Black Popular Education

brief notes of a concept

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8488

Keywords:

Popular Education, Black Popular Education, Black Popular Culture

Abstract

In this essay, culture and popular education carried out by the black population are understood in the context of political struggles for liberation and emancipation. In this context, one wonders: do these struggles cause liberation and emancipatory knowledge? The conceptual elaboration of Black Popular Education (EPN) emerges as a way of grasping this generated knowledge that seeks to recognize and value a certain aphrodiasporic socio-political and cultural production. The ideas were developed through bibliographic research. To elucidate the conceptual operability of the EPN related to social practices, it sought to analyze, through the content analysis technique, three studies that guide the recognition of ethnic-racial diversity. The reflections point out that it is in the realization of social practices focused on the black popular culture that the liberation and emancipatory knowledge related to the recognition and appreciation of African and Afro-Brazilian culture is constituted, organized and shared.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalino Neves da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

É professor Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Departamento de Administração Escolar (DAE). É doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

ABREU, Martha. Cultura popular, um conceito e várias histórias. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (org.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003. p. 83-102.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Estado e educação popular: um estudo sobre a educação de adultos. 1. ed. São Paulo: Pioneira, 1974.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A educação como cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação Popular. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; ASSUMPÇÃO, Raiane. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

BRASIL. Lei n.º 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2003.

BRASIL. Lei n.º 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2008.

BRASIL. Lei nº 12.288, de 20 de julho de 2010. Institui o Estatuto da Igualdade Racial; altera as Leis nos 7.716, de 5 de janeiro de 1989, 9.029, de 13 de abril de 1995, 7.347, de 24 de julho de 1985, e 10.778, de 24 de novembro de 2003. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2010.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

CHAUÍ, Marilena. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1986.

CUNHA JÚNIOR, Henrique. Tecnologia africana na formação brasileira. Rio de Janeiro: CEAP, 2010.

FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. 2. reimpressão. Tradução de Enilce Rocha e Lucy Magalhães. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2005.

FANON, Frantz. Peles negras, máscaras brancas. 1. ed. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.

FÁVERO, Osmar (org.). Cultura popular e educação popular: memória dos anos 60. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

FONSECA, Marcus Vinícius; BARROS, Surya Aaronovich Pombo de (org.). História da educação dos negros no Brasil. Niterói: EdUFF, 2016.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau. Registros de uma experiência em processo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

FREIRE, Paulo. Consciência e educação. São Paulo: Cortez, 1979.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação - uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1970.

FREIRE Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

GARCÉS, Mário. Educação Popular e Movimentos Sociais. In: PONTUAL, Pedro; IRELAND, Timothy (org.). Educação Popular na América Latina: diálogos e perspectivas. Brasília: MEC/UNESCO, 2006. p. 77-89.

GIOVANETTI, Maria Amélia. A formação de educadores de EJA: o legado da Educação Popular. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia; GOMES, Nilma Lino (org.). Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 243-254.

GOHN, Maria da Glória. Teoria dos Movimentos Sociais paradigmas clássicos e contemporâneos. 8. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

GOMES, Joaquim Benedito Barbosa. Ação Afirmativa e Princípio Constitucional da Igualdade: o direito como instrumento de transformação social: a experiência dos EUA. Rio de Janeiro: Renovar, 2001.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira. Negros e Educação no Brasil. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 325-346.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Movimento negro e educação. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 15, p. 134-158, set./dez. 2000.

KOSELLECK, Reinhart. Uma história dos conceitos: problemas teóricos e práticos. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 134-146, 1992.

LIMA, Ivan Costa (org.). Educação popular afro-brasileira. Florianópolis: Núcleo de Estudos Negros, n. 5, 1999. (Série Pensamento Negro em Educação).

MARINHO, Andrea Rodrigues Barbosa. Paulo Freire e a conscientização. 2015. 166 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2015.

MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. 2. ed. Tradução de Roland Corbisier e Mariza Coelho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

MOURA, Clóvis. Os quilombos e a rebelião negra. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

PASSOS, Joana Célia dos. Discutindo as relações raciais na estrutura escolar e construindo uma pedagogia multirracial e popular. Negros em Santa Catarina. In: LIMA, Ivan Costa (org.). NEN: Multiculturalismo e a pedagogia multirracial e popular. Florianópolis: Núcleo de Estudos Negros, n. 8, 2002. p. 19-43.

PAIVA, Vanilda Pereira. Educação popular e educação de adultos: contribuição à história da educação brasileira. São Paulo: Loyola, 1973.

PERES, Eliane. Sob(re) o silêncio das fontes... A trajetória de uma pesquisa em história da educação e o tratamento das questões étnico-raciais. Revista Brasileira de História da Educação. Maringá, n. 4, p. 75-102, jul./dez. 2002.

RAMOS, Alberto Guerreiro. A redução sociológica: introdução ao estudo da razão sociológica. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1965.

RAMOSE, Mogobe. Sobre a legitimidade e o estudo da filosofia africana. Ensaios Filosóficos. Rio de Janeiro, v. 4, p. 6-25, out. 2011.

ROCHA, Rosa Margarida de Carvalho. A Pedagogia da Tradição: as dimensões do ensinar e aprender no cotidiano das comunidades afro-brasileiras. 2011. 217 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

ROMÃO, Jeruse. Há o tema do negro e há a vida do negro: educação pública, popular e afro-brasileira. In: LIMA, Ivan Costa (org.). Educação popular afro-brasileira. Florianópolis: Núcleo de Estudos Negros, n. 5, 1999. p. 33-60. (Série Pensamento Negro em Educação).

ROMÃO, Jeruse (org.). História da Educação do Negro e outras histórias. Brasília: MEC/SECAD, 2005.

ROMÃO, José Eustáquio; GADOTTI, Moacir. Paulo Freire e Amílcar Cabral: A descolonização das mentes. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2012.

SALVADOR, Ângelo Domingos. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica. 11. ed. Porto Alegre: Sulina, 1986.

SANTOS, Joel Rufino dos. Saber do negro. Rio de Janeiro: Pallas, 2015.

SANTOS, Renato Emerson. Agendas x Agências: a construção do movimento PVNC. In: OLIVEIRA, Iolanda; SILVA, Petronilha. Identidade negra: pesquisas sobre o negro e a educação no Brasil. Rio de Janeiro: Ação Educativa, Anped, 2002. p. 37-57.

SANTOS, Sales Augusto dos. Movimentos negros, educação e ações afirmativas. 2007. 554 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Instituto de Ciências Sociais, Departamento de Sociologia, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2007.

SILVA, Natalino Neves da. Nas trilhas da aventura pedagógica de educar com e para o social. Paidéia. Belo Horizonte, ano 9, n. 13, p. 57-68, jul./dez. 2012.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

STRECK, Danilo. Territórios de resistência e criatividade: reflexões sobre os lugares da Educação Popular. In: STRECK, Danilo; ESTEBAN, Maria Teresa (org.). Educação Popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 356-368.

VAZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da Práxis: unidade entre teoria e prática. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

Published

2020-11-16

How to Cite

SILVA, N. N. da . Black Popular Education: brief notes of a concept. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020033, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8488. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8488. Acesso em: 3 jul. 2024.