chegou. Tradução Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2007. 32p.

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa, formação e prática docente. In: ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 12. ed. Campinas: Papirus, 2015. p. 55-69.

APARÍCIO, Ana Sílvia Moço; ANDRADE, Maria de Fátima Ramos de. A avaliação no processo de construção de sequências didáticas para o ensino da escrita nos anos iniciais do ensino fundamental: a formação do professor em foco. In: SILVA, Sílvio Ribeiro da; ALVES FILHO, Sebastião Carlúcio (Org.). Sobre avaliação e ensino de línguas: (re)discutindo conceitos e (re)elaborando ações. Campinas: Pontes, 2016. p. 35-58.

CABRAL, Marilúcia Barros Lopes. Formação docente e pesquisa colaborativa: orientações teóricas e reflexões práticas. In: PONTES, Verônica Maria de Araújo; SILVA, Luzia Guacira dos Santos; BATISTA, Maria Carmem Silva (Org.). Trilhas pedagógicas. Curitiba: Editora CRV, 2013. p. 59-68.

CEVALLOS, Ivete; PASSOS, Laurizete Ferragut. O Mestrado Profissional e a pesquisa do professor. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 12, n. 37, p. 803-822, set./dez. 2012. Disponível em: goo.gl/uWfqtq. Acesso em: 10 mar. 2017.

DAMIANI, Magda Floriana. Entendendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar em Revista. Curitiba, n. 31, p. 213-230, 2008. Disponível em: goo.gl/uSnYjS. Acesso em: 23 mar. 2017.

DAMIANI, Magda Floriana et al. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação. Pelotas, v. 45, p. 57-67, maio/ago. 2013. Disponível em: https://goo.gl/25wjjh. Acesso em: 23 mar. 2017.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita – elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 35-60.

DOLZ, Joaquim; GAGNON, Roxane; DECÂNDIO, Fabrício. Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. 1 ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010. 112 p.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 81-108.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LORO, Marcelo. Tutuli em: que barulho é esse, papai? São Paulo, [s.n.], 2016.

MACHADO Anna Rachel; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. A Construção de Modelos Didáticos de Gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso - LemD. Tubarão, v. 6, n. 3, p. 547-573, set./dez. 2006. Disponível em: https://goo.gl/j9n2oZ. Acesso em: 23 mar. 2017.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Sísifo - Revista de Ciências da Educação. Lisboa, n. 8, p. 7-22, jan./abr. 2009. Disponível em: goo.gl/mhUFQD. Acesso em: 16 dez. 2017.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum. São Paulo, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005-2006. Disponível em: https://goo.gl/zZccjC. Acesso em: 16 dez. 2017.

MOLINA, Rinaldo. A pesquisa-ação/investigação-ação no Brasil: mapeamento da produção (1966-2002) e os indicadores internos da pesquisa-ação colaborativa. 2007. 177 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2007.

NASCIMENTO, Elvira Lopes. Gêneros Textuais. Da didática das Línguas aos objetos de ensino. São Carlos: Claraluz, 2009.

VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. 1 ed. Curitiba: Editora da UTFPR, 2012. 242 p.

Published

2019-02-08

How to Cite

VIEIRA, F. S. S.; APARICIO, A. S. M. Collaborative construction of a didactic sequence: a tool for the development of teacher and student authorship. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019001, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7046. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7046. Acesso em: 21 nov. 2024.