Future of labor and education

from bibliographical insights to theoretical issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8561

Keywords:

Biographical impressions, Future of labor, Polarization of qualifications, Education

Abstract

Early and direct contact with work anticipated concerns about job access requirements. From doubts about the validity of the Human Capital Theory, which would confirm the effects of school knowledge on access to formal work, I moved from the dramatic experiences of unemployment to more complex questions arising from theory. With Antunes and Braga (2009), and in contrast to Castells (2007), but mainly in line with Marx (2008) and Mészáros (2008), we consider that there is a tendency for a nonlinear but real deepening of the polarization of qualifications; in the progressive but finite absorption of living labor by dead labor; in residual magnification of complex and immaterial labor; precariousness and flexibility of work. From the theory I resist the apologies of the knowledge society of full employment (very leisure and high productivity), so that through research I foresee the combination of the singular movement, "forward", the productive forces, and universal, "backward”, of the social relations of production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Lim, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Educação e Pós-doutorado em Historiografia da Educação Profissional, ambos pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Professor Associado da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

References

ANTUNES, Ricardo; BRAGA, Ruy (org.). Infoproletários: degradação real do trabalho virtual. São Paulo: Boitempo, 2009.

ARRIGHI, Giovanni. A ilusão do desenvolvimento. Tradução de Sandra Vasconcelos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

BRAVERMAN, Harry. Trabalho e capital monopolista: a degradação do trabalho no século XX. Tradução de Nathanael C. Caixeiro. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1987.

BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 28, n. 1, p. 11-30, jan./jun. 2002. https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100002.

CASTELLS, Manuel. A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

DEJOURS, Christophe. A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. São Paulo: Cortez; Oboré, 1992.

DUARTE, Newton. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

HIRATA, Helena. Da polarização das qualificações ao modelo de competência. In: FERRETTI, Celso João et al. (org.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis/RJ: Vozes, 1994. p. 124-138.

HÚNGARO, Edson Marcelo. A questão do método na constituição da teoria social de Marx. In: CUNHA, Célio da; SOUSA; José Vieira de; SILVA, Maria Abádia da (org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2014. p. 15-78.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Horizonte, 1978.

LUKÁCS, Georg. As bases ontológicas do pensamento e da atividade do homem. Temas de Ciências Humanas. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, n. 4, p. 1-18, 1978.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl. Crítica da filosofia do direito de Hegel. São Paulo: Boitempo, 2010a.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010b.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro 1. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.

SMITH, Adam. A riqueza das nações. Rio de Janeiro: Ediouro, 1998.

Published

2020-11-16

How to Cite

LIM, M. Future of labor and education: from bibliographical insights to theoretical issues. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020032, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8561. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8561. Acesso em: 22 jul. 2024.