The role of curricular stage supervised in teaching training in the area of natural sciences

conceptions of trainees regarding the practice of teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8124

Keywords:

Supervised internship, Teacher training, Teaching practice

Abstract

This article approaches the Supervised Curricular Internship of the Degree Course in Biological Sciences of the Federal University of Uberlândia. It aimed to give due attention to the speeches of undergraduates who have completed internships in certain schools in Uberlândia, and to relate the main themes prioritized by them in order to deepen the understanding that interns have about various practical aspects of the internship, discussing aspects of how the internship is held at school. It is a qualitative research of explanatory nature, which seeks to understand what occurs in the school space as well as in the relations between university and public school, therefore in the present study we used the Discursive Textual Analysis (DTA). In this way, it was possible to identify five categories that emerged from the analysis: valorization of the practice; obstacles encountered; conflicts; overcoming; reflections and practice assessment. With this, the study indicates the exercise of reviewing practices and models, in order to contextualize the teaching work and the school in a reflective way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Youry Souza Marques, Universidade Federal de Uberlândia

Graduado em Ciências Biológicas, na modalidade Licenciatura, pelo Instituto de Biologia (INBIO) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Mestrando em Educação pela UFU, na linha de pesquisa: Educação em Ciências e Matemática.

Flávio Popazoglo, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrado e Doutorado em Ciências Biológicas, Zoologia, pela Universidade Federal do Paraná. Professor adjunto da Universidade Federal de Uberlândia.

References

BEACH, Richard; PEARSON, Donna. Changes in preservice teachers' perceptions of conflicts and tensions. Teaching & Teacher Education, v. 14, n. 3, p. 337-351, Apr. 1998. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(97)00041-3

BRASIL. Parecer CNE/CP 21/2001, de 06 de agosto de 2001. Duração e carga horária dos cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/cnecp_212001.pdf. Acesso em: 01 nov. 2018.

CONZATTI, Fernanda de Brito Kulmann; DAVOGLIO, Tárcia Rita. Análise textual discursiva e as trajetórias educativas de adultos na Educação de Jovens e Adultos (EJA): um exercício metodológico. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Salvador, v. 5, n. 10, p. 180-194, 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Maria Isabel de; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. Formação e professores: caminhos e descaminhos da prática, Brasília: Líber Livro, 2008.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Maria de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 1985.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004

MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. 2. ed. São Paulo: DP&A, 2008.

NETO, Estevam Rouxinol dos Santos et al. Uma proposta de estágio para licenciandos em Física. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, 16, 2005, Rio de Janeiro, Anais eletrônicos... Rio de Janeiro, 2005.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

POPAZOGLO, Flávio; RODRIGUEZ, Mónica Sonia. Reflexiones acerca de la implementación del Programa de Licenciaturas Internacionales (PLI) entre Brasil y Portugal: el caso de la Universidade Federal de Uberlândia. Revista Aula Universitaria, Santa Fe, Argentina, v. 17, p. 22-29, 2015. https://doi.org/10.14409/au.v0i17.6122

SOARES, Eduardo Sarquis. Ensinar Matemática: desafios e possibilidades. 1. ed. Belo Horizonte: Editora Dimensão, 2010.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1995.

VOLPATO, Gilson Luiz; CRUZ, Maria Inês Andrade e. Memorial: sugestões para elaboração. Botucatu, SP: Unesp, 2012. Disponível em: http://unesp.br/cgb/mostra_arq_multi.php?arquivo=9411. Acesso em: 10 ago. 2018.

Published

2020-08-10

How to Cite

MARQUES, Y. S.; POPAZOGLO, F. The role of curricular stage supervised in teaching training in the area of natural sciences: conceptions of trainees regarding the practice of teaching. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020017, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8124. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8124. Acesso em: 25 aug. 2024.