Human sexuality in biology textbooks more distributed by the National Program of Textbooks 2015 in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8726

Keywords:

Sexualidade, Educação sexual, Livro didático, Ensino de Biologia.

Abstract

The restriction of the approach to the issue of sexuality in schools and in the textbook may be problematic, since by not debating on contents related to human sexuality, important doubts about health in relation to the sexual sphere may not be clarified. By not debating about the social issues of human sexuality, prejudices and discriminations against homosexuals can be generated. The objective of this study was to investigate how the two collections of biology textbooks most distributed in Brazil in 2015, by the PNLD, address the theme, in addition to checking the collections of the same authors in 2018. Content analysis was used to analyze the four collections. It was verified that the language present in the textbooks still presents a heteronormative pattern, not addressing the diversity of human sexuality, focusing mainly on sexuality as a synonym and form of reproduction. Thus, the discussion of sexuality issues within the classroom should cover more topics within the content, in order to deepen the discussion and then be able to meet the criteria for building a democratic society. It is hoped that this study will contribute to the demystification of the taboos that involve human sexuality; as well as help in the elaboration of textbooks with a more social view of the sexuality theme, with the intention of deconstructing gender prejudices and sexual orientation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Ferreira, Universidade de Brasília

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília (UnB). 

Luisa Aguiar Machado, Universidade de Brasília

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade de Brasília (UnB). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Zoologia (PGZoo) da UnB.

Ana Júlia Lemos Alves Pedreira, Universidade de Brasília

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Ecologia (UnB). Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Atualmente é Professora na Universidade de Brasília.

References

ALTMANN, Helena. Orientação sexual nos parâmetros curriculares nacionais. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 575-585, 2001. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200014

AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia em Contexto. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2013.

AMABIS, José Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Biologia Moderna. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2016.

ANJOS, Roberta Oliveira dos. Construção de gênero e de sexualidade no livro didático de Biologia. 2013. 43 f. Monografia (Graduação do Curso de Ciências Biológicas) - Instituto de Biociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 1977.

BERALDO, Flávia Nunes de Moraes. Sexualidade e escola: espaço de intervenção. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 7, n. 1, p. 103-104, jun. 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-85572003000100012

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. 1993. 383 f. Tese (Doutorado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993. https://doi.org/10.11606/T.8.2019.tde-28062019-175122

BORRILLO, Daniel. L’homophobie. Paris: Presses Universitaires de France, 2000.

BRASIL. Guia de Livros didáticos: PNLD 2012. Brasília: MEC, SEB, 2011.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos: PNLD 2015: Biologia: Ensino Médio. Brasília: MEC, SEB, 2014.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos: PNLD 2018: Biologia: Ensino Médio. Brasília: MEC, SEB, 2017.

BUTLER, Judith. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 42, p. 249-274, 2016.

CANO, Maria Aparecida Tedeschi; FERRIANI, Maria das Graças Carvalho; GOMES, Romeu. Sexualidade na adolescência: um estudo bibliográfico. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, p. 18-24, abr. 2000. https://doi.org/10.1590/S0104-11692000000200004

CASSAB, Mariana; MARTINS, Isabel. A escolha do livro didático em questão. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4., Bauru, 2003. Anais... Bauru: ABRAPEC, 2003.

DINIZ, Debora; PEREIRA, Lucélia Luiz. Educação sexual para adolescentes: um estudo sobre as moralidades dos aconselhadores. SER Social, Brasília, n. 10, p. 225-240, 2009. https://doi.org/10.26512/ser_social.v0i10.12921

FURLANI, Jimena. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

GONÇALVES, Eliane; PINTO, Joana Plaza; BORGES, Lenise Santana. Imagens que falam, silêncios que organizam: sexualidade e marcas de homofobia em livros didáticos brasileiros. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 2, p. 35-61, jan./abr. 2013.

IMPERATORI, Thaís et al. Qual diversidade sexual dos livros didáticos brasileiros? In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO: Corpo, Violência e Poder, 8., Florianópolis, 2008. Anais... Florianópolis: UFSC, 2008.

LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando. Biologia Hoje. 2. ed. São Paulo: Ática, 2013.

LINHARES, Sérgio; GEWANDSZNAJDER, Fernando; PACCA, Helena. Biologia Hoje. 3. ed. São Paulo: Ática, 2016.

LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

MACEDO, Senei da Rocha Henrique et al. Adolescência e sexualidade: scripts sexuais a partir das representações sociais. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 66, n. 1, p. 103-109, 2013. https://doi.org/10.1590/S0034-71672013000100016

MAIA, Ana Cláudia Bortolozzi. Conceito amplo de sexualidade no processo de educação sexual. Psicopedagogia On Line, v. 1, 2010.

MALTA, Elma de Carvalho; MARTINS, Magaiva Rocha; ALMEIDA, Maria de Fátima. Avaliação do conhecimento dos adolescentes sobre infecções sexualmente transmissíveis. Revista de Enfermagem UFPE On Line, Recife, v. 7, n. especial, p. 7042-7047, dez. 2013.

MARTINS, Eliecília de Fátima; HOFFMANN, Zara. Os papéis de gênero nos livros didáticos de Ciências. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 132-151, jan./jun. 2007. https://doi.org/10.1590/1983-21172007090109

RIBEIRO, Marçal; RENNES, Paulo. Educação sexual além da informação. São Paulo: EPU, 1990.

ROHDEN, Fabíola. Ginecologia, gênero e sexualidade na ciência do século XIX. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 8, n. 17, p. 101-125, jun. 2002. https://doi.org/10.1590/S0104-71832002000100006

SALTON, Aguinaldo. Livros didáticos de Biologia: corpo, gênero e sexualidade. 2016. 13 f. Monografia (Especialização em Gênero e Diversidade na Escola) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.

SILVA, Ariana Kelly Leandra Silva da. Diversidade sexual e de gênero: a construção do sujeito social. Revista do NUFEN, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 12-25, 2013.

SOUZA, Solange Lemes de; COAN, Cherlei Marcia. Abordagem da sexualidade humana em livros didáticos de Biologia. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SEXUAL, 3., Maringá, 2013. Anais... Maringá: UEM, 2013.

TEIXEIRA, Camila Sabino; ARAÚJO, Cleide Sandra Tavares; SOUZA, Edna Duarte de. Sexualidade e Educação Sexual: a produção científica brasileira e a conceituação básica adotada. In: CONGRESSO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA UEG, 4., Anápolis, 2017. Anais... Anápolis: UEG, 2017.

TEMP, Daiana Sonego et al. Desenvolvimento do Tema Aborto em Escola Pública: uma experiência através de atividades lúdicas. Revista Ensino de Ciências, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 68-88, jan. 2013. http://dx.doi.org/10.18250/2179-2933/ensinodeciencias.v4n1p68-88

Published

2020-11-20

How to Cite

FERREIRA, B.; MACHADO, L. A. .; PEDREIRA, A. J. L. A. Human sexuality in biology textbooks more distributed by the National Program of Textbooks 2015 in Brazil. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v. 11, n. 00, p. e020036, 2020. DOI: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.8726. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8726. Acesso em: 22 nov. 2024.