The liberation of the oppressed
DOI:
https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7082Keywords:
Freedom, Release, Oppressed, Pedagogy, Social changeAbstract
This text aimed to reflect on the concept of freedom and liberation, from what Paulo Freire said in Education as a Practice of Freedom (which he calls the “introduction to Pedagogy of the Oppressed”) and Pedagogy of the Oppressed. In our view, as the concept of freedom was specially suggested by Erich Fromm, we brought to the debate his problematization. We identify that Freire, in a certain way, preaches the idea of freedom, used initially to mean the ideas of Fromm, and especially turns Marxist ideas. This demonstrates Freire's investment in the liberation of the oppressed, where almost every purpose of his pedagogy lies, whose main work, Pedagogy of the Oppressed, is completing fifty years.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Da Revolução. Tradução de Fernando Dídimo Vieira. São Paulo: Ática, 1988.
BORGHETI, Rodrigo da Silva. O problema da liberdade nas obras de Paulo Freire e Erich Fromm. 2013. 268 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 11 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Conscientização e alfabetização: uma nova visão do processo. Estudos Universitários. Revista de Cultura da Universidade do Recife. Recife, n. 4, p. 5-24, abr./jun. 1963.
FREIRE, Paulo. Conscientização, teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3 ed. São Paulo: Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Educação e Atualidade Brasileira. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 48 reimp. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FROMM, Erich. O medo à liberdade. Tradução de Octávio Alves Velho. 14 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1983.
KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: Que é esclarecimento? In: KANT, Immanuel. Textos seletos. 2 ed. Petrópolis, 1985. p. 100-117.
LIRA, Alessandra Mendes. Paulo Freire e Erich Fromm: convergências e divergências. 2015. 89 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2015.
MACIEL, Jarbas. A fundamentação teórica do Sistema Paulo Freire de Educação. In: FÁVERO, Osmar (org). Cultura popular, educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
MENDONÇA, Maria Christina Araújo de. A escola nova em Pernambuco. 1987. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 1987.
SILVA, André Gustavo Ferreira da. Educação e liberdade: o conceito de liberdade na pedagogia brasileira na década de oitenta. 2007. 299 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2007.
TEIXEIRA, Anísio Spínola. Educação não é privilégio. 7 ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2007.
TOLEDO, Caio Navarro de. ISEB: fábrica de ideologias. 2 ed. São Paulo: Ática, 1978.
WEFFORT, Francisco Correia. Educação e Política: reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da liberdade. In: FREIRE, Paulo. 1983. p. 1-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar nos originais alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. Os trabalhos publicados passam a ser propriedade da Revista Educação em Persspectiva.