Life story and teachers' education

a research of the state of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8513

Keywords:

Life story, Teachers’ education, (Auto)biography

Abstract

This article presents a qualitative research of the State of the Art type on Life History and Teachers’ Education. The aim of the research is to map and analyze life histories in relation to teachers’ education from the finals considerations of the theses and dissertations, during the period of 2013 to 2018, with a view to better understand what these researches have revealed. Through the analysis of data, it was possible to identify through 47 selected researches that the methodology of Life History allows the professional investigated a more in-depth reflection on their formation and the importance of the role of the other in professional teacher development. The results also revealed that talking about themselves, telling their own story to themselves and to the other, constitute a formative process of great value to the teacher about his/her teacher identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nayara Cristina Bagatin Corrêa, Universidade Federal do Paraná

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino da Universidade Federal do Paraná - UFPR. 

Jacques de Lima Ferreira, Universidade Federal do Paraná

Pós-Doutor pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto - Portugal, Pós-Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) da Universidade Federal do Paraná. 

Brígida Karina Liechocki, Universidade Federal do Paraná

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino da Universidade Federal do Paraná - UFPR. 

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, Pelotas, v. 7, n. 14, p. 79-95, jul./dez. 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/30223/pdf. Acesso em: 03 set. 2019.

ANDRÉ, Marli. A pesquisa sobre formação de professores: contribuições à delimitação do campo. In: DALBEN, Ângela et al. (org.) Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 273-287.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.

BUENO, Belmira Oliveira. Autobiografia e formação de professores: um estudo sobre representações de alunas de um curso de magistério. 1996. 229 f. Tese (Livre Docência) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.

BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 11-30, jan/jun. 2002. https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100002.

BUENO, Belmira Oliveira et al. Histórias de vida e autobiografias na formação de professores e profissão docente (Brasil, 1985-2003). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 385-410, maio/ago. 2006. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200013.

CATANI, Denice Barbara. Ensaios sobre a produção e circulação dos saberes pedagógicos. 1994. 167 f. Tese (Livre Docência) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

CAVACO, Carmen de Jesus Dores. Formação de educadores numa perspectiva de construção do saber – contributos da abordagem biográfica. Caderno Cedes, Campinas, v. 35, n. 95, p. 75-89, jan./abr. 2015. https://doi.org/10.1590/CC0101-32622015146876.

CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 3, p. 609-625, jul./set. 2013. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000014.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, Salvador, v. 1, n. 1, p. 133-147, jan./abr. 2016. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n1.p133-147

DOMINICÉ, Pierre. A formação de adultos confrontada pelo imperativo biográfico. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 345-357, maio/ago. 2006. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200010.

GOODSON, Ivor F. Narrativas em Educação: a vida e voz dos professores. Porto: Porto Editora, 2015. Coleção Educação e Formação.

HOBOLD, Márcia de Souza. Desenvolvimento profissional dos professores: aspectos conceituais e práticos. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 425-442, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i2.0010.

JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 11-23, jul./dez. 1999. https://doi.org/10.1590/S1517-97021999000200002.

MARCELO GARCÍA, Carlos. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente - Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/article/134/. Acesso em: 29 abr. 2019.

MARCELO GARCÍA; Carlos; PRYJMA, Marielda. A aprendizagem docente e os programas de desenvolvimento profissional. In: PRYJMA, Marielda (org.). Desafios e trajetórias para o desenvolvimento profissional docente. Curitiba: Editora UTFPR, 2013. p. 37-53.

NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2013. p. 11-30. Coleção Ciências da Educação.

RODRIGUES JÚNIOR, José Carlos. Narrativas de vida e saberes de professores de Educação Física. Curitiba: Appris, 2016.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 07 abr. 2019.

SOUZA, Elizeu Clementino de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, p. 22-39, jan./abr. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285/5958. Acesso em: 02 out. 2019.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, Identidades e Alteridade: modos de narração, escritas de si e práticas de formação na Pós-Graduação. Revista Fórum Identidades, Itabaiana, ano 2, v. 4, p. 37-50, jul./dez. 2008. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/forumidentidades/article/view/1808. Acesso em: 28 abr. 2019.

SOUZA, Elizeu Clementino de; D’ÁVILA, Cristina. Abordagem biográfica e pesquisa educacional: convergências teórico-metodológicas e práticas de formação. In: DALBEN, Ângela et al. (org.) Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 441-462.

VENTURA, Lidnei; CRUZ, Dulce Márcia. Metodologia de narrativas autobiográficas na formação de educadores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 19, n. 60, p. 426-446, jan./mar. 2019. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.19.060.AO06.

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan/abr. 2014. http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08.

Published

2020-09-30

How to Cite

CORRÊA, N. C. B.; FERREIRA, J. de L. .; LIECHOCKI, B. K. Life story and teachers’ education: a research of the state of art. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020024, 2020. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v11i.8513. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8513. Acesso em: 22 jul. 2024.