Good teaching practices in the initial training of teachers licensed in physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8500

Keywords:

Initial training, Higher education, Physical Education

Abstract

The objective of the present study was to identify and analyze aspects related to good teaching practices in the initial training of teachers licensed in physical education. This was a qualitative study, carried out by applying semi-structured interviews to professors selected by students and classified as good. The study showed that the good practices developed in higher education are directly related to professors' actions, such as recognition of the importance of balanced coordination between teaching, research, and extension; planning classes, considering them to be a time for reflection on what is taught; permanent updating of intervention practices and their interface with the political and social dimensions; and making commitment and responsibility effective in the daily teaching practices in higher education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jairo Antônio Paixão, Universidade Federal de Viçosa

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa. Doutorado em Educação pela Ibero-American University. Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro.  Professor da Universidade Federal de Viçosa (UFV).

Jefferson Teixeira de Sousa, Universidade Federal de Viçosa

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Graduando do Bacharel em Educação Física na UFV. Ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/UFV). Bolsista de iniciação científica pela FAPEMIG e integrante do Grupo de Estudos Pedagógicos em Educação Física (GEPEF).

Ederley Emanuel Souza, Universidade Federal de Viçosa

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Graduando do bacharel em Educação Física na UFV. Integrante do Grupo de Estudos Pedagógicos em Educação Física (GEPEF)

References

ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.

AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000. p. 35-60.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

CALDEIRA, Anna Maria Salgueiro. A apropriação e a construção do saber docente e a prática cotidiana. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 95, p. 5-12, nov. 1995.

CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto - Enfermagem. Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, out./dez. 2006. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017

CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 24 ed. Campinas: Papirus, 2012.

CUNHA, Simone Miguez; CARRILHO, Denise Madruga. O processo de adaptação ao ensino superior e o rendimento acadêmico. Psicologia Escolar e Educacional. Campinas, v. 9, n. 2, p. 215-224, dez. 2005. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200004

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de professores. 2 ed. Porto: Porto, 2000. p. 31-61.

MASETTO, Marcos (org.). Docência na Universidade. Campinas: Papirus, 1998.

MELLO, Irene Cristina de. A docência no ensino superior: descrição e análise de um percurso formativo. In: KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; SILVA, Fabiany de Cássia Tavares (org.). Educação e pesquisa no Centro-Oeste: políticas, práticas e fontes da/para a formação do educador. Campo Grande: UFMS, 2012. p. 103-121.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum. São Paulo, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005-2006.

NUÑEZ, Isauro Beltrán; RAMALHO, Betania Leite; OLIVEIRA, Marcus Vinícius de Faria. O professor como profissional: um olhar sobre as representações de professoras. In: RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán (org.). Formação, representações e saberes docente: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. Campinas: Mercado de Letras, 2014. p. 171-199.

PAIXÃO, Jairo Antônio; CUSTÓDIO, Glauber César Cruz; BARROSO, Yuri Windson Santos. O processo de aprendizagem do professor de educação física atuante em academias de ginástica no início de carreira. Pensar a Prática. Goiânia, v. 19, n. 2, p. 286-299, abr./jun. 2016. https://doi.org/10.5216/rpp.v19i2.35348

PAIXÃO, Jairo Antônio et al. A prática do bom professor na formação inicial: uma análise na perspectiva de acadêmicos do curso de licenciatura em educação física. Pensar a Prática. Goiânia, v. 21, n. 4, p. 751-761, out./dez. 2018. https://doi.org/10.5216/rpp.v21i4.49712

PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de (org.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; CAVALLET, Valdo José. Docência no ensino superior: construindo caminhos. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003. p. 267-278.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2014.

PIRES, Heldemerina Samutelela; ALMEIDA, Leandro; FERREIRA, Joaquim Armando. Adaptação do Questionário de Vivências Académicas (QVA) aos estudantes universitários dos PALOP. In: SOARES, Ana Paula et al. (eds.). Transição para o Ensino Superior. Braga: Universidade de Minho, 2000. p. 119-127.

RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán. Aprendizagem da docência, formação e desenvolvimento profissional: trilogia da profissionalização docente. In: RAMALHO, Betania Leite; NUÑEZ, Isauro Beltrán (org.). Formação, representações e saberes docente: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. Campinas: Mercado de Letras, 2014. p. 17-37.

SPRADLEY, James P. The ethnographic interview. Florida: Harcourt Brace Jovanovich, 1979.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 4 ed. São Paulo: Atlas, 1995.

Published

2020-11-15

How to Cite

PAIXÃO, J. A.; SOUSA, J. T. de; SOUZA, E. E. Good teaching practices in the initial training of teachers licensed in physical education. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020031, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8500. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8500. Acesso em: 19 dec. 2024.