Debating ethics in research with humans by a simulated jury

experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7142

Keywords:

Active methodology, Simulated jury, Ethics in research

Abstract

The present study aims to present a debate on ethics in research with human beings through a simulated jury. The activity was carried out with academics of the Psychology course of a private institution of higher education located in the city of Santa Maria-RS. First the students were theoretically instructed with an expository class that approached the ethics in the research with human beings. After the theorizing stage, the students were invited to watch “The Experience” (2001). A class of 23 students was divided according to the specific functions of each member of a trial to carry out the activity. The students' arguments were related to the relationship between theory and practice, as well as ethical posture, creativity and exposure of the critical sense. It is concluded that the simulated jury allows the argumentation in the context of the classroom, being considered an important and innovative didactic resource to promote meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Janaína Pereira Pretto Carlesso, Universidade Franciscana

Mestrado em Distúrbios da Comunicação Humana pela UFSM. Doutora pela UFSM no Programa de Pós-graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde.  Professora adjunta do curso de Psicologia e do Curso de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana.

References

ABEPIRENSE, Pacita Geovana Gama de Sousa et al. O uso de metodologias ativas na formação do profissional Enfermeiro – Tribunal do Juri Simulado: uma experiência de sucesso. In: Congresso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires, Argentina, 2014.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessati. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias do trabalho em aula. 5. Ed. Joinville, SC: Univille, 2009. p. 67-100.

BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim técnico do SENAC. Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas. Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.

BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino-aprendizagem. 28 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista. Salvador, ano 3, n. 4, p. 119-143, jul./ago. 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: Diário Oficial da União, 2013.

CARLINI, Angélica Luciá. Aprendizagem baseada em problemas aplicada ao ensino de direito: projeto exploratório na área de relações de consumo. 2006. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

COTTA, Rosângela Minardi Mitre et al. Construção de portfólios coletivo em currículos tradicionais: uma proposta inovadora de ensino-aprendizagem. Ciência e Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p.787-796, mar. 2012.

DIESEL, Aline; MARCHESAN, Michele Ross; MARTINS, Silvana Neumann. Metodologias ativas de ensino na sala de aula: um olhar de docentes da educação profissional Técnica de nível médio. Signos. Lajeado, ano 37, n. 1, p. 153-169, 2016.

DUARTE, Indianandra Thomasi; CARLESSO, Janaína Pereira Pretto. Psicanálise, Cinema e Subjetividade: como a sétima arte interfere na construção e reconstrução da subjetividade. Research, Society and Development. Itabira, MG, v. 8, n. 4, e2384820, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GARCIA, Mauricio Lourenção. Cuidado em saúde: abordagem clínico-institucional junto à população em situação de vulnerabilidade social. Projeto de estágio do curso de Psicologia da Universidade Federal de São Paulo, Campus Baixada Santista, Santos, 2015.

GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 1999.

KALATZIS, Adriana Casale. Aprendizagem baseada em problemas em uma plataforma de ensino a distância com apoio dos estilos de aprendizagem: uma análise do aproveitamento dos estudantes de engenharia. 2008. 113 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia da Produção) – Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo, São Carlos, 2008.

LASCOMBE, Betina et al. Análise do Filme a “Ilha do Medo” sob o olhar da Psicologia Cognitiva. Research, Society e Development. Itabira, MG, v. 8, n. 1, e1681530, jan. 2019.

MITRE, Sandra Minardi et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência e Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 13, supl. 2, p. 2133-2144, dez. 2008.

MOREIRA, Jonathan Rosa; RIBEIRO, Jefferson Bruno Pereira. Prática pedagógica baseada em metodologia ativa: aprendizagem sob a perspectiva do letramento informacional para o ensino na educação profissional. Periódico Científico Outras Palavras. Brasília, v. 12, n. 2, p. 93-114, 2016.

OMS. ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Ethics and Health. [Site]. Disponível em: http://www.who.int/ethics/research/en/index.html. Acesso em: 10 dez. 2018.

REAL, Luciane Magalhães Corte; MENEZES, Crediné Silva de. Júri simulado: possibilidade de construção de conhecimento a partir de interações em um grupo. In: MENEZES, Crediné Silva de; CARVALHO, Marie Jane Soares de; NEVADO, Roseane Aragón de (org.). Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007. p. 93-102.

RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. 1 ed. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2010.

VEIGA, Léia Aparecida; FONSECA, Ricardo Lopes. O júri simulado como proposta didático-pedagógica para a formação inicial do professor de geografia na perspectiva da aprendizagem baseada em problemas (PBL). Geousp – Espaço e Tempo (online). São Paulo, v. 22, n. 1, p. 153-171, 2018.

Published

2019-12-20

How to Cite

CARLESSO, J. P. P. Debating ethics in research with humans by a simulated jury: experience report. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 10, p. e019025, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i0.7142. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/7142. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de experiência