Educational policies and the “Nem Nem” generation

an analysis regarding the New Public Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i..8521

Keywords:

Youth educational policies, “Nem nem” generation, New Public Management

Abstract

This paper aims to discuss the relation between educational policies and juvenile protagonism regarding the generation called “Nem Nem”, that is to say, young people who neither study nor work. It takes into account the New Public Management context seeking to identify the influence of the neoliberal mainstream of this new management over the propositions related to young people’s activity in the job market. This is an exploratory study whose results showed that young people are one of the population segments that are most affected by social and, mainly, economical changes that have been happening since 2000. Youth empowerment and a focus on education have shaped one of the greatest concerns of those who rule the country. These two factors have been overrated by governments and seen as the solution to social inequalities, poverty control, illiteracy reduction and the promotion of economic and social development.

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Author Biographies

Thaís Godoi Souza, Universidade Estadual de Maringá

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora do curso de Educação UEM/CRV. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq).

Maria Eunice França Volsi, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Professora Adjunta Tide, da Universidade Estadual de Maringá no Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq).  

Jani Alves da Silva Moreira, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP/UEM) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq). 

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Published

2020-10-20

How to Cite

SOUZA, T. G.; VOLSI, M. E. F.; MOREIRA, J. A. da S. Educational policies and the “Nem Nem” generation: an analysis regarding the New Public Management. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020027, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i.8521. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8521. Acesso em: 25 aug. 2024.